Reklam: RikaTillsammans-programmet 2023 | Ett ekonomiskt träningsprogram under 12 månader

Ok, här kommer ett provprat som jag är nervös inför. :butterfly:

Jag har länge tänkt på att det vore roligt att göra RikaTillsammans mer konkret. Efter mycket funderande på egen kammare har det mynnat ut i ett förslag på ett “träningsprogram” som jag skulle vilja göra tillsammans med dig / er under hela 2023.

Målet är att samla alla de viktiga sakerna som berör livet i en Livsplan bestående av ett par olika delar:

• En emotionell del som ger kompassen i livet, vad är viktigt för mig i livet bortom pengar? vilken är min riktning i livet? vilka är mina mål? vilka är mina tidsfönster? vad står på min bucketlist? vilka är mina drivkrafter? Vad gör jag när jag trivs som bäst? Vad får mig att må bra och prestera bra? etc.

• En ekonomisk del som ger planen från mitt ekonomiska nuläge till mitt önskade läge utifrån den emotionella delen. T.ex. hur mycket pengar behöver jag? när blir jag FIRE? när kan jag gå i pension? hur optimerar jag min mängd pengar för det jag behöver? vilken förbättringspotential finns det i min ekonomi? vad är status på mina olika ekonomiska nyckeltal? Behöver jag spara mer? Kan jag spara mindre? etc.

• En finansiell strategi som berör hur jag kan använda mina pengar och andra resurser för att brygga gapet mellan nuläget och det önskade läget.

Utöver ovan så tänker jag även att man gör nedslag i de där sakerna som är viktiga men sällan akuta - t.ex. hur ser den juridiska och försäkringsmässiga situationen ut i mitt liv. Man kollar över testamente, försäkringar, vita arkivet, mappen om man skulle gå bort i förtid, välmående och prestation på jobbet etc.

Det vill säga att det handlar om att lyfta många av dessa områden till en ny nivå i sitt liv. Lite som en “fortsättningskurs i privatekonomi” för dig som redan har och gör många rätt. Jag har skrivit (min vana trogen) jättemycket mer på denna sidan:

Det är helt enkelt väldigt mycket best-of-rikatillsammans, fast i ett konkret program under 12 månader tillsammans. Sedan kan man alltid spinna vidare på saker som kommer upp. Prismässigt tänker jag att det ligger på som ett gymkort i Malmö (upptäckte sedan att i Stockholm var det dyrare, så ni får Malmö-priser :joy:) på 549 kr i månaden.

Eftersom de flesta av oss bor med en person vi tycker om och delar livet med, vore det konstigt att göra en Livsplan utan att inkludera sin partner. Därför tänker jag faktiskt att ens partner som man delar hushåll med får hänga på utan kostnad. Typ gå två för en. :slightly_smiling_face:

@carolinebolmeson beskrev min nervositet väldigt väl som: “Jan, du är nervös för att du undrar om någon vill komma till din fest.”. Precis så är det. Så med fjärilar i magen skickar jag ut det här i världen och ser med skräckblandad förtjusning emot era kommentarer, frågor, tankar och feedback. :heart:

72 gillningar

Otroligt spännande!

Jag vet inte om jag själv är riktigt redo att gå på festen, men jag vet att jag har lagt betydligt mer pengar på betydligt dummare saker tidigare. Vilken fin och nästan oförskämt prisvärd chans att investera i mig själv och min framtid ni erbjuder. Ska försöka samla mod till att hänga med!

12 gillningar

Ha ha, underbart att du är så nervös :joy: Man ska vara nervös före man går live vare sig det är digitalt eller IRL. Betyder bara att man verkligen bryr sig :slight_smile:

Jag tycker det verkar väldigt intressant och bra. Börja med slutet/målet och sätta planen utifrån det :+1:

Vi kommer nog inte att signa upp på det själva i nuläget (sorry). Det är nämligen exakt denna resan vi gjort senaste 15 åren men med många irrvägar och återvändsgränder. Hade detta funnits för 10-15 år sedan så hade vi absolut hoppat på det!

Såklart är det inte ett program för alla. Jag tror den största utmaningen kan vara att få med partnern, på riktigt. Det är ju ändå ett lite större åtagande i tid, till viss del pengar men framförallt engagemang. Å andra sidan, om man inte vill helhjärtat båda två så kanske det inte heller är helt lämpligt. Ni får sikta på de som verkligen är ”sweet spot” för detta :slight_smile:

Kostnaden hade jag inte bangat för. Det skulle vara otroligt billigt jämfört med det blod, svett, tårar, skratt och långa virriga diskussioner i smått och stort som vi gått igenom. Att få coachas genom det är värt priset mångdubbelt. Men det kanske man bara inser i backspegeln :thinking:

Sen måste det ju också kosta en del, i min mening, för att vara säker på att det verkligen är ett engagemang från deltagarna. Så det inte sitter ett gäng zombies framför skärmen :joy: Hellre färre men väldigt motiverade deltagare än många halvhjärtade tycker jag. Detta för att få dynamik i sessionerna. Kanske ni t.o.m. ska göra en för-screening före man släpps in i programmet. Lite mer exklusivt också, ”yes, vi får vara med” :joy:

Vet inte betalningsmodellen om man betalar per månad alternativt per år. Om olika alternativ så hade jag nog lagt en 10-20% rabatt om man tecknar sig på ett år direkt.

Sen tänker jag att ni kanske ska spela in materialet ni kör första gångerna. Jag tänker att ni skulle kunna göra en light version som typ en e-learning. Alltså en lite mer gör-det-själv eller gör-det-tillsammans-med-partnern. Dock såklart utan dynamiken med grupp sessionerna. Men detta kan göras billigare och då nå många fler, samt att det från er sida går att rampa utan att lägga så mycket tid (undvika konsult-tim-fällan). Såklart kräver det att man kört programmet några gånger så att saker har satt sig i de olika delmomenten och därmed går att e-learning:ifiera. Kanske en tanke i förlängningen?

Hur som helst. Bra, spännande och intressant. Håller tummarna att ni får detta upp i luften för jag tror verkligen det är något som behövs. :heart: från oss båda

15 gillningar

Tack för fin kommentar @JFB. :heart:

Kanske kan få bjuda in dig som gästföreläsare vid ett tillfälle? Typ som den där gymprofilen alla har sett på gymmet men aldrig riktigt vågat gå fram till eftersom hen är så vältränad. :grin:

9 gillningar

Snarare killen med gips, bandage och plåster överallt efter att ha misslyckats använda varenda maskin på rätt sätt utan att skada sig :rofl:

17 gillningar

Frågan är, vem frågar man. Den som gjort alla misstag eller den som (haft tur och?) inte gjort misstag?

Tror den med misstag är bättre att lära av…

4 gillningar

Det får mig att tänka på denna tweet jag fick via ett nyhetsbrev idag. Visdom är inte kopplat till ålder utan till erfarenheter och insikter en person samlat på sig över tid. Eftersom @JFB lever och förhoppningsvis har en god ekonomi är det ett bra inspel :slight_smile: .

https://twitter.com/AdamMGrant/status/1601978757278945280?s=20&t=wcNgRlu2rB4LjEtxZIuoOA&utm_source=substack&utm_medium=email

11 gillningar

Väldigt spännande, då jag går med samma frågeställningar. På ett sätt så känns det som att man kommer till en platå/peak i livet då man funderar på nästa steg.
Missar man något? Gör man rätt saker? Osv.

1 gillning

Jag tror att det handlar mer om personlig utveckling där man i slutändan själv måste landa in i en väg utstakad för sej själv i samklang med familj.
Ett misstag för någon, kan ju vara framgång för en annan. Lika så det omvända, någon som tycks ha gjort allt rätt kan ju för en annan vara ett misstag.

För egen del så vill jag ha en hel russinask (erfarenhetsutbyte) för att kunna välja de russin som för mej ser godast ut.

2 gillningar

Spännande koncept!
Får fundera lite =)

1 gillning

:+1::pray: återkom gärna kring vad du funderar över, hjälper ju mig att förstå mer. :blush:

En månadsinvestering eller en kurs för ett år :laughing: Nej men är lite samma problem som Warren Buffert hade med sin hårklippning när han började djupdyka i konceptet.
Det är ändå 0.75 kr i timmen som ska pröjsas!
Det påverkar min pengamaskin på sikt :frowning:
Och sen att jag läser “How a second grader beats wallstreet” gör det inte bättre :grin:

2 gillningar

Tack! Fattar. Sedan kommer ju fokus vara på allt runt omkring så jag känner mig ganska säker på att pengarna kommer att sparas / tjänas in. Många av har tex saker i vår ekonomi som vi inte har tänkt på som man upptäcker när man börjar städa i hörnen. :blush:

2 gillningar

Säkerligen! Jag är helt övertygad om detta med =)
Jag som har jobbat en del med marknadsföring hade nog valt att göra någon form av garanti till mina kunder, vet inte riktigt hur upplägget skulle funka där.

Säg att du ger en garanti på att jag kommer hjälpa dig att sänka din månadskostnad med minst 550 kr, annars får du mellanskillnaden tillbaka eller yada yada yada.

3 gillningar

Intressant
Hur skulle det rent praktiskt se ut?

En opt-out garanti hade varit fint. Ej nöjd - pengarna tillbaka.

Kul initiativ Jan! Hade säkerligen varit intressant och lärorikt.

Hade det inte varit för att jag redan har akut tidsbrist (du vet ju varför) så hade jag lätt hoppat på. Tycker att det var en högst rimlig prisnivå, även om det förmodligen är i underkant för det som levereras.

Hoppas att det faller väl ut!

1 gillning

Kan tänka mig det, finns ju ingen anledning att ha en person i ett program som inte är nöjd. :slightly_smiling_face:

Jag skrev det här:

• Om du mot förmodan inte är nöjd efter 3 månader och har deltagit i alla event och gjort alla uppgifter, så kan du hoppa av och få resterande 9 månader återbetalda.

Är det inte tillräckligt bra?

Utveckla gärna. :slight_smile:

1 gillning

Nä, krångla inte till det. Tror inte du behöver oroa dig för fripassagerare - och även om någon skulle utnyttja det där så kostar det dig väl inget i direkta kostnader. Om någon på riktigt är missnöjd är det bättre med en snabb och smidig refund än en ilsken missnöjd kund som drar upp en massa vågor.

3 gillningar