Revolut - tips and tricks?

Livet är en resa. :rofl:

Ja, fast den avgiften tas väl som sagt från handlaren och inte mig som privatperson

Det är helt givet att det är så.

Du ser det i din ‘plan’

1 gillning

Men eftersom det är en utgift på handlaren måste denne ta höjd för detta i sina priser gentemot dig som kund :wink:

Det är jag med på, men det gör ju ingen skillnad för mig i valet att använda mitt fysiska SEB debit kort eller betala med mitt virtuella Revolut :slight_smile:

Men det jag funderar på är hur Revolut tjänar sina pengar på mig som kund när det gäller deras gratiskort om man enbart använder det till vanliga vardagsinköp. Men jag antar att svaret är att de tjänar sina pengar via avgiften från handlaren. (Jag var rädd att det fanns dolda avgifter som jag inte hade koll på men så verkar ju inte vara fallet)

Gissningsvis får de även pengar från företag som vill listas i deras reklamdel gentemot deras kunder. Reklamen är ju uppenbart shopping-tabben där, “lifestyle”. Sedan får de säkert provision eller liknande när du väljer att investera genom deras plattform, osv.

Tvivlar på att deras gratis-tjänst går runt på enbart kortavgifter. Mycket utav appar går ju ut på att det är gratis att använda appen, men allt det andra roliga kostar. Lite som att det är gratis att gå in i en butik, bli medlem och få ett medlemskort, men allt roligt där inne kostar.

Jag tvivlar också på att gratis-tjänsten “går runt”. Överlag är jag skeptisk till gratis-tjänster just på grund av detta. Ofta verkar syftet vara att man ska vänja sig vid ett visst upplägg och senare acceptera att avgifter läggs på. Samtidigt är sannolikt planen att också introducera nya tjänster som kan ge förtjänst. Förutsatt att det går bra kan kanske risken för avgifter på grundpaketet hållas nere.

Jag kan rekommendera Revolut, har använt det i ett 5-6 år i främst 3 syften:

1. Kortbetalning i annan valuta eller kontantuttag utomlands. Brukar bli billigare än andra alternativ.

2. Istället för Swish när man umgås med vänner utomlands. Pengarna kommer fram direkt.

3. Tillsammans med kreditkort för kortsiktiga “lån”. Betala med kreditkort en summa < maxgräns/2. Nästa månad när fakturan ska betalas fyller jag på Revolut med motsvarande summa och för sen över pengarna till mitt bankkonto för att betala fakturan. Hittills har ingen hört av sig och frågat vad jag håller på med…

2 gillningar

Kan du alltså göra insättningar på Revolut utan att bli debiterad ränta?

Har du 20kkr i kreditgräns så kan du effektivt ha igång ett 10kkr räntefritt lån förutsatt att du alltid betalar 10kkr varje räkning, och därefter tar ut dem igen. Edit: eller vänta, tänker jag rätt nu egentligen.

Jag har räknat lite på att använda hela min kredit på 60kkr på ett rörligt sparkonto, men betala det varje månad.

Det är tyvärr inte värt det.

Du kan se din kvota på växling och uttag samt när det nollställs (Profil → Ditt paket).

Inga begränsningar i köp. Det enda är om du saknar den aktuella valutan, då växlas det automatiskt från andra valutor. Sker det på helg kostar 1%. Går du över din kvot, 1%. Så totalt 2% som värst (dock på bra kurs)

Ja, för Everyday card samt Morrow. Fick ränta påförd en månad hos Morrow och hörde av mig till kundtjänst, men det var tydligen ett fel och jag fick pengarna tillbaka. Man får ingen bonus heller, så nån koll har de på vad man gör. Man kanske ska räkna med att det kan slita funka.

@Sally jo men ditt räkneexempel är korrekt.

Sen är just det här upplägget lite bökigt, man får komma ihåg att göra det varje månad. Har man otur kanske ens bank undrar varför man får tiotals tusen från Litauen varje månad? Ville ta upp det som lite udda grej jag gjort ett par tillfällen. :slight_smile:

Jag har inte följt hela tråden. Men jag har viss inkomst i utländsk valuta och även bankkonto i det landet i den valutan.

Min settup med Revolut ser ut såhär.

Ett konto i den utländska valutan
Ett konto i SEK (man kan ha så många olika valutakonton man vill).

1. Få inbetalning i utländsk valuta på konto i det landet.
  2. Använda korter jag har kopplat till denna utländska bank för att sätta in pengar på Revolut. Pengarna kommer in på mitt konto med den utländska valutan.
  3. Växla pengarna till SEK på en vardag.
  4. Skicka pengar från Revolut till ett konto på någon av mina Svenska banker.

Det finns någon typ av diff i valutakursen på Revolut jämfört med den spotkurs man ser på Avanza. Den kan svänga mellan i princip 0 och 0,15%.

Mitt Revolut är registrerat i Sverige vilket gör att överföringar till min Svenska bank inte kostar pengar. Kortinsättningen till mit Revolut från min utländska bank kostar inte heller pengar. Så Revolut verkar i alla fall inte ta någon avgift för det.

Sedan använder jag också deras fysiska kort och även deras virituella engångskort men då för köp på nätet där jag vill slippa tänka på att kortuppgifter läcker.

En utkändsk kollega använder också Revoluts money market fond som någon lyfte i början av tråden. Han verkar ha samma erfarenhet av den. Man får ränta dagligen, den är relativt hög och man kan ta ut och sätta in pengar direkt. Skattemässigt vet jag inte hur man bäst skulle hanter den.

Den stora risken med Revolut är förmodligen att de kan dyka upp som djupt insyltat (i indirekt mening) i någon sorts skandal, tänk Encrochat men gällande penningtvätt, terrorfinansiering etc. Då skulle de sannolikt kunna förbjudas inom EU ganska snabbt. En av poängerna med Revolut är såvitt jag förstår att man kan skicka pengar till betydligt fler länder än normalt.

Jens Nylander: ”Revolut och Wise populära alternativ för penningtvätt” (realtid.se)

Men är det inte samma med alla banker?
De flesta svenska storbanker har använts för enorma belopp penningtvätt.

2 gillningar

De är penningtvättar av rang, men när de blir påkomna är det “ojsan hoppsan, f’låt” och sedan business as usual.

1 gillning

Jag noterade följande regel kopplad till mitt Santander-kort. Det kanske är en dålig idé att använda det för Revolut-påfyllning eller är det något annat som avses nedan? Det är avgiften jag tänker på nu, inte räntan. Tänket bygger på att jag skulle toppa upp kortet så att saldot är positivt innan jag överför pengar till Revolut-kontot.

Vad kostar det att föra över pengar från ett kort till ett bankkonto?

Varje gång du gör en överföring från ditt kreditkort tillkommer en uttagsavgift på 3 % av det överförda beloppet. (Lägsta belopp att betala varierar beroende på korttyp, se allmänna villkor för ditt kort.)

Ränta debiteras från första dagen efter överföringen enligt kortets ordinarie räntesats.

Kan inte garantera det för Santander, men Shell mastercard har liknande skrivelser och jag har inte betalat varken ränta eller avgifter för att fylla på/top up SEK på revolutkontot. Första gångerna fick jag till och med cashback, men det gick över.

“Ränta debiteras även för belopp avseende kontoöverföring. Kontohavaren ska betala ränta till banken efter en årlig räntesats (beräknad på 360 dagar) som beräknas på vid varje tid utestående kreditbelopp. Räntan beräknas dag för dag och kapitaliseras månadsvis.”

Och “Avgift för kontoöverföring 75 kr”

1 gillning

Jag försökte med Santander men det kortet är uppenbarligen spärrat för överföringar till Revolut. Däremot provade jag med mitt Preem-kort och det fungerade. Det återstår bara att se om det blir några straffavgifter där.