Här följer lite mer detaljerad uppföljning på RikaTillsammans-portföljen än vad som kommer i avsnittet i veckan. Den här portföljen är en variant på Harry Browns “Permanent portfolio” som publicerades i början av 1970-talet. Äras ska den som äras bör.
Sammfattning / Kommentar
Min spontana kommentar är att den här portföljen är helt galen. I förhållande till risk och jämn utveckling har det flera i år varit den bästa portföljen. Mitt emotionella problem är att jag inte riktigt vågar lita på den.
Det som jag framförallt tittar på när jag tycker att den är bra är att den svänger extremt lite. Det vill säga bra avkastning till rimlig risk. Det är INTE portföljen som procentuellt har gett bäst avkastning. Men det är intressant med en portfölj som svänger lite för att man kan höja avkastningen relativt enkelt genom att belåna den.
Det som tar emot är att den består till 50 % av räntor. Något som vi har mycket diskussioner om här i forumet i skrivande stund.
Innehav
Så här har innehaven sett ut under året. Lär högst sannolikt inte bli något byte i år heller. Eventuellt en ombalansering tillbaka till andelarna ovan, men högst sannolikt inte ens det då det är ok att det avviker upp till 5 procentenheter.
Andel | Typ | Fond | Avgift |
---|---|---|---|
15 % | Globala storbolag | SPP Aktiefond Global | 0.3 % |
5 % | Globala småbolag | iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (USD) – IUSN | 0.35 % |
5 % | Sverige alla bolag | PLUS Allabolag Sverige | 0.2 % |
15 % | Guld | Xetra-Gold – 4GLD | 0.3 % |
10 % | Guld | WisdomTree Physical Swiss Gold – GZUR | 0.3 % |
25 % | Räntor (kontanter) | Bankkonto med insättningsgaranti | 0.0 % |
15 % | Räntor (x-långa) | iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04 | 0.07 % |
5 % | Räntor (x-långa) | iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) – IBCL | 0.2 % |
5 % | Räntor (x-långa) | xTrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) – DBXG | 0.05 % |
Nyckeltal
Nedan följer nyckeltalen baserat på Nordnets portföljrapport och egna beräkningar.
Nyckeltal | Värde |
---|---|
Utveckling 2021 | 10,64 % |
Volatiltiet 1 år | 4,10 % |
Volatilitet 3 år | 6,03 % |
Sharpekvot 1 år | 1,76 |
Sharpekvot 3 år | 1,54 |
Sedan start (2014-10-04) | 81,1 % |
CAGR | 8,5 % |
Max Drawdown | 10,2 % |
Utveckling sedan start
Jämförelsen är gjord med Dow Jones World. Den är inte schysst då vi jämför två helt olika typer av portföljer (25 % aktier vs 100 % aktier), men jag lade till den för att visa hur lite portföljen svänger.
Utvecklingen år för år är:
År | Uteckling |
---|---|
2015 | 2,5% |
2016 | 13,2% |
2017 | 4,8% |
2018 | 0,7% |
2019 | 19,8% |
2020 | 6,5% |
2021 | 10,6% |
Portföljrapport från Nordnet per idag
Så här ser portföljrapporten från Nordnet ut: