Savelend - hur har det gått?

Ja det vore trevligt med en uträkning kring brytpunkten givet att man antar att aktiernas värde är relativt oförändrat över tid. Lite klurigt att telefonräkna men jag börjar så kanske någon kan rätta mig sedan.

Man behöver 700 aktier på första nivån. Det är ca 5000kr nu. Då minskar avgiften en procentenhet, från 10% av vinsten till 9% av vinsten. Om avkastningen är ca 10% så:
Utan rabatt 0.1 * 0.1=0.01 i avgift av beloppet
Med rabatt 0.1 * 0.09=0.009 i avgift på beloppet.
Här undrar jag om det blivit fel för sparar man en promille i avgifter så behöver man 5 mille på kontot om man vill gå break even på ett år…:thinking:.
För mig låter det mer värt att sätta in pengarna i krediter istället.

1 gillning

”Köp aktier för 5 miljoner kronor och få 500 kronor rabatt” låter inte som någon säljande slogan.

Men hela kreditbranschen bygger på väl dribblande med procent hit och hit, så det kanske inte är konstigt om även investerarna räknar bort sig.

Jag sålde mina sista Savelend-aktier för några månader sedan efter att ha gjort en överslagsberäkning i huvudet. Jag lyckades sälja de första på introduktionsdagen för 12,80 kr, och i efterhand ångrar jag att jag inte var bättre förberedd och dumpade alla då. Men, men, jag har ändå gått en dryg tusenlapp plus på aktierna, så jag ska väl inte klaga.

Du räknar fel på procenten. Med 5000 överflyttat från investerad kapital X till aktier, och sänkning av avgift från 10% till 9%, dvs du behåller 91% vs 90%, avkastning 10% innan avgift, så löser du (X-5000) * (0.1 * .91) >= X*(0.1 * 0.9) och får X = 455000.

Detta känns bättre, jag verkar ha vinklat min uppställning mot avgifter istället för avkastning i någon tankevurpa.
För den som vill köra platinum med 10 000 aktier och därmed 5% avgift verkar man behöva 1,33 mille på kontot. Fast går man in med så mycket så tror man nog att aktien skall avkasta lite också.

Återupplivar den här tråden lite!

Skiljer sig serviceacgiften på andrahandsmarknaden nämnvärt mellan olika löptider? Jag funderar på att använda SaveLend som en del i en diversifierad RT-portfölj men vill då ändå ha likviditet till en rimlig prislapp om pengarna tas ut säg 6 månader innan de löper ut.

Är det en plus minus noll-affär även för kortare löptider skulle ni säga?

Samma på alla lån

Hopp… Det var det jag misstänkte :roll_eyes:

Jag såg en siffra på 5% serviceavgift i någon recension av tjänsten. Stämmer den siffran fortfarande? För då vill det till att man är långsiktig!

Stämmer (sedan kan man dock få lägre om man är aktieägare i olika nivåer)

Kanske missar poängen här men avgiften vid försäljning på andrahandsmarknaden är 5%.
I övrigt tar de 10% i avgift på all intjänad ränta.

Ja, Mathias blandar termer lite här.

Avgift på andrahandsförsäljning är 5%
Serviceavgift på ränteintäkt 10%

båda kan sänkas genom aktieinnehav

1 gillning

Nja. Jag tänkte på serviceavgiften vid andrahandsförsäljning faktiskt! I och med att jag laborerade med tanken på att kunna ta ut pengar innan löptiden gått ut. Då gäller ju 5% avgift på hela kapitalet om jag förstått rätt?

Det blir ju då rätt kännbart oavsett erhållen ränta om man sparar 12-24 månader t.e.x.

Du slipper avgiften på andrahandsmarknaden helt om du äger 10000 aktier

Precis. Så jag hade med en sparhorisont på 1-2 år inte haft pengar i Savelend. Sen kan man ju stänga av autoinvest varpå amorteringar inte återinvesteras och sen väntar man ett tag och tar ut resten på andrahandsmarknaden i sådana fall.

Som nämnts så får man 0 i avgift om man äger 10 000 aktier. Vilket motsvarar aktier för knappt 90 000 sek i skrivande stund. Man kan så klart äga aktierna bara en månad, få 0% i avgift och sen sälja aktierna. Men det riskerar ju att kosta mer än det smakar enligt min bedömning. Rätt hög volatilitet i aktien och fortfarande ett förhoppningsbolag.

Angående kreditförluster i Savelend. Höll på med att samla ihop kontrolluppgifter och årsbesked inför kommande deklaration då jag läste på lite om kreditförlusterna i Savelend. Som jag förstår så är det var och ens ansvar att själv deklarera kreditförlusterna via separat blankett vid deklarationen, Skatt på ränteintäkt är normalt sätt i betald och inrapporterad till skatteverket av Savelend, men har man kreditförluster så behöver man själv agera. Tänkte att jag lägger upp ett inlägg om detta ifall det är någon mer än jag som inte riktigt hade koll på detta. Nu hade jag själv inte några stora belopp som kreditförluster, men någon annan här kanske har.

9 gillningar

Brukar detta rätta till sig över tid då? Att man får räkna med nån månad här och där med större kreditförlust? Men på 1-2 år så rättas det till sig?

Har funderat på investera lite i lån, men man blir lite osäker när man ser dennes person månad i maj på kreditförluster.

Hur mycket kreditförlust du har en viss månad är starkt korrelerat med hur mycket som investerades för 4 månader sedan (eftersom dåliga lån då börjar säljas, pratar om konsumentlån nu, företagskrediter tar längre tid och är mer svårmodellerade). Hur mycket som investerades för 4 månader sedan beror på hur mycket pengar man satte in och hur hög utlåningen råkade vara då. Eftersom detta varierar så varierar även kreditförlusterna. Man kan inte utvärdera på ett fåtal månader (om man inte följer upp med en genomarbetad matematisk modell som modellerar dessa saker). Om du är en försiktig general som inte ids göra matematiken för att kunna evaluera i realtid, men vill testa, sätt in en mindre summa och glöm bort i 2 år.

För den som liksom jag tvingats deklarera om efter SaveLends felräkning kan jag meddela att det inte var så jobbigt som jag hade föreställt mig.

Om man deklarerar på nätet ligger övriga ändringar och tillägg man gjort i deklarationen kvar, så det man i praktiken gör är att gå in och titta på uppgifterna som SaveLend ändrat och så skickar man in deklarationen en gång till. Klart!

Jag hade skjutit på detta i några dygn med motiveringen att näh, jag orkar inte göra om allt en gång till just nu. Jag gör detta någon annan gång när jag har samlat kraft. Men jag behövde ju inte börja om från början. :smiley:

2 gillningar

Tack, hade precis samma tankar att strunta i detta. Men tack vare ditt inlägg så gick jag nu in och enklast möjligt kvittrade om ändringarna som savelend skickat in. Enklare kunde det inte blivit.

1 gillning

Hej!

Är det någon som vet varför Savelend inte kan rapportera till Skatteverket kreditförluster, precis som de rapporterar
ränteinkomster efter avdragen serviceavgift och
dragen preliminärskatt?
Det hade väl varit enkelt, eller?

Jag ställde frågan till deras kundtjänst men fick svaret att det är individuellt. Det förstår jag inte. Allt är väl individuellt, exv hur mycket pengar jag haft investerat över olika tider, hur de lånen jag blivit investerad i via smartinvest gått etc.

Jag kan erkänna att jag har missat det totalt att det är upp till mig att rapportera kreditförluster, :roll_eyes: det är först i år för deklarationen 2021 jag försökt göra något åt det.
Dvs jag kan se att jag även haft kreditförluster 2019 och 2020. För tidigare år kan jag inte hitta några uppgifter pga den nya plattformen.
Det verkar även som att man skall göra något år serviceavgiften för 2020.
Är det någon som vet hur man bäst går till väga att göra en ändring till skatteverket? Räcker ett mejl med uppgifterna? Eller måste man göra om varenda deklaration? Det vet jag inte om jag orkar… Lathet i kombination med rädsla att göra fel.

1 gillning

Du gör som det står under beskrivningen som du hittar om du går in under Mitt konto/Rapporter/Historisk serviceavgift. Missade kreditförluster torde du kunna ta upp i samma rättningsanmälan (eller separat om du vill dela upp det)

Du hade inte helt osannolikt inga kreditförluster tidigare eftersom lån då antingen såldes utan rabatt (nästan allt), eller lades på intern inkasso (en liten delmängd). De som ligger på inkasso har inte skrivits av utan är ännu bara latenta kreditförluster.

Hittar inte var man ska maila detta, men om man använder denna kan det ju inte bli fel

och var inte orolig för att göra fel. gör man fel på något sätt så påpekar de det och du får fixa felet