Sitter på 43% cash

Jag har haft ett liknande upplägg som TS, med en blandning av torrt krut, råvaror och lite andra aktier som jag tror på. Är dock bara +20 procent i år, så TS har gjort det bättre än mig :slight_smile:

Diskussionen i den här typen av trådar kan vara utmattande på forumet… istället för att få höra andras tankar om marknadsläget och framtidsutsikterna så får man mothugg på själva grundantagandet för tråden. Skönt att så att det också finns många personer i tråden som för konstruktiva resonemang kring de frågor TS lyfter också.

Jag delar till stora delar TS analys om råvaror och är investerad i Uran och Silveraktier/Fonder. Utöver det har jag lite Kina, lite TUI och faktiskt lite indexfonder också (där mitt minadssparande står och tickar på).

1 gillning

Vem ska man tro på när de vet inte ens själva om framtiden. Olika analityker säger olika om samma aktie. Vem ska man tro på och vem har rätt av de? Sedan ska man ta rätt beslut själv :thinking::+1: ? Om du läser i fond faktabladet även aktiva fonder att man ska inte investera i högrisk på minst 5 årssikt. Allt under 5 år hoppa in och utt är något man tror själv är ett spel på börsen. Sedan kan du tolka det på dit sätt vad är det rätt och fel. Viktigast av allt är att göra på sitt sätt då ingen vet om framtiden. Tajma börsen är vanligt och vissa lyckas med det bättre men majoriteten misslyckas. Då får man bedömma själv vilken väg man vill följa :+1:

2 gillningar

Det har du ju rätt i. Men dom bedömer ju inte bara enskilda aktier, utan Makro räntor inflation osv är ju en del av helheten att ta hänsyn till.
Sedan det viktigaste av allt är ju att själv förstå vad man köper.

Vem är det av oss som kan ge dig svaret på din fråga om framtiden ? Det är inte lätt tajma börsen utan att veta facit i efterhand. Vem ska du lyssna på när du får 10 olika svar på din fråga ? Tajma börsen gör man lika bra själv utan att få någon annans hjälp som ändå vet inte mer om framtiden .

Även den parameter säger inte så mycket hur en aktie ska utväcklas kortsiktigt.

Nej, helt rätt. Det kan man ju omöjligt veta. Men på liiite längre sikt kan man försöka sej på lite antaganden, dom grova penseldragen.
Vad tros kunna gå bra/mindre bra framåt. Framförallt vad ska man hålla sej ifrån.
Utan att behöva ge exempel på branscher och företag så tror jag du fattar vad jag menar.

Jag tror du är rätt på det där. Jag ska ta till mej det. Teorier/hypoteser är kanske mer det jag sysslar med. (Och gillar)
Där finns det ju lite mera svängrum i sina antaganden.

1 gillning

Man vinner en hel del, skulle jag säga, genom att stöta och blöta sina tankar om inflationen, kriget, priset på uran, vad det nu än är. Analysen blir bättre, helt enkelt. Om man nu försöker slå index ens under en kort tidsperiod så är det nog en förutsättning att analysen är bra.

1 gillning

Var det där tjuvnypet verkligen nödvändigt? Det stämmer heller inte med vad jag sagt eller menat.

Jag ser existens av forskningsstöd som ett plus, men inte det allra viktigaste pluset. Metoder utan forskningsstöd kan ha andra plus som gör att jag trots allt väljer en sådan metod. Jag är inte någon fundamentalist utan gör en sammanvägning av fördelar och nackdelar med ett visst sätt att investera och i slutänden är det avkastningen som jag personligen lyckas få med en viss metod som är det viktigaste.

1 gillning

Olja och uran har fundamenta som talar för sig. Trenden ser bra ut för flera år framåt.
Jag hade väl ett target på att oljan skulle ticka upp till minst 130 dollar fatet när jag investerade förra året. Tänkte ha de aktierna i ett par år. Kanske för alltid.
Helst av allt hade jag velat se små upptick år efter år, men råvaror är volatilt. Ett krig kom emellan. Priset det ligger på just nu beror till stor del av kriget. Det kan gå upp mer eller sjunka tillbaka. Rysslands olja tar nog kina och indien hand om så det är nog ingen risk att oljan går upp till 300 dollar fatet.
Jag har väldigt få affärer under 2022. Så jag brukar inte trade:a.
Det var ofrivilligt at jag sålde oljan. Det var högt värderat 108 dollar, därför gick jag ur.
Jag går gärna in igen om det sjunker tillbaka till låt säga 85 dollar fatet.

Jag har inte fått någon backlash.
Jag har ju garderat mig genom att sälja av lite.
Möjligtvis gick jag från 35% plus i februari till 25% plus nu

Tack för att du bryr dig om min portfölj.

Oljan har gått jättebra. Gick ju upp lite till, sen sålde jag av det.

Jag har inte investerat i direkta oljefat med olja, inte heller i producenter så som BP, Shell, eller Chevron. Jag hade i royalty bolag. Det är bolag med väldigt få antal anställda, ofta bara ett 20 tal, men cashar in procent på streams från 20-60 olika bolag, länder, och områden. Royalty bolag är det minst riskfyllda man kan investera i när det gäller råvaror. Det är också det som rör sig minst vid prissvängningar. Däremot finns det en kicker i själva konceptet att om det visar sig att oljekällan eller berget innehåller mer olja eller metaller så ingår även de. Så de kan tjäna mer pengar även om priset går ner.

Finns Royalty bolag även för basmetaller.

Guld och Silver åkte på stryk. Silver var ner 5% under fredan, vilket är väldigt mycket.
Mina royalty bolag var också nere 5% samma dag
Men vi som vet, vet.
Det sker en viss manipulation av priset på ädelmetallerna.
I slutet av veckan, typ torsdag-fredag åker silver och guld alltid på däng.
När optionerna närmar sig expiration, slutet av månaden kan man alltid räkna med mellan 3-6% nedgång. Så har de varit de senaste åren. Ser det som köpläge nu.

Jag hade faktiskt sålt av First Majestic, mitt favorit silverbolag för 13.60 dollar för någon månad sedan. Silver behövs i solceller, batterier i industrin så trenden är uppåt. Men jag var lite osäker på konjunkturen framöver och efterfrågan på silver. Behöll mina royalty bolag i alla fall. Nu när silver gick ner, då rasade first majestic, och då köpte jag tillbaka på 11.70. Det är ett bolag jag gärna äger på långsikt. First Majestic har en fantastisk ceo. Vilket är speciellt viktigt i råvarubranchen.

Uranbolag har haft det tuffast senaste månaden. Där får ni en riktig chans att gotta er lite. Ett innehav jag har. Energy Fuels, är ner 25% sedan toppen 13 april i år.
Tur att man fortfarande ligger 65% upp på den aktien fortfarande.
Men uranresan har faktiskt knappt börjat.
För Energy Fuels ser utsikterna ännu bättre ut än det gjorde innan kriget.
Nästan 40% av all världens uran kommer från kazakstan. Det har varit ett årligt underskott på uran i många år, man har istället tagit ryskt uran från bomber från kalla kriget, men den källan har tagit slut. Nu vill USA göra sig mindre beroende av rysk uran och forna sovjetrepublikers uran. Det finns kommande lagförslag på det. Detsamma gäller rare-earth metals. Det finns bara en handfull producenter av det i världen. Energy fuels bryter både uran och rare-earth metals. Passade på att öka innehavet. Har inget emot att sitta flera år med denna aktie.

Jag säger som Buffet
Jag blir glad när det går ner, då kan jag köpa mer.
Men då gäller det att man har något torrt krut att köpa för.

1 gillning

backlash i tråden inte portföljen :slight_smile: även om du har få affärer i år förstår du säkert själv skillnaden mot månatliga insättningar i samma gäng fonder. kör du ditt race, du behöver inte existensberättiga det för någon annan än dig själv, lycka till.

Jo, om men om du köper mer nu och börsen fortsätter falla 2 år till, då innebär ditt köp nu att du accelererade dina förluster istället för att sitta på cash.

Köper du för 100000 kr nu och de faller 30000 kr innan botten är nådd, då har du förlorat 30%

För att få igen dina 30000 kronor med ett kapital nere på 70000 kr så måste börsen stiga 42%

1/0,7=1,42.

Billigast är att inte göra förluster, men det är svårt.

Att gå in med stora summor tidigt i en fallande trend är dumdristigt.

Att köpa när det blivit billigare är vettigt om man kontinuerligt går in med små summor ex månadssparande.

2 gillningar

Håller med. Exakt så gör ju Buffet - sitter på cash och köper när det är billigt. Dvs “tajmar marknaden”. Det är bara till andra han rekommenderar indexfonder. Ett mellanting här är att sitta på cash och köpa globalindex när PE är nere på 10.

1 gillning

Nja, han tajmar inte marknaden. Han väntar på att en “wonderful business” blir tillräckligt billig, så om något så tajmar han en aktiekurs. Jag skulle vilja påstå att det är mycket lättare att tajma en aktiekurs än marknaden som helhet. Därmed tycker jag inte man ska försöka tajma marknaden, men om man är duktig på att värdera och prissätta bolag så kan det vara fördelaktigt att tajma individuella aktiekurser.
Om inte → indexfonder.

2 gillningar

Jo, han tajmar marknaden eftersom han sitter på cash under bull market och köper under bear market. Det har vi sett i år och 2020. Så han både stockpickar och market tajmar.

Det är därför jag väntar på att globalindex ska nå PE 10 :slight_smile:

Varför inte vänta till Pe5 :stuck_out_tongue_winking_eye::joy: ?

PE 10 var botten 2008. PE 5 händer nog aldrig.

Varför tror du att Pe10 ska hända igen ? Var någonstans kan man se det :thinking::wink: ? Hur länge har du sparat på börsen och hur går det med marknadstajmning :thinking: ? Om man får vara nyfiken :wink: ?