Robotdammsugare

Har haft 4 olika genom åren. Roomba, lg, neato och nu roborock s6. Kommer nog aldrig vara utan. När jag skaffade första fick jag robotsäkra lägenheten, dvs. Se till att det inte finns kabelhärvor eller mattor med långa fransar. När jag köpt soffa och andra möbler har jag sett till att det alltid är 11cm frigång under.

De grejer som är lite problematiska nu är torkställ för tvätten. Roboten klarar av dem men är högljudd När den försöker ta sig förbi.

Förut har jag brukat låta den gå mitt på dan När jag är på jobbet. När jag jobbat hemma har den fått gå i zoner så den inte stör mig där jag sitter.

Ett tips är att låta den köra under uppsikt i början så att du kan se var det kan bli problem. Man kan inte tänka på allt i förväg.

En bra grej med min senaste robot är att man får upp en karta och kan sätta digitala no go zones där man vet att det kan bli problem.

Hmm ja det kanske funkar. Annars tänker jag att man låter den köra sov/vardagsrummet medans man är på jobbet och sedan lyfter över den till köket när man kommer hem🤔

Finns ingen bättre investering än dammsugarrobot enligt mig (asså, ja ni fattar…) Har 2st iRobot i7+, klarar alla trösklar utan problem. En tröskel fick jag sätta en trekantslist framför så den kom över. Sätter på dom efter behov oftast under hundpromenad och det är otroligt skönt att komma hem och se det vara nystädat. Behållaren i laddaren behöver man inte byta ofta så den är nästan helt automatisk.

1 gillning

Köpte en XiaoMi S5 Max. Bästa maskin vi har köpt. Den hittar enorma mängder samm och skräp, även om huset ser välstädat ut, och då är jag ändå väldigt pedantisk. Enda irritationsmomentet är när lillgrabben strösslar sina leksaker lite överallt, men där får man i familjen hjälpas åt att plocka. Dock har det aldrig inträffat några incidenter med leksakerna.

Vår robot har en våt-tork funktion. Den är väl sisådär, lillgrabben spiller en del och svårare fläckar tar den inte, då den bara släpar en våt mikrofiberduk längs med golvet. Det hade behövts en rörlig borste, typ roterande, eller rullande eller någon AI som känner igen fläckar och stannar och borstar lite extra.

Dammsugning 9,5/10 (ibland lämnas lite skräp i kanter/vid trösklar)
Våttorkning 6/10 (behöver rörliga mikrofiberdukar för att ta svårare fläckar)

Vi hade en vanlig dammsugare och en elektrisk mopp, båda är nu avvecklade. Så bra är roboten.

Jag brukar ta en hink vatten och en mikrofibertrasa och gå igenom alla kanter/lister några gånger om året, det är allt.

Rekommenderas starkt!

1 gillning

Glöm inte att ta hänsyn till att en del robotdammsugare efter att de har skannat av ditt hem laddar upp data till tillverkaren. För den som är obekväm med att sådana uppgifter laddas upp till en diktatur kan det vara smart att inte välja en kinesisk robotdammsugare.

7 gillningar

+1 på den.

Men om det är något som är mänskligt så är det att skiten måste träffa fläkten innan vi ändrar beteende. Kina måste väl i princip ta över Sverige med hjälp av robotdammsugar-transformers för att folk ska ändra beteende. :laughing:

Köp ny lägenhet. :wink:

Definitivt en hiss från mig. Har en Roborox S6.

1 gillning

Aldrig i livet. Däremot sätta in lägre trösklar vid nästa totalrenovering :slight_smile:

2 gillningar

Finns det några vettiga modeller som inte kommer från xiaomi?

Jag är mycket nöjd med min Neato Botvac. Har haft den säkert fem år och har bara behövt byta filter en enda gång. Deras support har också varit bra via deras hemsida.

1 gillning

Jag älskar min Roomba S9. Med katter som har leksaker överallt är det inte en helautomatisk upplevelse eftersom jag måste se till att få leksaker, kablar etc. från golvet. Men trots det har det varit väldigt bekvämt att bara låta det dammsuga hela min lägenhet för mig medan jag gör andra saker. Det är definitivt en investering av bekvämlighet, men jag ångrar det inte. Jag fick versionen som töms vid basen, vilket har fungerat utmärkt.

S9 klarar sig bra med tröskeln jag har i mitt hus mellan två rum, men inte det utanför badrummet (och golvet där är ofta blött, så jag vill inte att det ska gå in där ändå).

Jag har också funderat på att skaffa mopproboten (jag tror att den heter Braava). Men jag läste att mopparna just nu inte är så bra med ens den lilla tröskeln jag har mellan mitt vardagsrum och sovrum. Mopprobotarna kräver också mer underhåll mellan rengöringarna (t.ex. ingen automatisk rengöring som med Roomba). Det ökade underhållet är anledningen till att jag inte har köpt en än.

Unnade oss en Roborock S6 MaxV för 2 månader sen grovt.

Den kan genom AI “se” exempelvis trasor och grejer på golvet och undvika dessa. Plockar dock upp det mesta varje dag. Vi kör oftast på kvällen när vi lagt oss i den delen av huset vi inte är i och på dagen kör vi sovrum med mera, då den är ruskigt tyst.

Sjukt bra med moppfunktionen också, men man får fylla på vatten 1 gång i veckan om man vill ha moppat varje gång också samt tvätta ur microfiberduken. Vi kör 3 gånger i veckan hela huset och hallen varje dag.

Blivit bortskämda med hur rent det är. :slight_smile:

Nu när mjuka robotar börjar bli en grej skulle jag vilja se en mjuk dammsugarrobot som kan slingra sig runt precis överallt :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Köpte just en robotdammsugare på grund av denna tråd - väldigt nöjd. Känns helt medeltida att plocka ur diskmaskinen manuellt nu.

1 gillning

Vad blev det för någon? Jag har en Roborock S6 pure sedan ett halvår och är hur nöjd som helst. Håller med tidigare talare om att moppningen kan bli bättre. Kommande generationer kommer säkert ha ett mer utvecklat system för datorseende där skräp som missats detekteras och fångas upp.

En familj som jag känner köpte en dyr robotdammsugare. Samma dag som dom köpte och testade den skulle dom ha en liten fest hemma. Nåväl, dom packade upp och testade dammsugaren. Gick väl inte så bra, den klarade inte mattor och dörrtrösklar. Då testade dom den i sovrummet där det inte finns någon matta. Det gick bra och dom lämnade dammsugaren så att den kunde jobba i lugn och ro. Efter ett tag, så upptäcker mannen i familjen att det luktar spyor i nästan hela huset och undrar var det kom ifrån. Efter att ha sniffat sig fram till källan av lukten kunde han till sin bedrövelse upptäcka att en av familjens katter hade spytt under en byrå i sovrummet och dammsugaren hade spritt det över halva rummet. Dammsugaren åkte ut och har aldrig använts igen :face_vomiting: :sweat_smile:

4 gillningar

Sensmoralen:
Skaffa inte katt.

11 gillningar

Hur lång tid tar det för en modern robotdammsugare att städa ett ”normalstort” vardagsrum eller sovrum? Min upplevelse har tidigare varit att maskinerna rör sig sakta och yrar runt en massa, så att det tar avsevärt längre tid för roboten att städa rummet, än det gör för mig att städa ut rummet med sladdlösa dammsugaren.

Alla mina rum tar typ 30-60 sekunder per rum att städa ur, och man behöver ju inte köra alla rum på samma gång. Med sladdlös dammsugare så är det väldigt nära noll friktion att ta fram och ställa undan dammsugaren också.

Så trots att det verkar kul med robotgrejen så blev det ny sladdlös dammsugare för mig när den gamlas batteri tröttnade nu. Känns som att det går så mycket fortare.

1 gillning

Finns rätt mycket roliga bilder och artiklar om man googlar på ”roomba poopocalypse” också :slight_smile:

1 gillning

Min tar ca 15min på sig att städa vardagsrummet. 7 min för köket. Det tar längre tid än om man själv gör det, men det spelar ingen roll om man inte är i samma rum under tiden. Lite liknande som att köra disken i diskmaskin.

1 gillning