Rekommendation för privat pensionsspar

Hej,

Jag är 40 år gammal och vill börja spara privat till min pension (bättre sent än aldrig).

Skulle ni rekommendera en sparrobot (Lysa, tänker jag), eller finns det fördelar med att spara i “pensionsbolag”, dvs. de som man hittar i valen under “Privat sparande” på minpension.se (Futur pension, AMF, Handelsbanken Liv, Movestic m.fl.)?

Om Lysa, ska jag kolla över pengarna och placera om (i mer och mer fonder per år) efter jag fyllt 60?

Jag är ju är ju ett stort fan av LYSA eftersom det kräver ganska mycket ansträngning att göra det bättre och billigare själv - och det är ändå inte säkert att man kommer klara det.

När du blir 60 år så kan du börja öka ränteandelen något år för år. T.ex. ökar AP7 räntedelen med 2.5 % per år från att man har fyllt 55 år.

1 gillning

Låter som en bra plan! Jag sätter ett larm i kalendern på 2035 =)

Följdfråga. Är det en bra idé att pensionsspara tillsammans med sin fru på samma konto? Tänker på det där du sa om att spara till barn på samma konto och skillnaden i avkastning det kan bli om man börjar senare eller ändrar insättningen på bara ett av kontona. Finns det andra bra alternativ?