Risk med räntefonder?

Oavsett storlek och syftet med placering i räntefonder så funderar jag på hur man kan få fram risken med räntefonder. Hur stor är risken med räntefonder? Låt säga att man har en stor summa placerad i räntefonder när ett större börsras inträffar, hur kan man få fram eller räkna ut hur mycket räntefonden kan falla?

Hur ska man tänka i nuläget med anledning av många års uppgång på börsen och eventuell kommande lågkonjunktur med ökad placering i räntefonder (Långa/Korta)?

Läs gärna följande artikel där jag går genom det, bl.a. i resonemanget kring räntekänslighetstabeller.

Kortfattad , ett börsras påverkar inte alla räntefonder,möjligtvis företagsobligationer med lång löptid eftersom kreditrisken ökar,räntefonder i stort sätt påverkas av räntan,valutan kreditrisken och löptiden på resp.fond .en räntehöjning ökar räntefondens värde men löptiden ökar risken därför korta räntefonden inte påverkas ,men långa räntef. påverkas negativt p.g.av löptiden som i sin tur ökar kreditrisken, då faller fonden ,men räntefonderna är mycket mer komplicerade än vad jag beskrev ,kreditrisken är mkt.viktigt ,företagsobligationer varierar från företag till företag ,statsobligationerna oxo,men dom är säkra placeringar för att inget land går i konkurs inte ens Grekland trots att dom ville.

Tack för era svar!