Skillnad mellan månadsvis och årsvis kapitalisering på sparkontot

Hej,

Jag gjorde en liten frågeställning på vilka villkor som folket här på forumet har för sin buffert på bankkonto.

Det blev ganska så jämt mellan obundet med månadsvis och årsvis kapitalisering av räntan.

Att räkna ut summan efter ett år vid årsvis kapitalisering är väl ändå:
Innehavet*(ränta+1)

När det kommer till månadsvis så blir det lite mer virrigt för mig. Som jag förstår det så i och med att innehavet ökar varje månad så blir det en ränta på ränta effekt. Men jag blir tyvärr inte riktigt klok på hur man ska genomföra uträkningen.

Samtidigt så har jag sett ett påstående här på forumet att det är mer fördelaktigt att ha årskapitalisering.

Mvh
Fjb

innehav*(((ränta/12)+1)^12)

Håller med dig (om jag tänkt rätt nedan)

Skatten dras väl inte månadsvis?

Jo, vid månatlig utbetalning av räntan. Vissa konton betalar ut månatligen ränta

När skulle den annars dras? Samma princip som när du får lön månadsvis. Då dras även din preliminära skatt.