Savelend - hur har det gått?

När SmartInvest är aktivt förstår jag att insatt summa i depån investeras automatiskt, enligt valda kriterier.

Mina två frågor är:

1. När detta skett och lånet efter en tid återbetalats, vad händer med den återbetalade summan? Förs den in på samma depå, dvs. läggs till “Tillgängligt kapital” och återinvesteras sedan med SmartInvest.
  2. Om så, kan man välja att få summan till annan depå, så att den inte per automatik återinvesteras?

Återbetalningar är till samma depå och återinvesteras automatiskt.

Tack för ditt svar.

Om man önskar avveckla sitt sparande hos Savelend, är det enbart möjligt via “Krediter”, välja samtliga man har i sin ägo/investerade, och sedan välja “Sälj valda krediter”? Sedan får man helt enkelt föra över summan direkt till sitt vanliga bankkonto?

Man kan stänga av SmartInvest och låta alla krediter löpa ut, då återinvesteras inget.

1 gillning

Inte enbart men en möjlighet.
Tänk då på att om du väljer att “sälja valda krediter” kommer det att hanteras på andrahandsmarknaden.
Detta innefattar en avgift på 5%.

Alternativet är som @Johan_Helin skriver:

Tack till båda för föredömligt tydliga svar…

Enligt Månadsbrev september 2021 kommer de som äger 5.000 aktier (bonusnivå Guld) och de som äger 10.000 aktier (bonusnivå Platinum) att ha en avgift på andrahandsmarknaden på 2 % respektive 0 %.

Det är bra att det går att sälja krediter på andrahandsmarknaden om det händer något oväntat i livet, men jag tycker att mentalt ska man ha en sparhorisont som motsvara bindningstiden – åtminstone om man inte har bonusnivå Guld eller Platinum.

Annars blir det som att slentrianmässigt binda pengarna länge på ett högräntekonto på banken bara för att få lite extra ränta, och sedan tvingas böta sig ut eftersom man inte tänkt sig för.

1 gillning

Ja, det var tanken att vänta ut bindningstiden. I mitt fall helt enkelt en summa jag inte önskar binda på högräntekonto.

Ska titta mer på bonusnivåerna. Tack för info.

Vinsten för mig kanske mest blir att Savelend, Lendify erbjuder färgglada diagram att överanalysera och håller mig borta från att justera månadssparandet…

Jag har funderat på detta tidigare, och min gissning är att det handlar om det kapital som växt kraftigt och beskrivs som Partner investors, vilket jag i sin tur tolkar som kapital som kommer in via större investerare på Svensk kreditförmedling (projekt med fastigheter i pant) vilka beskriver att de använder Savelend som plattform även för större direktinvesteringar (Svensk kreditförmedling har personkopplingar med Savelend)

Jag har noterat samma sak! Det jag undrar på är om det tar en stund att hitta krediter. Jag saknar möjlighet att kunna styra fördelningen mellan olika krediter, hade önskat att det var inbyggt. Nu kan man bara styra hur stor andel av ens portfölj varje enskild kredit är. Har man 100 st krediter som alla är 1% blir det ju inte så stor spridning mellan kredittyper.

Kan du inte skapa en depå till, och sedan i den bara välja en viss kredittyp som du tycker är underrepresenterad, och sedan justera kapital i dessa två för att uppnå önskad fördelning.

Ja självklart KAN man det men tycker att autoinvest borde ha en sån inbyggd funktion.

Jo det vore trevligt. Problemet är nog att det kan skapa olyckliga obalanser. Om alla valt 50% faktura och 50% företagslån och det finns 2 miljoner i kapital, men det finns fakturor och lån för 0.5 resp 10 miljoner tillgängliga så kommer kommer alla hamna på 50% utlåning trots att det finns möjlighet för 100%, och samtidigt blir man tvungen att tacka nej till utlåning, dvs förlora inkomster.

Är också lite småchockat över kreditförlusten som dyker upp nu och ser oproportionerligt stora ut.
Hur kan det vara så vid en väldiversifierad portifolio?
Känns oroväckande.

1 gillning

Du har varit investerad i 4 månader, så nu kom försäljning av de konsumentlån från maj som inte gjort en enda inbetalning. Dessa lån har en väldigt hög andel fallisemang men det kompenseras av väldigt hög ränta. 15-25% av låntagarna på korta krediter gör inte en enda inbetalning utan går direkt till försäljning efter 4 månader, dvs om du satte in 15000-25000 i maj så är det helt enligt förväntan.

De som är Platinum kan ju sälja på andrahandsmarknaden för 0 % avgift.

Innebär det att dessa skulle kunna ha som strategi att sälja alla konsumentlån strax innan 4 månader för att få fullt betalt för dessa?

Nej, du kan inte sälja lån som inte följer betalplanen

1 gillning

Hej!

Jag ökade mitt aktieinnehav i Savelend den 17 September. Min investornivå ligger dock fortfarande kvar på samma som tidigare (ökade med det antal aktier som krävdes för nästa nivå). Är det någon som vet hur ofta de uppdaterar detta? Mailat dem idag, men de har ji bara support på vardagar. Tänkte att någon här kanske har erfarenhet av detta?

Är det någon som räknat på när det kan löna sig köpa aktier för att få en förmånligare nivå på savelend? Aktierna innebär ju en risk och har ju ärligt talat inte gått så bra sen notering. Var är brytpunkten för när avgiften blir tillräckligt låg vid ägande för att man ska gå plus givet aktierna?

Uppdaterad en gång i månaden

1 gillning