Hej, jag hade densamma fråga några år sen.
Min strategi varit att “realisera” vinsterna i nåt icke-finansiellt. I mitt fall tog jag 350 K SEK ur mina ISK och gjorde en lägenhet renovering, i ett annat land.
Så jag överförd vinsterna i nåt fysisk som kan hyras ut/säljas/nyttjas av i EUR.
Mmm det var en bra grej att göra. Jag har inga sånna planer. Tror att det är min oro som gör sig påmind ibland, att jag har dom pengar jag har och inga större nya besparingar är möjligt framåt. Därför vill säkra en stor summa. Men har kommit fram till att min buffer räcker mer än nog och att jag ska sitta stilla i båten och ha så säkra fonder som är möjligt, förutom ränta och tillväxtmarknad, de ger alldeles för låg avkasning. Har lite nordamerika, japan och teknik oskså…Tack för ditt tips, ska ha det i bakhuvudet framåt.
Du behöver ingen fond i Nordamerika om du har en global indexfond,lite kaka på kaka,jag hade nöjt mig med en global ca 80-90% och resterande i en svensk indexfond.
Håller med, men egentligen…: vad ska man med ~10% svensk indexfond till? Inte för Ericsson B eller Volvo Cars iaf… IYKWIM.
Eller förresten, det är kanske just det som är grejen: Ericsson har en väldigt cyklisk intjäning p.g.a. att bolaget drivs med så höga fasta kostnader. Så när det är dåliga tider för telekom (som nu, 2024-25) så ska man ju köpa nåt som innehåller sådana aktier Nä nu började jag outsmarta mig själv tsk tsk