SEB Bot Advisor - synpunkter

Jag får tjänstepensionen inbetalad på SEB, vi har inget kollektivavtal utan ett trygghetsavtal med tjänstepension och livförsäkring och sånt. Vi kan få rådgivning om vi vill på banken men efter tidigare besök där de mest har rekommenderat de dyraste fonderna och strategifonderna så har jag hållit i mina fondbyten själv och försökt följa globalportföljen samt diverse andra råd och dåd.
Just nu ser portföljen ut så här (man har ju inte möjlighet till alla fonder när det är pension):

• SEB Sverige Indexfond B 37%, Avgift 0,4%
  • SEB Dynamisk Aktiefond 23%, Avgift 1,25%
  • SEB Europa indexnära C Eur Lux 40%, Avgift 0,3%

Nu har SEB kommit med en robotrådgivning på pensionsplaceringar SEB Bot Advisor och som robotråd på denna portfölj (med mer än 10 år till utbetalning dvs ganska hög risk, ingen hänsyn till övrig ekonomi, inga krav på hållbara fonder) ger de följande förslag:

• Schroder Global Climate Change 30%, Avgift 1,84%
  • SEB Sverige Indexnära 25%, Avgift 0,25%
  • Goldman Sachs Emerg Market Equity 15%, Avgift 1,93%
  • Öhman global Hållbar A 30%, Avgift 1,3%

Citat ur rådet:

“Med de här fonderna höjs den totala avgiften som du betalar från 0,53 procent till 1,15 procent, men eftersom avgiften är beroende av utvecklingen i respektive fond kommer den att variera över tid. Trots den högre avgiften anser vi, av skälen som vi beskriver i rådet, att det föreslagna sparandet är mer fördelaktigt för dig.”

Är det någon som vill ge mig synpunkter på både min egen portfölj och inte minst på SEB’s robot-råd? Någon som provat robotrådgivningen?

Själv kan jag konstatera att SEB S Indexnära inte är samma som SEB S Indexfond som jag själv hade valt, Indexnära har gått bättre än indexfonden trots/tack vare lägre avgift. Varför har man två fonder med uppenbarligen snarlika syften och namn?

Tack på förhand!

Jag hade skrotat ut den dynamiska (oerhört dyr). Satt majoriteten av kapitalet i en global indexfond. Jag har inte koll på SEB:s fondutbud.

Vad gäller SEB:s robotråd verkar det uselt för din del och bra för SEB. Svindyra fonder som gissningsvis presterat bra väldigt nyligen.

Byt ut din globalfond mot ”SEB Global Indexnära C USD”. Värt att kolla upp, men Avanza har iaf lovat mig att den handlas i SEK trots namnet. Mycket lägre avgift än den du har nu.

Den där roboten hade jag inte ens rekommenderat min värsta fiende.

2 gillningar

Jag är inte särskilt imponerad heller. Om jag hade haft pension i SEB så skulle jag siktat på en kombination av:

• SEB Global Indexnära C
  • SEB Sverige Indexnära

T.ex. med en fördelning på 80 % på den första och 20 % på den andra.

1 gillning

Helt sanslöst att de har mage att skriva så.
”Anser vi” säger de, helt utan bevis (sannolikt eftersom det inte finns några).

Svårt att förstå hur sådana uttalanden kan vara förenligt med Lagen om finansiell rådgivning till konsumenter … annat än lagen är helt tandlös :slight_smile:

@janbolmeson förslag med Global och Sverige fond är vad jag hade kört på.

Tack för era tankar och idéer, jag kände väl detsamma när jag såg rådet, att det var rätt substanslöst. Jag följer förslagen och ser om nästa robotråd ser likadant ut då är det bara att avsluta. Återkommer då ifall det kommer några nya vinklar på rådet.