Sitter på 43% cash

Jag är också med dej! Dock så är det stört omöjligt att ta diskussionen på forumet utan att bli idiotförklarad.
Vi får söka oss till andra ställen för att grotta ner oss i vad vi tror om framtiden och vad/vilka aktier fonder mm som gynnas eller missgynnas framåt, alternativt undvika att ta dessa diskussioner här.

2 gillningar

Nä, fan vi bygger en armé av män som inte kör med indexfonder. Sen rockar vi skiten av alla Youtube-länkare här på forat! :sunglasses:

3 gillningar

Helt rätt. Jag håller med Er. Kör hårt. :+1:

Jag visar kontinuerligt upp att jag ligger tungt i aktier, sedan i branschfonder och därefter i globala och regionala fonder. Känner inte mig påhoppad. Möjligt jag inte uppfattat det eller så har jag inte brytt mig.
Så mitt tips är att inte ta åt er. Ni har inget att bevisa för någon annan.
Ingen annan lär tacka er ifall ni gör bra ifrån er på börsen och ingen lär rädda er ifall ni gör bort er. Ni investerar åt er själva och era familjer inte åt oss främlingar på ett forum. Ni måste kunna investera på ett sätt som ni tror är rätt för er.
Sen kan man vara lyhörd och lyssna på vad andra har att säga och man kanske lär sig något nytt och eventuellt justerar hur man själv agerar framöver.

4 gillningar

Gillade ditt inlägg. Som kmb klassikern en gång sa: “jag sjunger som jag vill!”. Klart du får mothugg när det är viss övertro till index häromkring, speciellt när du verkar så säker i sak. Drar man ut det på en längre tidsaxel har dom antagligen rätt, du låter mer som en spekulerare än investerare (som jag) på gott och ont. Bara ditt eget track record kan förtälja om det är du som borde lyssna på dom eller tvärtom eller kanske är båda ok. Själv kör jag hårt på krypto och på trender så definitivt en del råvaror senaste halvåret och mycket krypto innan det/nu. Också mycket cash just nu. Får se hur länge man kan hålla sig. Så länge det är kul och går bra finns det väll ingen anledning att ta illa upp om nån annan gör annorlunda eller mer automatiskt.

Spekulerare :wink:

Jag som själv tycker att jag är försiktig.
Jag började investera i olja när priset låg på 70 dollar fatet. Tyckte att risken ner var låg och att bristen och efterfrågan skulle göra att den gick upp i framtiden.
Heads I win big, Tail I dont lose much (Monish Pabrai). Samma tänk i mina uraninvesteringar.

Nu när priset på olja ligger över 100 dollar fatet, då kanske det är mer spekulation att ha kvar oljeaktierna. Men jag sålde ju.

Kryptovalutor har jag aldrig handlat.

kanske aktiv istället för passiv eller trader istället för investerare känns bekvämare? :slight_smile: Många här stoppar in pengar automatiskt i någon form av pengamaskin. Att försöka timea trender i olika tillgångsslag eller enskilda aktier är något ganska väsenskilt från det. Därav backlashen du fick. Själv har jag också svårt att förstå hur folk som funderar mycket kring marknaden lyckas med att inte sugas ner i kaninhålet.

Tack för intressant tråd och intressanta tankar! Även om jag själv inte hade velat investera mina pengar på detta sätt så tycker jag att det är roligt med denna typ av diskussionstrådar som bryter mönstret här på forumet. Vi är ju alla här för att lära.

Ville bara skriva det, för det vore tråkigt om du känner dig “idiotförklarad”.

4 gillningar

Jag är inte ute efter att rapportera. Jag tycker inte det är jobbigt med mothugg heller om det förs som en diskussion. Jag tycker att man ska kunna diskutera utan att behöva styrka allt med forskning.
Framtiden vet vi inget om, inte någon på forumet heller.
Det handlar ju om att försöka sej på att göra en bedömning om vad man tror kommer att gå bra framåt och agera efter det.
Att investera handlar om så mycket mer än att kasta upp grafer på ett forum och hävda just sin rätt.

1 gillning

Det är det som är svårt att diskutera med någon som färsöker göra bedömning då ingen vet om framtiden. Vad ska mam diskutera om man gissar sig fram till något ? Som du säger det finns inget rätt eller fel innan man vet facit i efterhand. Men det finns ett regel hur man ska följa global index långsiktigt och det är inte så svårt utan att behöva gissa sig fram i tiden. Man köper en global indexfond och låter automatisk månadssparande göra sitt i 20 år. Man hoppar aldrig in/ut ur marknaden då kommer man garanterat få index avkastning minus 0.20% avg långsiktigt årligen. Det kan bli mellan 5-10% årlig avkastning. Då har man gjort helt rätt i från sig att följa global index långsiktigt. Svårare än så är det inte. Sedan kan man spela på börsen och färsöka slå index både kortsiktigt och långsiktigt för att tajma börsen. Men då är det något annat som man ger sig på. Men det är riktigt svårt ge råd till någon annan då man vet inte ens själv om framtiden. Att följa index betyder inte att man gissar sig fram något eller at man är smartare än någon annan. Det är något som sköter sig själv automatisk och då blir det vad det blir av det. Då kan man varken bli bätre eller sämre än index och snittet. :+1:. Det är som är bra med fritt land och så många möjligheter på börsen att alla får vi göra själva precis som vi vill. Men att följa index finns bara ett sätt sitta still i båten om man vill bli lika smart som börsen och index. Sedan finns det så många lands/branch index som många blandar i portföljen men då avviker man i från breda global index då man tror att egen blandning är bättre och kommer ge mer avkastning samtidigt som man tar högre risk i sitt sparandet. :+1:. Då tajmar man också börsen med indexfonder och på sitt sätt är aktiv i sina egna val och beslut :+1:

Det är skillnad på vad man avser att diskutera också. Det kanske är det som är grundproblemet.
Fonder som ska ägas i 20år absolut rätt tänkt. (Alla äger inte fonder i 20år heller). Att äga enskilda aktier under en viss period så måste man lägga lite mer tid.
Vad tror du alla analytiker gör på dagarna?
Själv väljer jag att lyssna på proffsen (analytikerna). Sedan kokar jag ihop dessa till ett rimligt antagande, för att slutligen göra en egen bedömning.

Ja, exempelvis att börsen skulle ner i kriget, ta med ränteoron och inflationen i sitt agerande redan nu. Jag tycker inte det är fel att göra det.
Bra läge att stöpa om sina innehav/köpa mer, blev det ju.
Men vi kan ju anta att exempelvis räntan kommer att stiga.
Det vore ju ett generalfel i dagsläget att inte ha den ”gissningen” medräknad.

1 gillning

Jag ser det så här, efter att ha sett rätt många diskussioner på temat. Först några påståenden.

A:

Det är bra om man investerar enligt en metod med stöd av forskningen, en fördel alltså om man hittar stöd i forskningen. Men det är ju heller inte säkert att forskningen på historisk data är giltig för dagens och kommande börsklimat. Det brukar ju hävdas att historisk data inte säger något om framtiden.

B:

En metod för investering behöver inte ha stöd enligt forskningen, så tillvida att det behöver inte utgöra ett hinder för att investera att sådan forskning inte finns

C:

En metod för investering måste ha stöd enligt forskningen, alltså att annars är det farligt, fel, dumt etc. att investera enligt den metoden

D:

En metod som inte har stöd i forskningen måste man bevisa på motsvarande sätt som med forskningen på indexfonder, det är upp till den som använder en sådan metod att bevisa för alla varför den metoden fungerar under 20 år eller mer

Jag företräder uppfattning A och B.

Många i detta forum företräder uppfattning C och ibland även D.

Uppfattning A och B anser jag är ett nyanserat och verklighetsanpassat synsätt. Man ska alltid välkomna forskningsstöd. Men man måste också bedöma forskningens giltighet framåt och frånvaron av forskningstöd bör inte diskvalificera andra metoder på förhand. Det finns ju en hel massa olika sätt att investera på och som inte har stöd i forskningen. Eller kanske då att de som använder sådana metoder inte ens anser det vara nödvändigt att ens försöka belägga stöd för sådana metoder via forskning.

Uppfattning C och D anser jag vara någon form av nidbild av behovet av forskningsstöd. Istället för att se det nyanserat och som ett plus med forskningsstöd så har man dragit det så långt att alla andra måste bevisa sig mot en nidbild om att forskningstöd är ett absolut måste. Här har det enligt min uppfattning gått fel, sans och balans har tappats bort på vägen.

1 gillning

Jag har haft ett liknande upplägg som TS, med en blandning av torrt krut, råvaror och lite andra aktier som jag tror på. Är dock bara +20 procent i år, så TS har gjort det bättre än mig :slight_smile:

Diskussionen i den här typen av trådar kan vara utmattande på forumet… istället för att få höra andras tankar om marknadsläget och framtidsutsikterna så får man mothugg på själva grundantagandet för tråden. Skönt att så att det också finns många personer i tråden som för konstruktiva resonemang kring de frågor TS lyfter också.

Jag delar till stora delar TS analys om råvaror och är investerad i Uran och Silveraktier/Fonder. Utöver det har jag lite Kina, lite TUI och faktiskt lite indexfonder också (där mitt minadssparande står och tickar på).

1 gillning

Vem ska man tro på när de vet inte ens själva om framtiden. Olika analityker säger olika om samma aktie. Vem ska man tro på och vem har rätt av de? Sedan ska man ta rätt beslut själv :thinking::+1: ? Om du läser i fond faktabladet även aktiva fonder att man ska inte investera i högrisk på minst 5 årssikt. Allt under 5 år hoppa in och utt är något man tror själv är ett spel på börsen. Sedan kan du tolka det på dit sätt vad är det rätt och fel. Viktigast av allt är att göra på sitt sätt då ingen vet om framtiden. Tajma börsen är vanligt och vissa lyckas med det bättre men majoriteten misslyckas. Då får man bedömma själv vilken väg man vill följa :+1:

2 gillningar

Det har du ju rätt i. Men dom bedömer ju inte bara enskilda aktier, utan Makro räntor inflation osv är ju en del av helheten att ta hänsyn till.
Sedan det viktigaste av allt är ju att själv förstå vad man köper.

Vem är det av oss som kan ge dig svaret på din fråga om framtiden ? Det är inte lätt tajma börsen utan att veta facit i efterhand. Vem ska du lyssna på när du får 10 olika svar på din fråga ? Tajma börsen gör man lika bra själv utan att få någon annans hjälp som ändå vet inte mer om framtiden .

Även den parameter säger inte så mycket hur en aktie ska utväcklas kortsiktigt.

Nej, helt rätt. Det kan man ju omöjligt veta. Men på liiite längre sikt kan man försöka sej på lite antaganden, dom grova penseldragen.
Vad tros kunna gå bra/mindre bra framåt. Framförallt vad ska man hålla sej ifrån.
Utan att behöva ge exempel på branscher och företag så tror jag du fattar vad jag menar.

Jag tror du är rätt på det där. Jag ska ta till mej det. Teorier/hypoteser är kanske mer det jag sysslar med. (Och gillar)
Där finns det ju lite mera svängrum i sina antaganden.

1 gillning