Sälja eller behålla utlandshus som pensionsinvestering?

Hej!
Har ett stort dilemma som jag hoppas kunna få lite hjälp med av alla ni kloka människor på detta forum. Jag har nyligen flyttat hem till Sverige efter många år utomlands. Är husägare i Sverige med min sambo men äger fortfarande mitt gamla hus på Malta som jag nu funderar att sälja, bl a pga den höga bolånränta på Malta på 3.25% (standard där och ej förhandlingsbar). Med lånet och skatt betalt kommer jag då ha kvar runt €275.000 som ska investeras till min pension (15 år kvar tills dess) på ett ’klokt’ sätt.

Nu undrar jag vad som är bäst:

1. Behålla huset - om 15 år kommer lånet att vara avbetalt och värdet borde vara minst dagens (€500.000). Jag hyr ut huset och detta täcker mer eller mindre bolånekostnaden och omkostnader och om 15 år kan jag antingen sälja eller fortsätta hyra ut (idag en hyresinkomst på €1.500 per månad).

2. Sälja huset och låta vinsten €275.000 jobba i 15 år.

Vilket av dessa 2 alternativ tror ni skulle vara bäst?

Om det är alternativ 2 så har jag vidare frågor. Växelkursen är ju av stor betydelse när man ska flytta mycket pengar och kronan känns stark men det ju blir ännu ’värre’ framöver så hur ska man tänka där?
Och vad gör man sen med pengarna dessa 15 år? Ska man bara stoppa in allt på Lysa t ex? När man månadssparar köper man ju både billigt och dyrt över tid. I detta fallet skulle jag ju sätta in allt på en gång och när börserna nu står högt är det kanske inte så bra? Har ju 15 år på mej att skapa en ok pension så att pengarna växer är viktigt. Men att sätta allt på ett bankkonto är ju inte heller optimalt.

Tacksam för alla tips och tankar runt detta.

Hur ser lånesituationen ut för det svenska huset? Ett första steg skulle kunna vara att öka på belåningen på det svenska huset till lägre ränta än huset på Malta och sedan amortera ned det, om utrymme finns naturligtvis.

Det går inte tyvärr inte, huset köptes nyligen så ganska hög belåning.

Då skulle jag säga att du är väldigt exponerad mot fastigheter, dessutom med hög hävstång. Alltså skulle det vara klokt att avyttra huset på Malta och diversifiera in i aktier så att du inte står där med skägget i brevlådan om fastigheter dyker. Men finns många infallsvinklar på detta, inte bara ekonomiska.

1 gillning

Jag har lite annat sparande också som är placerat i fonder (ca 1 miljon kronor) så inte allt i huset. Detta handlar mest om 275.000 euro nu som kan jobba i 15 år eller 500.000 euros (eller mer om huspriserna går upp) om 15 år.

Jag tycker det är lite farligt att ”räkna med” att huset på Malta nästan dubblas på 15 år. Det motsvarar runt 4% om året. OM du kan marknaden där extremt väl och är väldigt säker på att det blir 500 KEUR om 15 år så är det en bra investering.

Om du däremot är ointresserad att vara mycket på Malta framöver och inte är helt säker på värdeutvecklingen så är det nog läge att sälja för att minska exponeringen mot fastigheter. Som @Guldfeber säger är du väldigt exponerat mot fastigheter och med belåning.

När du får hem pengarna till Sverige så kan du investera dem vettigt och få bra avkastning. Kanske också använda en del att minska er belåning på huset i Sverige.

Rekommenderar att du/ni går igenom 4 hinkars strategin och tittar på de olika modellportföljerna i RikaT avsnitten (sök på sajten) för att bestämma hur ni bäst investerar pengarna, om ni tar hem dem. Hur ni bör investera beror på en massa faktorer som tex era förväntade pensioner.

Du ska nog också kolla beskattningen när du tar hem pengarna till Sverige så du inte får problem där. Enklast är att ringa Skatteverket … om du inte redan har koll på detta.

Jag tycker nog att EUR ändå står rätt starkt nu, alltså inte dålig växelkurs med 10 kr/EUR om man tittar på senaste 10 åren - se bild.

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Jag har inte räknat med någon värdeökning alls, just nu är det värt €500.000 men det är fortfarande belånat. Om 15 år kommer det att vara avbetalt (månadsbetalningarna täcks mer eller mindre av uthyrningen).
Så min fråga är €275.000 nu (vad jag får ut efter lånen är betalda) eller €500.000 om 15år, vilket är bäst?
Så klart kommer huset kanske ökat i värde då men eftersom jag inte vet hur mycket så tar jag inte med detta i beräkningen.

Jag har redan kollat med Skatteverket och de €275.000 är efter att svensk och maltesisk skatt är betald.

Har du något intresse av huset själv fortfarande eller ser du det som en ren investering? Som en investering verkar det väldigt spekulativt för att inte säga chansartat. Men på ett forum kommer du bara i bästa fall få svar på om du har missat att tänka på någon faktor som du inte fått med. Finns ingen som kan svara på hur de kan (vill) göra.

Det är ju inte mer spekulativt att äga ett hem på Malta än ett hem i Sverige eller har jag missat något? Detta var ju mitt hem innan jag flyttade tillbaka till Sverige och då kändes det som en väldigt låg risk investering (på samma sätt som det gör att köpa ett hem här).
Nu är frågan för mej om det är bättre att sälja nu och få ut €275.000 eller behålla i 15 år till och då få ut €500.000 (om bostadsmarknaden inte ökar i värde dvs).

Kan €275.000 bli avsevärt mer än €500.000 om 15år (utan att ta för stora risker så klart)?

Mvh
Catrin

Ja, jag tycker det är spekulativt att äga ett hus i Sverige för att hyra ut, om man inte ska bo eller använda huset själv på något sätt. Om du tänker flytta tillbaka om några år kan det förstås vara rimligt att behålla huset.