Skapar en tråd kring hur vi resonerar kring att klara oss igenom sekvens risk, eller “Sequence of returns risk” under uttagsfasen.
Sequence of returns risk = risken att dåliga börsår i början, när du redan gör uttag, förstör hela portföljen även om snittavkastningen på lång sikt är okej
Historisk håller utdragna nedgångar i sig i runt 5 år max , ofta handlar det om 2-3 år med något enstaka extremfall åt det andra hållet. Så buffertens storlek borde kanske hamna någonstans på:
2-3 år - optimistiskt
5 år - “optimalt”
7 år - Konservativt
(OBS, en buffert behöver inte täcka en hel nedgång för att tjäna sitt syfte och en alltför stor buffert kan nog i vissa fall vara kontraproduktivt)
På en 30årig FIRE resa är de 5 första åren ofta väldigt viktiga, de sista 5 åren…not so much!
För varje år som går under en uttagsfas så är det kortare tid som pengarna ska räcka till, efter 5 år är det också avsevärt lägre risk att drabbas av en sekvensrisk som äter upp portföljen och för vare år som går ökar tyvärr också risken för dödsfall. Detta gör att det i min mening vore logiskt att ha en högre buffert i början som sedan tillåts bli mindre och mindre när aktieexponeringen succesivt ökar igen för att undvika att besparingarna istället tar slut pga för dålig avkastning.
Jag har själv landat mer och mer i någon form av “bond/cash tent” som jag tar ifrån den första 5 åren och låter aktiedelen vara. (Sen behöver man ju inte gå till 100% aktier utan kanske bibehålla en liten buffert.)
Det jag fortfarande funderar på är:
-
Ska man använda bufferten första 5 åren nästan oavsett börsklimat (för att minska sekvensrisken), eller
-
sätta upp “smarta regler” beroende på börsutfall och någon form av ombalansering, eller
-
Köra en “Lysa lösning” med automatisk ombalansering där man tex årsvis minskar andelen räntor eller om tex 5 år ställer om från 60/40 till 80/20 eller likanande. (Hade gärna kört på detta då det är ett enkelt upplägg men tvekar kring om den automatiska ombalanseringen är en fördel eller nackdel och om ränteinnehållet är lämpligt för syftet)
-
Bör man tänka mer kortare ränteduration och mer cash om man resonerar att bufferten till största del ska användas relativt tidigt i uttagsfasen
Vore intressant att höra hur andra resonerar och tänker kring detta. Taggar några jag har för mig jag sett diskutera ovan i andra trådar
@axr @Vagabond @DuPontus @JFB @SNS @LevaLivet @angaudlinn