Jag förstår inte riktigt tankegången som dykt upp nyligen kring att USA ska dumpas och bytas ut mot placering i andra marknader.
USA påverkar alla andra länder väldigt mycket så det går inte att undvika negativa konsekvenser som kan komma av deras agerande.
Det är fullt möjligt att vad som händer i USA får större negativa konsekvenser för EU m.fl. än det får för USA.
Det går tyvärr inte att undvika att påverkas av vad USA:s ledning hittar på, oavsett vilket land man placerar i.
För mig känns det därför helt meningslöst att sälja USA och försöka smita från den risken, för det går inte.
Om det handlar om att dumpa aktier och flytta över det till sparkonto eller liknande är det en annan diskussion men eftersom TS frågar om specifikt amerikanska aktier och inte aktier i allmänhet så tolkar jag det som att så inte är fallet.
Köper som vanligt. Förväntar mig många börsras på min investeringsresa. Den vetenskapliga strategin är att resa genom rasen, inte att försöka tajma dem. Vad man än känner om Trump eller AI och vad som kan hända med börsen är oväsentligheter.
Behöver du pengarna så är börsen fel plats. Vill du att ditt överflöd växer över många år så är breda billiga passiva globalfonder utan marknadstajming rätt strategi.
Börsen är alltid värderad efter all känd information och därmed kan vi säga att du har samma förväntade avkastning med alla aktier givet samma risk.
Risken är dock inte densamma för alla aktier och högst risk lär det vara för bolag som är beroende av export till USA då de kan drabbas tullar. Dvs. många av våra svenska bolag. Även i normalt börsklimat har Stockholm hög volatilitet.
Det beror alldeles på din strategi ju. Om du vill ha en 70/30 t ex så ska du ombalansera och ta hem vinster löpande och sätta i räntor. Går ej att säga vad som är bäst för den enskilde. Dvs går inte att säga ”sälja aldrig” som råd för alla.
Nej det håller jag inte med om, t.ex. mår krypto dåligt av oroliga tider. Inflation och högre räntor är ett gift för krypto. Det är en högrisk-tillgång som gynnas när investerare blir mindre rädda.
Månadssparar fortfarande i global index. Mycket tjänstepension i global index och känner mig okej med det.
Bytte lekpåsen till Sverige nyligen. Den gick otroligt bra under 2024 med access global. Får se hur den går i år.
Jag ligger mer i Europa och Sverige än tidigare. Detta är en uppenbar chansning baserat på att Trump vill trycka ner dollarns värde och att en del ekonomer tycker att Europa är mindre övervärderat än USA. Fortsätter dock att månadspara i globalfonder och har fortfarande kvar runt 45% i USA, så ingen extrem förändring.
Hittills i år har det gått bättre för EU/Sverige än USA och dollarn har både stärkt och försvagats så svårt att dra slutsatser.
Skulle dollarn försvagas än mer kommer jag köpa lite mer globalfonder för att ha mer i USA eftersom jag då får lite mer för mina SEK.
Nej. Jag vet att du inte skrev så - vilket föranledde mitt inlägg där jag bad dig utveckla vad du menade. Eftersom ditt inlägg landade i en annan slutsats än där du började.