Samfällighets avgift rösta om avgiftshöjning

Det är sant. Jag har bara tagit det för en sanning eftersom det sades rakt ut.

Vi hade lån tidigare, hade varit billigare om medlemmarna tagit lånen privat.

Bara i de 2st föreningar jag bott och varit med i styrelsen, där har jag varit med om styrelser som anlitat släktingar, försöker få ut pengar med påhittade sätt, slösat pengar bara för att det finns. Auktoritära ordföranden har en förmåga att få med sig folk även om det är inte är korrekt där de gör.
När de väl lyckats så är det jättesvårt att få tillbaka dem…

Underhålls fond är ett krav, vi har en på 1 kr för att uppfylla kraven, kan man diskutera om det är att uppfylla. Maximalt om det skulle inträffa en katastrof med att allt går sönder samtidigt och vi inte kan låna några pengar. Så skulle varje medlem få lägga ut max 20.000 kr högt räknat!

1 gillning

Precis som @mbergek skriver är det inte tillåtet för en samfällighetsförening att ägna sig åt sådant som inte framgår av anläggningsbeslutet.

Eftersom jag inte är jurist är det svårt att avgöra var gränsen går. Står det t.ex. skötsel av grönområden är det väl tänkbart att anläggandet av en rabatt ingår i det.

Men det är oavsett din bästa ingång.

Edit: skulle vilja tillägga också att jag högst personligen tycker man kan vara mänsklig också. Att engagera sig i föreningar är oftast otacksamt och alla bostadsområden mår bra att sammanhållning och att någon bryr sig om det lilla.

Skulle någon t.ex. föreslå anläggandet av en rabatt, och det skulle vara ställt bortom rimligt tvivel att det inte vore tillåtet enligt anläggningsbeslutet, skulle iaf inte jag sätta mig på tvären givet att det var en relativt låg kostnad.

1 gillning

Har de skickat med sitt budgetförslag? Det går ju att se där hur pengarna är tänkta att fördelas. En avgiftshöjning bör vara direkt kopplad till budgeten.

Jag lyckades sänka avgiften i min vattenförening genom att påpeka att vi redan hade nog med pengar i kassan för att klara de flesta katastrofer och att vi därför inte behövde göra mer vinst. Då beslutade vi om en avgiftssänkning på 2%.

Det finns inget som säger att alla får 4-5% löneökning, varför ska de gå efter din löneökning?
Är det så man resonerar på ICA? Nej osten kan inte öka 20% det får ju jag inte i löneökning, usch!

Nej du har rätt i Ica fallet, men det går inte jämföra riktigt “äger” vi samfälligheten och kan påverka den medans Ica går inte att påverka kan jag tycka

Gillar att du lyckades sänka avgiften

Nu har de svarat att avgiftshöjningen beror på inflationen, de har ändrat sig sista veckan, i protokollen står anledningen att det var pga av införande av moms!

Styrelsen har skickat med budgetförslag och vi har 44tkr mer i utgifter än föregående år, men vi går fortfarande plus även om vi inte skulle höja avgiften! Samt vi har en buffert sedan tidigare på över 600tkr!

Är det befogat att höja i vårat läge?

Om Du loggar in på Lantmäteriet torde Era gemensamma fastigheter oxå dyka upp när Du kollar där. Problemet med att uttaxera allt när det verkligen behövs är att väldigt få medlemmar har sparat för sådan kostnader. Därför är det mycket bättre att låta dem betala månatligen ngt för “hög” avgift för då finns verkligen pengarna när Samfälligheten behöver dem. Samt ur moralisk synpunkt sliter ju man som medlem dagligen på det flesta som Samfälligheten äger. Då bör ju man betala periodvis istället för när den stora utbetalningen sker fr Samfälligheten då ngt måste repareras ell er underhållas

1 gillning

Det kan ju funnas stora åtagande inom de närmsta åren, det torde framgå av underhåll- o förnyelseplanen (10år), om det behövs. I min samfällighet skiljer vi mellan driftbudget(innev år) o fondbudget (år 1-10). Man vill att driften ska minst gå i noll. Fonden ska ha ett viss överskott efter 10år. Se även ovan mitt svar till Jesse X, om det är rimligt att höja avgiften

Förslaget att bygga upp en fond blev nerröstat för några år sedan bara! Vi har en fond redan nu med c:a 600tkr, men vi bygger inte på den längre!

Det är lättare att bygga upp en fond som du säger, men då måste ett beslut tas om det och det är ett känsligt ämne i vår förening. En del vill bygga fonden privat medans andra vill att den byggs i samfälligheten