Risktagande och Sharpkvot - som beslutsunderlag till ombalansering?

Hej,

Om mig: 40 år, 25 års sparhorisont(pension), trygg anställning, 35 tkr bruttolön, 10-15 tkr månadsspar, 1,2 mkr investerat kapital, 300 tkr buffert, 500 tkr i bostadsrätt.

Portfölj hos Avanza 2021-01-19:
Sharpkvot/fond/andel

0,72 Länsförsäkringar global indexnära 29%
1,25 Handelsbanken hållbar energi 20%
0,98 SPP Global Solution 15 %
(saknas) Avanza emerging markets 14 %
1,11 Spiltan aktiefond investmentbolag 11%
0,56 Handelsbanken globala småbolag 11%

Total sharpkvot 0,92

Efter förra årets uppgångar i framförallt Hållbar energi och SPP har jag börjat titta på mitt behov av ombalansering. I samband med dessa tankar så inser jag att jag också behöver fundera på min accepterade risknivå.

Jag bör tillägga att jag även tror på den hållbara teknik-trenden ett bra tag till.
Jag vill sänka min buffert till 100 tkr och investera dessa och samtidigt ombalansera min portfölj och sänka risken något.

Mina frågor:
Min väl tilltagna buffert på 300 tkr vill jag tro fungerar som risksänkande faktor till mitt sparande, tänker jag rätt?
Hur kan jag använda sharpkvoterna som beslutsunderlag?
Sharpkvoterna som anges på avanza verkar bara gälla för 12 månader bakåt. jag misstänker att det är alldeles för kort tid för att använda dessa som beslutsunderlag. Hur kan jag se sharpkvoter över längre tid?
Hur hade ni använt de 200 tkr som skall investeras för att sänka risken “något”?

Tankar jag själv har haft är att öka andelen i LF global och ev. SPP för att minska andelen HSB hållbar energi som jag upplever är den mest riskabla, volatila och dessutom dyraste faktorn i portföljen.

Jag upplever att jag har gått ifrån huvudprincipen om låga avgifter och bred fonder till viss del, men jag upplever att jag är ok med det på grund av min sparhorisont och livssituation… antar jag :-). Jag tror och hoppas dock att jag med åren kommer röra mig mer emot en säkrare strategi.

Stort tack för givande och lärorikt innehåll här på RT

/Ecco

Finns det barn med i bilden? Du kommer ev. vilja/behöva hjälpa dem med bostad etc i framtiden vilket du behöver ha med i beräkningen.

1 gillning

Hittade en artikel som gav mig lite större förståelse för sharpkvoten.

Där står at sharpkvoten är “given”… ska jag tolka det som att den är fast, och inte rörlig och baseras på historisk avkastning fonden har gett? om inte tidsperspektivet är relevant för sharpkvoten så har jag lite svårt att greppa hur jag ska förhålla mig till de sharpkvoterna jag har min portfölj.

Svar från artikeln. Nej den är inte given utan dynamisk över tid.

Edit1:
Har jag förstått det rätt att Handelsbanken globala småbolag med en sharpkvot på 0,56 är den fond som gett mig minst “belöning” i relation till mitt risktagande?

Edit2
Efter att faktiskt ha läst hela artikeln har jag fått de flesta svaren jag villa om Sharpkvot.

Nej inga barn och inga barnplaner… vi( jag och sambon) har valt att göra våra liv så okomplicerade som möjligt :-). det återstår att se om det beslutet och risktagandet genererar mer eller mindre lyckoavkastning :-)… återkommer på dödsbädden.

Då tycker jag nuvarande fördelning ser helt okej ut. Om du har 1,2 miljoner i investerat kapital idag kommer det vara ~8 miljoner om 25 år om man räknar med 8% avkastning under förutsättning att du inte gör något dumt under tiden, vilket är mer än nog för en person.

Ett tips bara så länge det inte finns barn med i bilden: gift dig aldrig. Spelar ingen roll hur puttinuttigt det känns, ALDRIG. Och se till att ha pengarna separat från sambon.

Det är faktiskt ytterligare ett beslut som tagits för att göra livet mindre komplicerat :-)… en ring och förlovning i all enkelhet räcker för oss… tror jag… och vi… kanske… tiden får väl utvisa det också antar jag.

Du tycker alltså, baserat på vad du vet om mig, inte att det finns något akut behov av ombalansering för att minska risken?

relevant för min situation är väl också att jag, som offentligt anställd och inte särskilt hög lön, inte har en särskilt imponerande pension. 1,4 mkr med en prognos på 18 500 / mån före skatt i pension.

Efter att ha läst hela artikeln ovan så har jag fått mer kött på benen om just sharpkvoter.

• De är inte konstanta utan dynamiska över tid.
  • Det finns i stort sett inga fonder som behåller en sharpkvot över 1.0 i mer än 10 år. Överavkastningen i förhållande till risk generas istället av andra faktorer (som till exempel klimatfokuset just nu för Handelsbanken hållbar energi, antar jag?)

En relevant fråga för mig just nu verkar då bli att komma fram till hur lång tid vi kommer att ha ett klimatfokus. Alternativt återgå till huvudteserna om att inte försöka tajma marknaden… suck.

Då hamnade jag där igen… Jag upplever ett stort behov av att fatta rationella genomtänkta och bra beslut. Vilket i detta fallet uppenbarligen innebär att inte försöka tajma marknaden och återgå till huvudprinciperna, som forskningen stöder, fullt ut. Problemet för mig är att jag, av någon underlig anledning, upplever det som ett “icke-beslut”… och som sådant väldigt otillfredställande och obelönande att fatta. Risk-Reward som maktfaktor i beslutsprocessen om vilka beslut som skall tas.

Undrar om det är fler än jag som omedvetet eller medvetet brottas med denna typen av demoner i beslutsprocesser.

Alltså, jag skulle aldrig ha 300k i buffert, för mig är det ordentligt overkill. Titta på denna video, var speciellt uppmärksam under sista delen:

Men samtidigt har jag ett gäng ungar som jag vill kunna (ha möjlighet att) stötta ekonomiskt vid framtida bostadsköp och familjebildning, utöver mina egna behov. Jag utesluter inte heller en andra kull.

Du kan i dagsläget spara 10-15k av en bruttolön på 35k, du kommer med andra ord klara dig utmärkt även om du bara får pension enligt prognosen. Utöver detta har du 1,2 miljoner som arbetar för dig under 25 år till. Så vill du optimera din avkastning ska du absolut dra ner på bufferten, men jag hade inte haft någon panik.

Varför inte ta rygg på proffsen?