Min erfarenhet är kort sammanfattat ”dyra”.
De har väl sänkt sina courtage och kanske justerat sina ”handläggnings/uppläggnings” avgifter sedan jag i stort sett övergatt dem.
Som ungdom/tidigt arbetsliv hade jag det mesta där.
Efter jag köpte min första bostad och sakta började intressera mig mer för en hållbar/effektiv ekonmi så plockade jag sakta bort det ena efter det andra på dem. Bolån div nischbanker. Kreditkort div nischer. Sparande/investeringar på div mer fördelaktiga platser (avanza/nordnet/lysa/osv).
Undviker ”helkunds krav” som pesten, jag vill ha möjligheter till förändring utan att bli låst.
Mina gamla SHB säljare ringer ibland och ser om de kan ”matcha” div lösningar men än så länge har de inte lyckats
Har också haft Handelsbanken som min primära bank i runt 30 år. De är stabila, dyra och gammaldags. På något sätt gillar jag det. Man får normalt personlig service.
Jag har dock mitt privata sparande på avanza och mitt holdingbolags pengar delvis på shb, lysa och Nordnet.
Har främst bolån och buffert privat hos dem och ser ingen anledning att ha allt.
Jag har ändå gratis allt hos dem, dvs platinum kort, låneförsäkringar etc
ISK funkar bra med bra utbud (ex Dimensional). Men man kan bara köpa Handelsbankens fonder i appen av någon outgrundlig anledning - för att köpa i fondtorget måste man gå in på webben. Av någon annan outgrundlig anledning har de väldigt begränsat utbud för KF och tjänstepensioner, så utbudet fungerar bara på ISK/Depå.
Stabila @Guggen - jag kommer inte ihåg ett enda fall när deras app / site inte fungerat utanför planerat underhåll. Det är stabilt. Eller så har jag dåligt minne…
Sånt de gör för att behålla en som kund.
Har haft det gratis i 9 år nu tror jag, blev så i samband med att jag köpte ett hus och tog nya lån där. Man får komma ihåg att alla banker säljer något.
@pizzathehutt skulle säga “Bra utbud av fonder på ISK” och “Dåligt utbud av fonder på KF och TJP”
Förutom i princip alla externa fonder, gäller det även flera av deras egna. Exempelvis: Handelbanken Developed Market Index Criteria fungerar inte på mitt barnsparande i Kapitalspar Barn (då det är en fond-KF, men den finns för depå KF, ISK). Det finns ingen riktig logik i det (som jag förstår) och det gör mig lite mer grinig för varje dag…
Är det rimligt att ”pruta” hos en storbank? Jag tänker att man kan försöka få kreditkortet ”platinum” om jag flyttar allt mitt sparande och bostadslån. Det är nog värt ca 3000kr/år