Risker med att spara i länder med hög korruption?

Jag tycker ofta man hör folk förespråka att man ska ha en del av sitt sparande i tillväxtmarknader så som Indien och Kina.Jag är rädd att man gynnar odemokratiska stater om man investerar i dessa länder, här är en karta över korruption i världen https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index#/media/File:Corruption_Perception_index_2018.svg Jan säger ofta att det blir mer av det man investerar i.Min fråga är om det blir mer korruption i världen om jag investerar i länder med hög korruption?Behöver jag vara rädd att Xi Jinping köper sockervadd för mina pensionspengar om jag sparar i kinafonder?

köp inte kinafond om du är orolig. svårare är det inte. du är själv ansvarig för vad du gör med dina pengar

du har garanterat långt mer korruption och exploatering av arbetskraften i usa än du har i kina dock.

sen det går inte ens att köpa de kommunistiska bolagen som kinesiska staten äger om det är de du inte vill äga.

vill du värna om mänskliga rättigheter bör du nog inte vara kapitalist överhuvudtaget. det kvittar vad du köper så kommer någon exploateras. räcker du jämför lön mellan vd och anställd.

Korruption finns i världen. Uppdrag granskning rapporterade många gånger att Sverige har korruption också.