Om några veckor är det dags för den årliga ombalanseringen av portföljerna. Jag tänkte att vi kunde hjälpas åt med att samskapa portföljerna precis som förra året.
Per idag 2021-01-11 ser det här ut att bli förslaget för Globala barnportföljen:
Enkel / Basvariant
Andel | Typ | Fond |
---|---|---|
70 % | Globala aktier | Länsförsäkringar Global Indexnära |
10 % | Globala småbolag | Handelsbanken Gl Småbolag |
10 % | Tillväxtmarknader | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära (alt. Avanza Emerging Markets) |
10 % | Svenska aktier | PLUS Allabolag Sverige (alt. SEB Hållbar Sverige Indexnära) |
Motiveringen lyder:
- Vi behöver inte efterlikna en fondrobot och göra den så bred som möjligt, för då kan man lika gärna välja en fondrobot.
- Den är enkel att förstå för en nybörjare och man behöver inte motivera svåra saker som t.ex. guld för varken sig själv eller andra.
- Den är väldigt lik en global indexfond med hänsyn tagen till tillväxtmarknader.
- Man kan variera den svenska exponeringen hur man vill (lex Home Bias)
- Den är billig.
- Enkel att månadsspara i
- Går att förklara för en 10-åring.
Variant på portföljen
Andel | Typ | Fond |
---|---|---|
60 % | Globala aktier | Länsförsäkringar Global Indexnära |
10 % | Tillväxtmarknader | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära |
10 % | Svenska aktier | PLUS Allabolag Sverige |
10 % | Globala småbolag | Handelsbanken Globala småbolag |
10 % | Svenska småbolag | AMF Småbolag |
Motivering:
- Genom att lägga till guld minskar vi volatiliteten i portföljen och behåller ungefär avkastningen
- Småbolag är vi alla lite förtjusta i och som @Daniel_Nilsson skriver så finns det en god historik på dessa
Startförutsättningarna för portföljen
Jag tänker att följande är förutsättningarna.
- Sparhorisont - 7 år eller mer.
- Av modellportföljerna ska den här ha högst risk och högst avkastning
- Vi sätter igång portföljen i januari och sedan ska man inte behöva röra den på 12 månader
- Det ska inte heller vara någon katastrof om man skulle glömma bort den eller inte få byta fonder på 10 år.
- Helst färre än 10 fonder totalt i portföljen
- Så nära forskningen som möjligt men avsteg är möjliga om de motiveras bra (t.ex. guld)
- Den ska fungera för 1 000+ läsare som inte vill eller kan använda en fondrobot
- Den ska gå att sätta ihop på ett ställe (t.ex. Avanza, Nordnet eller liknande)
- Vi ska kunna förklara varför vi har valt respektive fond för en 10 åring
- Portföljen ska inte optimeras på en enskild parameter t.ex. lägst avgift utan försöka vara lite som Super Mario - “jack of all trades, master of none”.
- Aktieandel mellan 75 - 100 % tänker jag mig.
- Så låga avgifter som möjligt
- Man ska inte behöva ha en tro om marknadens riktning
Slutligen, något som inte påverkar dig, men som är viktigt för mig. Jag måste vara beredd att ha skin-in-the-game på portföljen och lägga in minst ett par hundratusen i den. Därför kommer det för mig inte vara en teoretisk övning eftersom det är den här portföljen som kommer ligga till grund för min Shareville-portfölj nästa år.
Tillgångsslagen i globala barnportföljen i dagsläget
Så här ser globala barnportföljen ut för närvarande
Andel | Tillgångsslag |
---|---|
75 % | Aktier |
10 % | Räntor |
15 % | Guld |
Fonderna i globala barnportföljen i dagsläget
Andel | Typ av tillgång | Typ av fond | Fond |
---|---|---|---|
25 % | Aktier | Global aktieindexfond | Länsförsäkringar Global Indexnära |
25 % | Aktier | Global aktieindexfond | SPP Aktiefond Global A |
10 % | Aktier | Asien & Tillväxtmrknd | Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A |
5 % | Aktier | Globala småbolag | Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK |
5 % | Aktier | Svensk indexfond | SEB Sverige Index |
5 % | Aktier | Svenska + Globala investmentbolag | SEF Kavaljer Investmentbolag |
10 % | Räntor | Globalt + Sverige | AMF Räntefond Mix |
15 % | Guld | Fysiskt guld | Xetra Gold (4GLD) |
Låt oss #HjälpasÅtTillsammans
Vad tänker du om portföljen? Vilka förändringar tycker du att vi borde göra och varför?
Det enda som jag ber om i tråden, är att försöka hålla oss inom ramen för förutsättningarna för portföljen - givet att dessa inte är uppåt väggarna, men låt oss då ha en diskussion om förutsättningarna först.