Sälja av AF tll ISK

Hej har en fråga.

Har satt mig in lite mer i fonder och aktier mer på senare tid och har ett AF just nu med 0,56% procent i förvaltnings avgift så ganska hög, Så jag tänkte fördela riskspridningen på 3 olika fonder med lägre förvaltningsavgift.

har sett att man ska sälja av innan årsskiftet för att inte bli dubbelskattad men det är försent nu.

Min fråga till er är, är det värt att investera de 30% av vinsten man blir beskattad när man säljer av från ett AF under året för att sedan ta ut dem från ISK kontot när det är dags för nästa deklaration.

är detta ens möjligt?

Tacksam för hjälp

/ en rookie

Hej Martin!

Svår fråga, att det är värt att investera den delen kan du nog aldrig veta innan, beror såklart på hur utvecklingen blir på dina nya investeringar.
Du skulle kunna förlora en stor del pengar på detta och va tvungen att sälja ännu mer än vad vinsten var i början för att sedan betala skatten, jag hade inte lagt in sådana pengar på börsen utan istället lagt dom på ett räntekonto och inväntat skatten, men det beror ju såklart på din egen risknivå och hur stor summa det handlar om?