Semesterersättning och pensionssparande

• Hej! Om 1,5 år är jag färdigutbildad sjuksköterska och överväger då att gå till ett bemanningsföretag. "Problemet" hos bemanningsföretagen är att lönen inte inkluderar semesterersättning eller pensionssparande. Jag undrar då hur mycket som är rimligt att lägga undan av lönen till dessa 2 kategorier.
  • Ett vanligt löneerbjudande från bemanningsföretagen är ca 50,000 kr. Hur mycket ska jag isåfall räkna med att stoppa undan?

Hej Sandy!

Är du säker på att pensionssparande inte inkluderas? Bemanningsföretagen brukar ju ofta följa kollektivavtal och då bör du ha en tjänstepension? Den allmänna tjänstepensionen kommer ingen ifrån att betala. All info du behöver på denna punkt finns på exempelvis unionen.se. Tjänstepensionen brukar vara ca 4,5% av bruttolönen.

Nu blandas det lite begrepp tror jag, det finns inget som heter allmän tjänstepension. Det finns allmän pension som betalas via arbetsgivareavgifter där bla premiepension ingår. Den har alla som betalar skatt.

Tjänstepension är frivilligt, men brukar vara en del av kollektivavtalen och en vanlig nivå är 4,5% av lönen upp till 7,5 inkomstbasbelopp (ca 41000/mån). Lönedelar över det ger ofta 30% av lönen avsatt till tjänstepension. Men dessa siffror varierar mellan avtal och är fria att sätta hur som om det inte är något kollektivavtal som följs.

Vad menar du med att semesterersättning inte ingår? Semesterlönen utgör enligt lag 12 procent av under intjänandeåret utbetald lön samt eventuellt semesterlönegrundande frånvaro (föräldraledighet, värnplikt etc.). Dvs. du bör alltid få semesterlön, även om du är timanställd. Är du timanställd får man dock oftast semesterlönen utbetald löpande som ett tillägg på lönen eftersom man inte vet hur länge anställningen varar.

Jag har en bekant som jobbade “som konsult” hos ett bemanningsföretag vilket innebar att hon fick olika uppdrag från olika företag men hade inte fast lön varje månad. Allt beror hur många uppdrag hon fick.

Om man har förmånen att själv ta ansvar för sin pension kan man minska den avsatta summan med 1 % (ej procentenhet) eftersom det är vad valcentralen konfiskerar direkt vid inbetalning.

Välj inte ett bemanningaföretag.

Välj ett företag som betalar ut svenska marknadsmässiga löner istället.

Bemanning kan vara bra att använda sig av tillfälligtvis om man behöver ett extrajobb men aldrig ALDRIG som din huvudsakliga inkomst