Rimlig ersättning för VD?

Hej på er alla

Med tanke på den massa av folk som finns samlade här så hoppas jag att någon sitter på lite erfarenhet som inte jag har.

Jag har blivit kontaktad om att eventuellt gå in som VD i ett företag. En roll jag inte haft tidigare även om jag haft liknande ledande roller, men just VD positionen har jag aldrig haft innan.

Det rör sig om ett svenskt produktbolag (mest mjukvara, men även lite hårdvara kopplat till detta) med mindre internationella dotterbolag som sköter sälj och leverans på de olika marknaderna. Bolaget ingår i en privatägd mindre koncern och detta är det klart mest lönsamma bolaget i koncernen.

Bolaget går riktigt bra och växer stabilt.
Omsättningen idag ligger på dryga 300msek och vinstmarginalen är tvåsiffrig
Ägarna vill nu öka på tillväxten för att om 3-5 år kunna göra en exit och antingen hitta en köpare eller börsintroducera bolaget.
Det kommer förmodligen kräva en omarbetning av arkitekturen i mjukvaran för att klara tillväxten samt öka säljet internationellt. Förmodligen justerade affärsmodeller också
Kunderna är både privata och offentliga aktörer.

Det finns givetvis många saker att reda ut innan detta kan bli aktuellt, men så småningom kommer det frågan om ersättning och incitament att dyka upp och jag vill ha lite hjälp innan dess.

Så min fråga till er är, vad är en rimlig lönenivå som ersättning för en sådan här roll?
Hur skapar man bäst en modell som gör att jag får min del av kakan om/när det blir försäljning eller börsintroduktion?

2 gillningar