Ok, här kommer ett provprat som jag är nervös inför.
Jag har länge tänkt på att det vore roligt att göra RikaTillsammans mer konkret. Efter mycket funderande på egen kammare har det mynnat ut i ett förslag på ett “träningsprogram” som jag skulle vilja göra tillsammans med dig / er under hela 2023.
Målet är att samla alla de viktiga sakerna som berör livet i en Livsplan bestående av ett par olika delar:
-
En emotionell del som ger kompassen i livet, vad är viktigt för mig i livet bortom pengar? vilken är min riktning i livet? vilka är mina mål? vilka är mina tidsfönster? vad står på min bucketlist? vilka är mina drivkrafter? Vad gör jag när jag trivs som bäst? Vad får mig att må bra och prestera bra? etc.
-
En ekonomisk del som ger planen från mitt ekonomiska nuläge till mitt önskade läge utifrån den emotionella delen. T.ex. hur mycket pengar behöver jag? när blir jag FIRE? när kan jag gå i pension? hur optimerar jag min mängd pengar för det jag behöver? vilken förbättringspotential finns det i min ekonomi? vad är status på mina olika ekonomiska nyckeltal? Behöver jag spara mer? Kan jag spara mindre? etc.
-
En finansiell strategi som berör hur jag kan använda mina pengar och andra resurser för att brygga gapet mellan nuläget och det önskade läget.
Utöver ovan så tänker jag även att man gör nedslag i de där sakerna som är viktiga men sällan akuta - t.ex. hur ser den juridiska och försäkringsmässiga situationen ut i mitt liv. Man kollar över testamente, försäkringar, vita arkivet, mappen om man skulle gå bort i förtid, välmående och prestation på jobbet etc.
Det vill säga att det handlar om att lyfta många av dessa områden till en ny nivå i sitt liv. Lite som en “fortsättningskurs i privatekonomi” för dig som redan har och gör många rätt. Jag har skrivit (min vana trogen) jättemycket mer på denna sidan:
Det är helt enkelt väldigt mycket best-of-rikatillsammans, fast i ett konkret program under 12 månader tillsammans. Sedan kan man alltid spinna vidare på saker som kommer upp. Prismässigt tänker jag att det ligger på som ett gymkort i Malmö (upptäckte sedan att i Stockholm var det dyrare, så ni får Malmö-priser ) på 549 kr i månaden.
Eftersom de flesta av oss bor med en person vi tycker om och delar livet med, vore det konstigt att göra en Livsplan utan att inkludera sin partner. Därför tänker jag faktiskt att ens partner som man delar hushåll med får hänga på utan kostnad. Typ gå två för en.
@carolinebolmeson beskrev min nervositet väldigt väl som: “Jan, du är nervös för att du undrar om någon vill komma till din fest.”. Precis så är det. Så med fjärilar i magen skickar jag ut det här i världen och ser med skräckblandad förtjusning emot era kommentarer, frågor, tankar och feedback.