Sant eller falskt? | Ju skickligare investerare blir, desto mer tur behöver de för att lyckas

Som titeln antyder. Vad tänker du om påståendet:

Ju skickligare investerare blir, desto mer tur behöver de för att lyckas.

• Sant
  • Falskt

0 röster

Eftersom marknaden är irrationell så måste man ha tur om man handlar rationellt. :monkey:

1 gillning

Vad menas med skickligare?

1 gillning

Någon turgubbe typ Kavastu.

1 gillning

Jag tror påståendet är sant. Därför om man skall titta på aktiva fonder bör de avvika rejält från indexet, eventuellt vara riktade mot en trend majoriteten inte fokuserat på, vilket i sig själv innebär tur. Att detta skall hända är mer troligt med fonder kopplade till mindre förvaltnings företag och inte aktiva fonder kopplade till storbankerna. Självklart är det bäst att ha 90% av sitt fondsparande i indexfonder och aktiesparande i investmentbolag som liksom indexfonder ger låga utgifter genom rabbater. Investerar jag i aktiva fonder blir det t.ex. Auag Precious Green som är avvikande till sin profil och mindre förvaltnings företag som Öhman. Annars är indexfonder vägen att gå. Naturligtvis, är det så att alla fondförvaltare är skickliga i att läsa om p/e tal, beta tal, sharpekvot och standardavvikelsen och många då kommer att komma till liknande slutsatser. Som Jan sade idag, det krävs mer skicklighet för att det finns så många nu som är duktiga och informerade. Några slutsatser från en som har investerat i 3 veckor och förhoppningsvis någon som inte kommer att tror att han kan slå proffsen. Trots detta kan vi testar att slå index med det som John Bogel kallar silly money d.v.s. 5-10% av det vi investerat i annat. Tacksam för det jag lärt på på rika tillsammans.

1 gillning

Ju mer skill alla har desto mer skill måste man ha för att vinna.

1 gillning

Svaret är ju SANT. Det roliga är hur vi här alltid svarar annorlunda mot hur svaren ser ut när jag ställer dem på Twitter. :joy: