Risksänkning vid längre resa

Hej! Jag har funderat ett tag och vill ha lite feedback.

Mitt case:

Jag sparar enligt 4 hinkarprincipen med en för mig ganska låg buffert då jag inte har något direkt som skulle kunna hända som kräver en stor summa pengar(ingen bil, billig bostadsrätt, 27 år med sambo)

Jag har ca ett halvårs nettolön i lågrisk (60/40) som tanken är att jag ska ta av när jag behöver köpa något större men det har inte riktigt hänt än. Sedan har jag såklart mer i 90/10 eftersom jag är ung och även lite smått och gott i lektionen (mindre än 5%)

Vi vill ut och resa runt jorden samtidigt (om ungefär 6 månader på obestämd tid) som min sambo har kvar sitt online-jobb och jag pillar med lite med än så länge obetalda intressen. Under tiden använder vi hennes lön till vardagskostnaderna utomlands. Jag tänkte då att vi kan ha min lågrisk som buffert till flygresor, större utflykter och skoj/skönt att ha pengar om något händer.

Min fråga:

Borde jag sälja av min 60/40 nu och sätta det på ett sparkonto helt utan risk? 60/40 är ju ganska lågt och det är ju ett tag kvar tills vi ska åka… Hur tänker ni?

Med vänlig hälsning, Max

Om det är 6 månader tills ni reser så är det ju rätt kort tid kvar, så om du vill ha de pengarna i buffert på resan så skulle jag ta ut dem nu, alltid risk att börsen rasar inom 6mån :slight_smile:

2 gillningar

Ja!! Öronmärkta pengar för 6 månader ska absolut inte vara på börsen. Det man i snitt ska tjäna på 6 månader är ett par procent, medan risken är att halva kapitalet försvinner.

60/40 är inte så himla lågt, ens om du har några års tidshorisont. Hur mycket är du beredd att förlora procentmässigt av det du har samlat ihop nu?

2 gillningar

Det var så jag tänkte också nu när vi verkligen har bestämt oss för att åka, risken överväger verkligen inte den lilla eventuella vinsten jag kan göra tills dess när man tänker att jag kan bli av med halva kapitalet!

Tusen tack för er feedback och det känns skönt att man har tänkt ”rätt” själv också!:blush: