Så bra med energiklass A på huset. Och ja, när förbrukningen är låg så blir ju de fasta kostnaderna en klart större del.
På vårt tidsindelade avtal så är det ingen effektavgift alls från april till oktober, bara överföringsavgift och skatt som baseras på förbrukning samt ca 180kr i fast avgift. Vintermånaderna tillkommer effektavgiften på 132:- x medelvärdet av de tre dagarna med högst peakförbrukning ( ligger ofta runt 4,4kW). Peakförbrukningen mäts bara dagtid på vardagar, tror det är 06-20. Och vi har som jag skrev förut maxtak på 6kWh/h. Väljer man tex 14kW så är den fasta avgiften högre. Har man elbil så gissar jag att man vill gå upp det denna nivån eftersom den även begränsar maxtak på nätterna.
6500kWh låter bra. Nu vet jag ju inte hur stort hus ni har, men för ett medel hus låter det rimligt.
Vi gör åt nästan det dubbla på ett 70-tals hus på 220kvm + 55kvm biyta. Dock ingår ju serverracket i det, på nästan 6MWh/år. Vi köper nästan 7000 kWh och säljer nästan lika mycket. Resten är från solen direkt eller via batteriet.
Det är mycket att fundera på för att optimera användandet av elen och ibland undrar man om det är värt tiden att fundera, men miljömässigt känns det bra.