Kan du ge exempel på dessa båda investeringar, så jag hänger med.
Missade svara på den här. Sorry.
-
Hellre en belånad global indexfond med 30 % än,
-
En spetsig ny teknik fond utan belåning.
Typ. 
Aha, då förstår jag. Tack
@Brazok @AMS_722 Skulle inte nån av er nu na skapa en tråd för de som gjort exit och nu är ekonomiskt fria? Skulle vara väldigt intressant att läsa om bransch, externt kapital och företagens resor på ett anonymt sätt. Såna historier brukar alltid vara så friserade.
Grattis till TS och alla ni andra som gjort exit.
Jag var i samma situation och landade i en portfölj, med inspirationer från Rikatillsammans modellportföljer, pemanent portfolio, all-weather portfolio samt golden butterfly. Den ser ut såhär:
| Group | Type | % |
|---|---|---|
| Equity | Global Index | 35,0% |
| Equity | Swedish Index | 5,0% |
| Equity | Global Small Cap | 5,0% |
| Interest Rates | Short - Savings account / cash | 20,0% |
| Interest Rates | Global mixed interest rates | 5,0% |
| Interest Rates | Long (25y+) Eurozone Gov Bonds | 5,0% |
| Interest Rates | Long (20y+) US Treasury | 10,0% |
| Precious Metals | Gold | 12,5% |
| Precious Metals | Silver | 2,5% |
Tanken är kanske 5% till 6% avkastning med hyfsat låg volatilitet.
Lite beroende på hur ränteläget och skatteläget ser ut så står jag dock beredd att investera pengarna på andra sätt framöver (fastigheter eller bolag).
Hoppas det gått bra med placeringarna!
Tycker det finns lite andra aspekter att lägga till när man har de pengarna. Det går nog emot konsensus på detta forum men jag tycker hålla sig rik portföljerna har för mycket kontanter.
Kontanter för två års konsumtion är rimlig plus 20-30% av portföljen för att kunna balansera om. Det kan också ersättas av motsvarande i låneutrymme om man är riskbenägen.
För att diversifiera sig ordentligt skulle jag lägga till ett eller två boende utomlands. Man vet att man inte behöver jaga boende för lovveckorna och om ryssen kommer kan man sätta familjen i säkerhet.
Skulle också sätta upp en portfölj med aktier som ger ca ett års kostnader som utdelning. Psykologisk lättare att ta utdelningen till levnadsomkostnader än att sälja av. Särskilt när värdet gått ner.
Efter det hade jag lagt pengarna på globalfonder. Guld och diamanter kan man ju också lägga pengar på om man gillar det men det har ju inget verkligt värde.
Du har fått många bra svar, det som ofta glöms idag är det går att få 3-3,5% riskfritt på fasträntekonton idag, jag hade lagt en del där.
Givet konversationerna gällande olika portföljer här så tänkte jag att Here's How 18 Different Portfolios Have Performed Since 1970 - Four Pillar Freedom kanske kan vara intressant att titta på.
Jag hade lagt upp följande
- 1-2 års utgifter på banken
- En global indexfond blandat med utdelande indexfonder som satsar på stabila företag.
- Avbetald bostad som man gjort konstadseffektiv med alternativa energikällor så som solpaneler etc.
- Guld och lite mer guld. (Ha detta i olika former både fysiskt och i betalt förvar) samt på olika ställen.
Äger inga räntefonder liksom som jag inte tar egna lån heller.