Sambo blir utnyttjad av företagspartner

Hej allihop,

Har förgäves försökt hitta något om detta på nätet men misslyckats, kanske använder jag fel söktermer.

Såhär ligger det till. Sambon driver företag tillsammans med en gammal arbetskamrat. De slog ihop sambons egna företag i det gemensamma. Idag är sambons företag det enda som går med vinst av de 4 dotterbolagen.
Företagspartern köper massa saker, varor, tjänster och små bolag som han sen inte betalar för och alltihop går till kronofogden, enl. alla bolag gick den del av företaget som företagspartnern driver med ca 350K i förlust 2020 och det lär ju nu vara ännu mer för 2021.
Sambon konsultar även i det gemensamma bolaget och alla hans fakturerade timmar går in på det gemensamma kontot, dvs hans lön betalar företagspartnerns kronofogdeskulder och företagspartnern har inte dragit in några pengar alls på minst 2 år.
Blir min sambo uttnyttjad? Går det ta sig ur en sån här situation? Kan min sambo på nåt sätt bara bryta med den här mannen, eller förlorar han sitt eget företag då? Vad händer med skulderna?
Hur går man tillväga?
Oerhört tacksam om någon har erfarenhet eller bara någon aning om var man ska vända sig för att komma vidare…
Jag är rädd för att sambon försörjer den här mannen och betalar hans skulder som han skaffar i det gemensamma bolaget… :pensive:

Finns det ett kompanjonavtal? Står det något i det som kan vara applicerar?

2 gillningar

Har koncernen ingen revisor? Det är ju med hen din partner skall diskutera detta.

Finns ingen revisor, så får hon konsultera en duktig sådan för att se hur hon kan gå vidare.

2 gillningar

Nej det finns tyvärr inget kompanjonavtal…

Det politiskt korrekta första steget blir väl att säga. Se till att de pratar med varandra. Gärna tillsammans med en ekonomiskt kunnig person. Tex en revisor, rådgivare eller liknande. Dvs någon NEUTRAL som kan sätta ord på siffrorna du beskriver.

I andra hand skulle jag nog säga, kliv av! Dvs köp ut, bli utköpt, starta nytt utan kompanjonen osv. Helt enkelt LÖS DET snarast. Känns tyvärr inte som att det är två parhästar som drar lika.

Sen är det svårare om det finns stora tillgångar eller stora avtal/kontrakt med kunder/leverantörer.

Känns i alla fall inte som ett sunt delägarskap på lika villkor.

5 gillningar