Tack för att du bryr dig om min portfölj.
Oljan har gått jättebra. Gick ju upp lite till, sen sålde jag av det.
Jag har inte investerat i direkta oljefat med olja, inte heller i producenter så som BP, Shell, eller Chevron. Jag hade i royalty bolag. Det är bolag med väldigt få antal anställda, ofta bara ett 20 tal, men cashar in procent på streams från 20-60 olika bolag, länder, och områden. Royalty bolag är det minst riskfyllda man kan investera i när det gäller råvaror. Det är också det som rör sig minst vid prissvängningar. Däremot finns det en kicker i själva konceptet att om det visar sig att oljekällan eller berget innehåller mer olja eller metaller så ingår även de. Så de kan tjäna mer pengar även om priset går ner.
Finns Royalty bolag även för basmetaller.
Guld och Silver åkte på stryk. Silver var ner 5% under fredan, vilket är väldigt mycket.
Mina royalty bolag var också nere 5% samma dag
Men vi som vet, vet.
Det sker en viss manipulation av priset på ädelmetallerna.
I slutet av veckan, typ torsdag-fredag åker silver och guld alltid på däng.
När optionerna närmar sig expiration, slutet av månaden kan man alltid räkna med mellan 3-6% nedgång. Så har de varit de senaste åren. Ser det som köpläge nu.
Jag hade faktiskt sålt av First Majestic, mitt favorit silverbolag för 13.60 dollar för någon månad sedan. Silver behövs i solceller, batterier i industrin så trenden är uppåt. Men jag var lite osäker på konjunkturen framöver och efterfrågan på silver. Behöll mina royalty bolag i alla fall. Nu när silver gick ner, då rasade first majestic, och då köpte jag tillbaka på 11.70. Det är ett bolag jag gärna äger på långsikt. First Majestic har en fantastisk ceo. Vilket är speciellt viktigt i råvarubranchen.
Uranbolag har haft det tuffast senaste månaden. Där får ni en riktig chans att gotta er lite. Ett innehav jag har. Energy Fuels, är ner 25% sedan toppen 13 april i år.
Tur att man fortfarande ligger 65% upp på den aktien fortfarande.
Men uranresan har faktiskt knappt börjat.
För Energy Fuels ser utsikterna ännu bättre ut än det gjorde innan kriget.
Nästan 40% av all världens uran kommer från kazakstan. Det har varit ett årligt underskott på uran i många år, man har istället tagit ryskt uran från bomber från kalla kriget, men den källan har tagit slut. Nu vill USA göra sig mindre beroende av rysk uran och forna sovjetrepublikers uran. Det finns kommande lagförslag på det. Detsamma gäller rare-earth metals. Det finns bara en handfull producenter av det i världen. Energy fuels bryter både uran och rare-earth metals. Passade på att öka innehavet. Har inget emot att sitta flera år med denna aktie.
Jag säger som Buffet
Jag blir glad när det går ner, då kan jag köpa mer.
Men då gäller det att man har något torrt krut att köpa för.