SEB Euroland Free of Management Fee Klass C

Hej!

Jag funderar på att investera i SEB Euroland Free of Management Fee Klass C.

Men det står ”Fonden kan ej ingå i fondfördelning, Max insättningsbelopp 25,000 SEK/ tillfälle”.

Vad betyder detta?

Tack på förhand😀

1 gillning

Jag har tidigare haft den här fonden. Poängen var då att du inte kan månadsspara i fonden. Den var inte hellre valbar i internetbanken. Du förväntas ringa och prata med någon ”rådgivare” som manuellt får göra insättningen. Så fungerade det då och jag antar att läget är detsamma nu.

Jag tyckte hela upplägget var så dumt och medvetet tillkrånglat att jag blev förbannad. Det var en av flera skäl till att jag slutade vara kund i SEB.

3 gillningar

Tack för svaret :blush:

Det borde gälla för bankens alla dyra fonder istället.

1 gillning

Det går utmärkt att lägga vanliga köpordrar på fonden via internetbanken. Det enda är att varje köp bara får vara max 25000kr (samma som t ex Avanza Zero). Bökigt, men värt det om man tänker hålla den länge, eller om man bara är jävligt snål :slight_smile:

Ok, då har det ändrats. Tidigare var det tvunget att lösas manuellt. Det var några år sedan. Gränsen på 25.000 kr fanns då också så man var tvungen att ringa många gånger för att överföra en större summa.

1 gillning

Jag lyckades köpa via nätbanken även för flera år sen. Men deras fond-sida är rätt kass, I’ll give you that…

1 gillning

Jag minns inte exakt när jag var kund men det var när den här fonden lanserades, kanske 2007 eller något sådant.