Samla hos Handelsbanken

Jag har idag min privata bank och mitt företag hos Handelsbanken.

Sparande sker hos Nordnet, Avanza och fondrobot.

Min strategi är i stort:
Långsiktigt sparande (över tio år)
Billiga index fonder
Kontinuerligt månad sparande (ca ett köp i månaden)

Jag rådfrågar er här i forumet om hur Handelsbanken är. Som ett alternativ för att samla allt mitt sparande hos enbart dem.

Hur är deras avgifter?
Har de några bra indexfonder?
Vad tycker ni om deras fondrobot?
Är deras mjukvara bra?

Hur tänker ni?

Min erfarenhet är kort sammanfattat ”dyra”.
De har väl sänkt sina courtage och kanske justerat sina ”handläggnings/uppläggnings” avgifter sedan jag i stort sett övergatt dem.
Som ungdom/tidigt arbetsliv hade jag det mesta där.
Efter jag köpte min första bostad och sakta började intressera mig mer för en hållbar/effektiv ekonmi så plockade jag sakta bort det ena efter det andra på dem. Bolån div nischbanker. Kreditkort div nischer. Sparande/investeringar på div mer fördelaktiga platser (avanza/nordnet/lysa/osv).
Undviker ”helkunds krav” som pesten, jag vill ha möjligheter till förändring utan att bli låst.
Mina gamla SHB säljare ringer ibland och ser om de kan ”matcha” div lösningar men än så länge har de inte lyckats :slight_smile:

1 gillning

Jag har det mesta hos Handelsbanken, förutom sparkonton som jag istället har hos SBAB pga bättre ränta. Är nöjd med dem.

Hur är deras avgifter?

Jag betalar några hundra i årsavgift för bankkortet.
ISK kostar inget. Förvaltningsavgifter för fonderna varierar.

Har de några bra indexfonder?

Ja det tycker jag. De har också ett stort utbud av fonder från andra bolag.

Vad tycker ni om deras fondrobot?

Tror inte de har någon?

Är deras mjukvara bra?

Inte så flashig, men stabil och helt ok tycker jag.

Har också haft Handelsbanken som min primära bank i runt 30 år. De är stabila, dyra och gammaldags. På något sätt gillar jag det. Man får normalt personlig service.
Jag har dock mitt privata sparande på avanza och mitt holdingbolags pengar delvis på shb, lysa och Nordnet.
Har främst bolån och buffert privat hos dem och ser ingen anledning att ha allt.
Jag har ändå gratis allt hos dem, dvs platinum kort, låneförsäkringar etc

ISK funkar bra med bra utbud (ex Dimensional). Men man kan bara köpa Handelsbankens fonder i appen av någon outgrundlig anledning - för att köpa i fondtorget måste man gå in på webben. Av någon annan outgrundlig anledning har de väldigt begränsat utbud för KF och tjänstepensioner, så utbudet fungerar bara på ISK/Depå.

Stabila @Guggen - jag kommer inte ihåg ett enda fall när deras app / site inte fungerat utanför planerat underhåll. Det är stabilt. Eller så har jag dåligt minne…

1 gillning

Hur har du lyckats få platinumkortet gratis?

Sånt de gör för att behålla en som kund.
Har haft det gratis i 9 år nu tror jag, blev så i samband med att jag köpte ett hus och tog nya lån där. Man får komma ihåg att alla banker säljer något.

1 gillning

Bra:

  • Bra utbud av fonder
  • Låga courtage

Dåligt:

  • Dyra avgifter för VP-depå och KF
  • Dyra egna produkter (som alla storbanker)

Acceptabel app och internetbank, den blir iaf lite bättre över tid. Generellt tycker jag HSB funkar bra så länge man primärt sparar i fonder på ISK.

2 gillningar

@pizzathehutt skulle säga “Bra utbud av fonder på ISK” och “Dåligt utbud av fonder på KF och TJP”

Förutom i princip alla externa fonder, gäller det även flera av deras egna. Exempelvis: Handelbanken Developed Market Index Criteria fungerar inte på mitt barnsparande i Kapitalspar Barn (då det är en fond-KF, men den finns för depå KF, ISK). Det finns ingen riktig logik i det (som jag förstår) och det gör mig lite mer grinig för varje dag…

2 gillningar

Är det rimligt att ”pruta” hos en storbank? Jag tänker att man kan försöka få kreditkortet ”platinum” om jag flyttar allt mitt sparande och bostadslån. Det är nog värt ca 3000kr/år

Absolut. Jag fick det gratis direkt när jag flyttade dit mitt lån.

1 gillning

Funkar finemang för mig att köpa i appen (sålänge man redan har ett sparande i några av fonderna som finns på Fondtorget (externa sådana)).

I vilken sparform? Exemplet gäller Handelsbanken Developed Markets

Jag sparar i ISK. Där fungerar det (har dock ej fonden du nämner men ett par AMF och DFA fonder).

Sorry förstår nu att du svarade på mitt andra inlägg som inte handlade om kapitalförsäkringar.

Ja, jag pratade om fonder man inte har sedan tidigare i sin isk/depå. Men helt enig med dig