Hej, jag har fram tills nu kört mitt konsultande i AB, men kommer nu växla över till Enskild Firma. Enligt bolagsverket är det OK att ha samma namn på de båda verksmaheterna. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag tänkte ha samma namn, för jag tänker att det blir enkelt och smidigt. Men jag vill dubbelkolla ifall det är någon som har varit med om att det blivit oförutsedda problem i något sammanhang?
mvh
Eftersom aktiebolag måste ha “AB”, “aktiebolag” eller dylikt i namnet, och enskilda firmor inte får ha det, kan du inte ha samma namn på ditt aktiebolag och din enskilda firma.
Haha ja, sant. Det är den enda skillnaden i namn. Har du någon input till själva frågeställningen?
Nu vet jag inte hur du fakturerar och till hur många bolag. Men jag kan misstänka att det kan bli viss patrull när namn och org.nr skiftas. Är det 1-2 kunder och du har en god dialog med dem så ser jag inga större problem. Men risken för att det flaggas som bluff eller social engeneering finns ju alltid.
Bara nyfiken - varför byter du till egen firma? Nästan alltid anses ju AB slå det mesta (spec om man redan har ABt tänker jag).
Som separat ekonomi person-företag, kunna spara pengar i firman, göra avdrag utan större frågecken etc.
Vad är fördelen för dig med EF?
Jag har trappat ned rejält och kör nu enskild firma. Under en övergångsperiod hade jag både bolag och ef. Inga som helst problem.
Jag har dessutom struntat i att registrera namnet på den enskilda firman. Det finns inget krav på detta. Varför slänga pengar i sjön?
Har man trappat ner och verksamheten är mer av en hobby går det utmärkt med enskild firma. Jag gör samma avdrag nu som tidigare. Passat på att samtidigt avregistrera mig för moms. Slipper dessutom att göra en årsredovisning.
Tack - då förstår jag. Var bara nyfiken ![]()
Bolagsverkets regler säger att företagsnamnet inte får vara snarlikt ett annat företags namn. Det får inte föreligga risk för ihopblandning. Så jag tror att svaret är att du inte får döpa det likadant (minus AB).
Anekdotiskt kan jag berätta om en enskild firma jag stötte på som hette typ Firmanamn AhBe. Det skulle väl låta bra på telefon antar jag ![]()
Det får vara precis hur snarlikt som helst, bara inte exakt likadant, så länge bolaget man “härmar” godkänner att namnet används. I och med att personen i fråga kontrollerar båda bolagen så är det inga konstigheter.
Har själv blivit kontaktad en gång pga att någon försökte använda ett namn som va för likt mitt AB där jag blev frågad att godkänna det.
Slutade dock med att jag inte godkände det ![]()
Jaså! Jag har en annan erfarenhet. När jag inkom med ett namn så sa Bolagsverket att det var för likt ett existerande namn, utan vidare förklaring. Det kan ju vara så att de frågade det andra företaget om OK, det vet jag inte.
Jag har också fått nej med anledning av att namnet var för likt ett efternamn…
Jag har flera bolag / firmor med liknande namn, ursprungligen ett gårdsnamn. Fick frågan första gången och efter det har det bara varit att tuta och köra.