Detta beror ju lite på hur mycket man lånar. Mitt “lilla” lån jämfört med någon som har lånat 10 miljoner så tjänar ju banken betydligt mer på den som har lånat 10 miljoner.
Jo detta är ju helt självklart att det är så!
Det är mest på andra hållet, och där i mitten av spannet som är lite lustigt. Varför är det dyrare just vid 60%-62.5%?
SBAB har en lite knepig grej och det är värderingen. Det är den som styr hur mycket du ska betala i ränta. Men det ligger på dig som kund att begära en ny värdering för att få den där lägre räntan. Så passiva kunder betalar mer än de skulle behöva.
Ja. Alltså detta sätter ändå fingret på något viktigt.
Häromdagen gick Nordea ut och pratade om att bolåneräntan kommer bara på 5% i slutet av 2022. Då antar jag att de helt enkelt avser listräntan som ju ingen betalar utan man får kanske runt 1%-enhet rabatt.
Hela systemet är näst intill korrupt och saknar helt transparens som vi annars brukar förvänta oss eftersom bankerna inte ens själva räknar med att någon betalar listräntan.
SBAB har betydligt lägre avkastningskrav och dessutom lägre kapitaltäckning än övriga storbanker.
Exempel:
Swedbank:
Swedbanks mål är att uppnå en räntabilitet på eget kapital på minst 15 procent.
Swedbanks mål är att ha solid kapitalisering och att upprätthålla en kärnprimärkapitalrelation på 1–3 procentenheter över Finansinspektionens krav
SBAB:
Avkastning på eget kapital ska uppgå till minst 10 procent.
SBAB:s kärnprimärkapitalrelation ska under normala förhållanden uppgå till minst 0,6 procentenheter över det av Finansinspektionen kommunicerade kärnprimärkapitalkravet
SBAB har medvetet valt att sänka listräntan vilket gör att de rabatter man erbjuds är lägre än hos storbankerna. Sympatiskt tycker jag - att det ska skilja 1,5% mellan en aktiv kund och en icke-aktiv tycker jag inte är seriöst.
Jämför du vad forummedlemmar erbjuds av andra banker så är det ungefär vad du erbjuds av SBAB (eller om det nu är ICA), så finns ingen större risk att någon systematisk ändring kommande år kommer göra att ditt erbjudande hos SBAB/ICA kommer att vara sämre än det som går att få hos storbank.
I ett uppbyggnadsskede kan en bank som inte har alla tjänster välja att köpa andra bankers tjänster för att vidarebefordra dem till sina egna kunder. Inget konstigt med detta.
Tidigare förmedlade exempelvis sparbankerna sina jordbrukslån till Landshypotek.
Det finns hos flera banker pga ett korkat utformat system för rabatter. Det är rimligt att räntan blir lägre vid lägre belåningsgrad liksom att räntan är högre på lägre lånebelopp. Problemet är att detta är klumpigt styrt via tabeller där en liten marginaländring kan få stora effekter om man halkar över till nästa tabellnivå. Man borde ha en formel för beräkning av räntan istället så att övergångarna blir mjuka. Men sådant blir väl för avancerat för en typisk banktjänsteman skulle jag tro.
Tack för alla svar! Bolånemarknaden kan kännas som en djungel. Men en sak känner jag mig övertygad om; Att jag har 1,05%-enheter ränterabatt på ett lån med 4,33 i listränta (i dagsläget) är definitivt inte den bästa deal jag kan få. Så det blir till att byta!