Robotdammsugare

Okej - många av er på forumet har skrivit om att en robotdammsugare skapar tid och frihet i vardagen. Själv vet jag inte om detta är en välkommen hjälpreda eller ytterligare en pryl som marknaden har hittat på att man behöver.
Vad säger ni?
Hiss eller diss?

Om man vill börja städa med robot, vad ska man då tänka på?
Dela gärna med dig av erfarenheter, tankar och tips. :blush:
#städatillsammans

3 gillningar

Har du småbarn med massor leksaker i rummet?

Med tiden jag spendera att plocka bort innan han kan köra igång hade jag redan dammsugit klart 2 gånger med hand

1 gillning

Jag hissar! Vi trodde inte det skulle bli stor skillnad men det blev det! Både i tid och att det känns renare med! En del grejer vi gjort är att hänga upp så mycket som möjligt på väggen. Både skåp och tv. Inga bänkar som står på golvet. Höjde soffan så den kommer under där med. Vi köpte en roborock s6 :ok_hand:

Finns nyare varianter som har en kamera som ser om katten eller hunden lämnat nåt inomhus så kör den inte över det. Eller leksaker från barnen kör den runt

5 gillningar

Vi har gjort en zon på deras lekmatta där vi samlar alla leksaker som ligger utspridda i rummet så kör den inte där :+1:

Hiss! Den är dessutom mycket effektivare/tar mer damm/skräp än våran vanlig dammsugare. Särskilt bra på mattor tycker jag. Kör igång den när vi åker hemifrån och klart när man kommer hem.

2 gillningar

Min roborock S5 Max är en av husets bästa maskiner - samlar upp enorma mängder damm även när jag bedömer huset som rent.

Plockar frun undan efter sig på golvet så kan man komma hem till ett märkbart välstädat hem dagligen. Dock fuskar hon ofta - trots löfte om motsatsen inför köpet :rage:

3 gillningar

Vi hyr en Electrolux. Vi har ganska stort och får därför deras kit med borstar och filter (utan kostnad) var tredje månad. Tror vi betalar ca 250kr/ månad och filterkittet är värt 599kr/st.

Eftersom den körs varje dag, så har vi redan slitit ut en robot och fått en ny utan kostnad.

Upplägget passar oss perfekt och blir ganska ok om man räknar med att vi får borstar och filter ofta.

Diss! Klarar inte våra högre trösklar i äldre lägenhet. Sen tar det ju inte förtvivlat lång tid att köra över lägenheten :slight_smile:

Använd zonerna! Låt den gå ofta, min kör varannan, var tredje dag. Enligt Anticimex (ringde i ett annat mindre kul ämne men vi kom in på Robotdammsugare :laughing:) är de dock lite ineffektiva kring lister så de rekommenderade att man kör där manuellt.

Jag skulle säga att se till att ha koll på kablarna, får den tag på en kabel kan det bli tråkigt.

Jag har haft Neato (D5) länge men bytte i år till en Electrolux. Väldigt nöjd med bägge men Electrolux hanterar hinder bättre, försöker inte köra igenom dörrar med våld och tar trösklar som Neato inte klarar.

Hur höga trösklar har du?
Vilken maskin?

Håller med dig om att det blir diss om roboten inte klarar trösklarna…

Oj. Det blir rätt mycket pengar. Då förväntar man sig verkligen att roboten sköter jobbet bra.
Måste man byta filter och borstar så ofta?

Oj.! Vad innebär ”en av husets bästa maskiner”? I klass med diskmaskinen, tvättmaskinen och varmvattenberedare? Eller pratar vi bara något högre placering än råsaftcentrifugen, lavalampan och våffeljärnet?

2 gillningar

Knappt 3 cm. Säljaren trodde maskinen skulle klara ena hållet där den skulle kunna klättra över men på raka sidan var han mycket skeptisk, så vi provade inte ens. Dåliga odds enligt säljaren. Blev en Dyson sladdlös på Blocket istället. Funkar fint!

1 gillning

Tror man får ett kitt med borste och filter efter 4000 städade kvm.
Vår förra levde nästan 20 000kvm innan dom fick byta roboten.

Den fungerar riktigt bra, vi gick från hemstäd 1 gång i veckan till varannan vecka när vi skaffade roboten. Ser man det så blev det betydligt billigare.

Skönt att ha ett dammsuget hus varje dag. Sen så får det barnen att plocka upp efter sig, eftersom dom vet att roboten kan ”äta” upp saker annars (vilket den inte gör om det inte är små saker som legobitar).

Hiss. Vi har en xiaomi s5. Grym på att klättra över trösklar.

Hiss!
Vi har en irobot roomba sedan 7 år tillbaka, och är supernöjda (vi har dock skaffat städerska så de sista åren så har vi haft den mer som extra). För oss har leksaker inte varit ett problem då vi har haft flera ”korgar” som man snabbt kan samla upp leksaker i och sätta i soffan. Däremot trösklar hade inte fungerat för vår modell, så har du många höga trösklar bör du kanske tänka om.

Vi har också en Roborock/Xiaomi och är mycket nöjda! Vi kommer skaffa en ny när denna gjort sitt. Visst tar den lite tid på sig, och jag blir själv mer störd av ljudet än när jag dammsuger själv, men vi kör den när vi inte är hemma.

Man måste dock räkna med lite anpassning av hemmet. Vi behövde höja en soffa någon cm för att den inte skulle kila fast sig där, och laddkablar till telefonen får inte hänga ner. Våra gamla hederliga trätrösklar (kanske 3 cm höga) blev också ett problem från den höga sidan. Den kom över ibland men inte alltid. Vi löste detta genom att hyvla ner kanten 45° ca 1 cm.

Men, trots jobbet att anpassa hemmet och plocka undan är vi nöjda och dammsuger nästan aldrig manuellt. Det är klart mindre damm på golvet nu ändå :ok_hand:

Hiss,
Vi köpte en roomba för ca 12-15 år sedan, när mitt ex bröt benet. Den höll i minst 10 år så vi är unionen på nummer 2. Älskar den

Funderar på att köpa en till min hyresrätt på 42 kvm, men har trösklar till köket på 2,5 cm. Är det övervinneligt eller blir det typ att bygga ramper? Kan ju inte direkt fila ner trösklarna i en hyresrätt😅

Om det är skarpa kanter på 2+ cm kommer förmodligen robotdammsugaren få problem att ta sig över. Vi hade en tröskel där det gick bra när roboten väl körde men då den skulle tillbaka för att ladda så körde den på lägre hastighet och kom inte över.

Finns vissa billiga lösningar med exempelvis skrivbirdsunderlägg som kan hjälpa: https://robotnyheter.se/2017/01/21/video-sa-far-du-robotdammsugaren-att-klara-hoga-trosklar/

Vi har en Roborock S5 som vi är väldigt nöjda med. Smidigt att kunna städa endast vissa rum om man vet att det är för mycket saker på golvet i något.

1 gillning