Jag har gått och tänkt på en kommentar som @Ray skrev i någon tråd kring resonemanget att binda eller inte binda olika avtal. Jag tänker att vi kan resonera lite i denna tråden kring det fritt från att prata el-, ränta, valuta eller något annat. Min tanke är mer teoretiskt / statistiskt.
Det vanligaste argumentet brukar vara:
-
Vill du spara pengar välj rörligt, vill du vara trygg välj bundet
-
Rörligt är ofta bäst över tid eftersom du slipper någon annans försäkringskostnad.
Ovan stöds ofta av historik och logik.
Det andra sättet som @Ray var inne på var att titta på det utifrån ett mer Nassim Taleb perspektiv med asymmetrier, dvs. titta på nedsida i förhållande uppsida. Redan här borde vi konstatera att det i de flesta fall för t.ex. ränta och el finns en begränsad uppsida.
Räntan kan för en privatperson inte gå “oändligt” långt ner, men den kan “oändligt” långt upp. Dvs. det finns ett slags stopp på elpriset / räntan vid 0, men den kan gå högre upp. Det borde ju kanske på sätt och vis tala för att man skulle binda mer. Dvs. om räntan är teoretiskt 2 % så kan jag max få ner den till 0 %, men den kan utan problem gå till bankernas kalkylränta på 7 %. Asymmetriskt åt fel håll.
- Finns det något sätt man kan resonera rent matematiskt om det här?
Aspekter som jag tänker påverkar det här:
-
Att vi inte resonerar statistiskt utan emotionellt. Perfekt exempel är denna tråd: Vad skulle du välja? 1 000 000 SEK i handen eller 50 % möjlighet på 50 000 000 SEK?
-
Hastigheten i förändringen - i en mer volatil miljö kommer ju den som ska ta en försäkringskostnad behöva störra utrymme vilket borde försämra oddsen för en bindning.
-
Ankring till tidigare värde - vi har ju många gånger ankrat kring vad räntan / elpriset borde vara. Svårt att binda på t.ex. 550 öre/kWh just nu. Man tänker - bundit skulle jag ju gjort för 12 månader sedan.
Ytterligare en lös tanke är ju att bindningen som de flesta gör är ju ändå relativt kort - typ 1 eller max 3 år. Få vet jag binder på längre period än så. Det är ju lätt att tänka att den som t.ex. band elpriset förra året (som min mamma på 30 öre/kWh) var skitsmart, men grejen är ju att det avtalet kommer ju löpa ut och då kommer man få det priset som är aktuellt då. Jag kanske har otur när jag tänker - men jag tänker att “förlusten” i de tillfällen då det rörliga går emot en är ju begränsad i tid.
Hmm… klurigt det här, vad tänker du?