Saker ni unnar er trots att det (enligt er definition) är "Lyx"

Ja! :slight_smile: I alla fall ett tag. Underbart att se de små “stickorna” på plåstret när det rivits av. Kör Niveas som finns på nätapotek och skönhetsshoppar och så.

3 gillningar

I sommar har vi köpt jordgubbar varje gång vi fått minsta infall, utan att titta på priset. I ett liv när mycket handlar om att reflektera om priset är värt upplevelsen/produkten, känns det lyxigt att spontant äta en liter jordgubbar under en vagnpromenad.

3 gillningar

Vilken underbar tråd!

Mitt bidrag blir:

• Nespresso-kapslar och mjölkskummare: att få “fin-kaffe” med ett lent lager av baristamjölk några ggr i veckan slår min gamla kaffebryggare med hästlängder. Där var lägsta bryggningsmängd 4 koppar så jag slängde ofta hälften. Att börja dagen på balkongen i tystnad med en kopp kaffe är en superbra start på dagen.
  • Läsk/mineralvatten på burk: det är en rejäl uppgradering från Sodastream-maskinen. Har alltid tre-fyra sorters dricka i kylen. Köper plattor hos Martin & Servera så det är egentligen ingen hög kostnad men känslan är så najs. Det är stor skillnad att dricka från en öppnad burk eller sista slatten på en 1,5 liters flaska.
  • En lyxig resa i Dominikanska: Privatplan och hyrd villa på stranden. Vi hyrde ett privatplan (en liten Cessna) i Dominikanska för ett antal år sedan. Antingen skulle vi åka taxi 6 timmar (+6 timmar tillbaka) till orten vi skulle eller så tog bokade vi ett eget flyg. Det är way out of my mind i vanliga fall, men är man bara bort några veckor och två av dagarna skulle försvinna i transporter så kändes det ändå som väl spenderade pengar. Att ha en egen villa på 150 kvadrat för två personer var också himla gött.
  • Bättre hotell på semestern. Bokar överlag swim-up rum när det är möjligt. I Dominikanska (en annan gång) hade vi råkat boka ett boende som var poppis av ungdomar under spring break. Bokade om och landade på Live Aqua som var galet najs, men kostade typ 6 tusen kronor/natten. Det är nog det dyraste jag har betalat för hotell ever, men servicen var otrolig och klientelet var ett helt annat än på andra femstjärniga hotell.
  • Köpa nya blommor till balkongen varje år. Jag struntar i vad det kostar, utan köper färdiga plantor. Det är inte mkt pengar, kanske en tusenlapp per sommar men känns superlyxigt.
  • Webergrillen. Inga ord behövs.
  • Inglasning av en balkongen: att glasa in ena balkongen kostade skjortan (eller många skjortor) men wow så mycket nytta jag har av den nu. Det förlänger säsongen och är perfekt för att vinterförvara mina växter.
  • Att ha bil. Jag bor längs med tunnelbanan och skulle i teorin kunna klara mig utan bil, men det vill jag inte. Jag älskar friheten en bil ger.
  • Kommande lyx: skaffa hund. :dog_face: samt kolonistuga.

Många mina unnanden är inte dyra, men det är något som känns extravagant för mig utifrån hur jag är uppvuxen.

12 gillningar

Wow, vad bra du är på lyx, får mig nästan att ångra min tidiga pension för om jag jobbat 10 år till hadejag kunnat ha sådana semstrar… :slightly_smiling_face:
men bara nästan…

Tck för bra exempel. Håller med. Massor med bra svar på olika nivåer i tråden

1 gillning

Riktig apelsinjuice.

5 gillningar

Så sant.

Man är ju uppväxt med vissa saker som en sanning, när man sen upptäcker att det finns något heeelt annat så är det en :exploding_head: hur har jag överlevt utan?!

1 gillning

På Hemköp finns Fixa extra långt toalettpapper. Är samma som eller väldigt likt Extra.

1 gillning

Kul tråd som någon sade.

Jag köper i stort sett endast randsydda skor och när de börjar se trötta ut lämnar jag dem till skomakaren för tvätt och puts.

Jag har även bytt sulorna flera par, inte för att de är utslitna (det händer såklart också) men för att jag vill ha en annan typ/färg på sulan än den det var från början. Vissa gillar golf, båtar eller snabba bilar, jag gillar att stå och snacka färg på randsömmen med skomakaren :man_shrugging:

4 gillningar

Lambi-toapapper har jag äntligen börjat köpa utan att blinka.

Den enda sanna markören för att man uppnått ett respektabelt medeklassliv enligt min gamla samhällslärare på gymnasiet. Nu förstår jag honom.

16 gillningar

Köper skräddarsydda kläder. Slipper prova olika plagg av olika märken vilket sparar mycket tid och energi.

2 gillningar

Känns som ett mer manligt fenomen, för någon anledning. Jag skulle förvisso kunna sy in/upp något.

Får man fråga vad ett skräddarsytt plagg kostar i jämförelse till ett butiksköp? Och var drar du gränsen, jag antar att inte hela garderoben är skräddarsydd?

BC för långresor. För mig var det otänkbart tidigare ”alla kommer fram samtidigt”. Men numera en lyx jag unnar mig och familjen. Även om jag kan komma på mig själv med att räkna på hur länge varje resa innebär i ytterligare arbetsliv… det är lyx då det objektivt är onödigt.

Att inte fokusera på pris utan läge/känsla/utrymme när jag hyr boende på resor. Att kunna känna att det inte spelar någon roll om semestern blir nån månadslön dyrare, utan bara njuta utan att hela tiden tänka på kostnaden. Det är något jag unnar mig nu som tidigare hela tiden legat i bakhuvudet och ”stört” lite. Lyx då det alltid går att optimera och ofta rör sig om rätt mkt pengar.

I vardagen: att inte bry mig det minsta över prislappen när jag handlar mat. Jag gillar oxfilé, så det blir oxfilé istället för nån halvseg biff. Lyx då jag växte upp under lite andra premisser när det kom till ekonomi, fint kött var något för väldigt speciella tillfällen.

4 gillningar

Har kanske skrivit i denna tråd men upprepar detta isåfall haha.

Jag unnar mig tid! Visst känns rätt slösaktikt att typ ta en vardag som 30 + man o bara sitta vid vattnet o grilla o käka gött rätt många dagar i veckan ibland kommer ju tanken upp att fan i denna ålder ska man ju inte luta sig tillbaks såhär! Men så inser jag att jag redan från start medveten designat mig liv för att kunna ha den lyxen.

6 gillningar

Oj, unnar mig och vår familj mycket, som kan anses vara lyx.

Först å främst, dagligen, så handlar jag råvaror av högsta, och ofta lokala kvalitet. Älskar att laga mat, och kommer ox-filén från en närliggande gård, så är det alltid bättre, och därmed värt det.

Hemtjänst, städ, fönster osv. Värt var enda krona.

Flertalet bilar. Daily-driver är en super-mega lyxig el-suv. En Audi R8 cab att njuta av soliga sommardagar, + ett par fantastiska bilar till.

Älskar att fiska, har en grym båt, och lyxen där, är att inte alltid vänta på helgen, utan kunna ge sig ut lite då och då.

Stort hus, med 2 pooler. En inomhus (värmd året om) och en stor utepool.

Detta är bara några saker, som förgyller vardagen i vår familj. Tänker inte vara rik när jag dör.

5 gillningar

…glömde erkänna att jag lägger ganska mycket pengar på kaffe. Sibyllans diplomatblandning till bryggaren och kapslar från Bialetti eller Lavazza.

2 gillningar

Låter folk i min omgivning bekosta mina årliga weekendresor till Danmark och Berlin. Samt låter folk i min omgivning bekosta det vi sysselsätter oss med i dessa länder. Känns rätt härligt och häftigt.

V

1 gillning

Ja Gud, det är livet! Jag gillar lååånga sega morgnar med 2-3 kaffekoppar, en motionsrunda, tomglo en aning, på med nåt snyggt och sen bara mysa runt resten av dan och göra lite vad som faller en in. Jobbigt med såna där som alltid ska flänga runt så mycket. Lär känna ditt inre själv och varva ner en smula, liksom.

9 gillningar

Ingen jättelyx men ändå oväntat lyxig känsla - en ny mer ergonomisk datormus.

Jag hade en oval pytteliten datormus som ser snygg ut men inte är ergonomisk. Hade inte ens tänkt på den detaljen. Men sedan hade någon av mina småbarn tagit min mus och jag kunde inte hitta den. Av ren lathet, istället för att leta, beställde jag då hem en ny datormus från Amazon som kom nästa dag och det blev en sådan där ful lite mer ergonomisk mus. Och jäklar vilket lyft det blev i livskvalitet med en mus som det känns skönt att vila handen på istället för en som ser minimalistisk och snygg ut men inte är bekväm för fem öre.

Så definitivt ett tips där. Har man en liten oval äggformad mus är det definitivt värt det att lyxa till det med en ny större ergonomisk mus där vänstersidan av musen är sänkt där man vilar tummen.

5 gillningar

På det spåret kan du kika på tangentbord också, helt annan känsla att skriva på ett mekaniskt tangentbord med rätt höjd och tröghet i brytarna :slight_smile:

1 gillning

Ben n’ Jerrys-glass till mig, barnen får isglass. :joy:

1 gillning