Skuldbaserad ekonomi och dess alternativ

Jag har läst en del om att det finns ett “parallellt ekonomiskt system” i förhållande till det befintliga systemet inom ekonomi idag som bekant består av högkonjuktur, deflation, recession och inflation.

Jag skulle vilja veta mer om vad communityn här säger om det och vad ni har för åsikter kring det?

Det rådande globala systemet kallas oftast för fiatbaserad marknadsekonomi eller kapitalism. Och det nya systemet är inte “skuldmättat”. Det finns alltså alternativa ekonomiska modeller och teoretiska ramverk som föreslås för att ersätta eller komplettera det nuvarande.

Tre nya spår på ett ekonomiskt system är Bitcoin, munkeonomi och vollgeld.

Genomförandet av ett nytt system sägs gå relativt långsamt. Kortsiktig tidshorisont (0-5 år) som är hybridstadiet och digitaliseringen. Europeiska centralbanken (ECB) och flera globala aktörer planerar en möjlig lansering av till exempel den digitala euron runt 2028–2029. Detta är inte ett nytt ekonomiskt system i sig, utan en ny form av det befintliga fiat-systemet. Central Bank Digital Currencies (CBDCs) and other digital currencies - June 2026 | The Association of Corporate Treasurers

Mellansiktig tidshorisont (10–20 år). Parallella system och djupare kriser där ett genombrott för ett system som inte är skuldmättat är mest sannolikt i detta tidsperspektiv. Det kommer sannolikt inte att ske genom att politikerna “röstar igenom” ett nytt system, utan genom en gradvis övergång. https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2026/html/ecb.sp260508\~dd909fbed1.en.html#:\~:text=To%20make%20a%20specific%20type%20of%20crypto-asset,one-for-one%20with%20cash%20and%20short-dated%20government%20debt

Långsiktig tidshorisont (30+ år). Systemiskt paradigmskifte där ett komplett utbyte av det globala monetära systemet (likt övergången från guldstandard till fiat-valutor som fullbordades 1971) tar ofta generationer. Det kräver ett av två scenarier.

En stor global kris, en omfattande förtroendekris i det finansiella systemet där skuldberget måste skrivas av (“omstart” eller global omförhandling).

En gradvis evolution, att det nuvarande systemet sakta urholkas och att en ny standard baserad på hård begränsad tillgång eller programmerbar resurshushållning växer sig så stor att den blir det nya normala.

Det mest sannolika scenariot för det närmaste decenniet är alltså inte att det gamla systemet stängs av och ett nytt slås på, utan att vi lever i en överretransitionstid där det gamla skuldbaserade systemet existerar sida vid sida med nya, digitala och alternativa monetära strukturer.

Hur ser ni i communityn kring detta? Hur skyddar man sig bäst mot denna övergången?

Jag själv har ett ISK konto på Nordnet med ett värde av 800 000 kr. Med fördelningen 60% i Länsförsäkringar indexfond och 40% i Spiltan Räntefond Sverige. Samt fysiskt guld till ett värde av 40 000 kr. Jag beräknar gå FIRE om ca. 19 år.

Är jag säker med denna fördelningen eller vilka korrigeringar behöver att göras? Mer kapital och flytt mot fysiskt guld?

Nej, tyvärr. Sker en global kris så kommer du påverkas.

1 gillning

Jag hade legat 100 % i LF global index med den horisonten.

3 gillningar

Nej, det mest sannolika är givetvis att inget händer. Det skuldbaserade är ju det snabbaste och på tok för få kommer att vilja byta bort det.

2 gillningar

Va? Tror hela grundtanken är ett ogrundat tankeexperiment?

Ingen av dessa “spår” är ekonomiska system.
Munkekonomi har väl primärt om att man inte vill mer. Dvs, ingen mer tillväxt utan bara tillgodose grundläggande behov. Det förutsätter att vi lägger ner aktiebolagens enda syfte “maximera vinst för aktieägarna”.

Bitcoin är ju knappast ett ekonomiskt system? Hur tänker du att detta är ett “system”?

Vollgeld innebär bara att centralbanken får “skapa” pengar. Dvs, lån sker endast 1:1. Skuld och lån kommer existera men konkurrens och effektivitet försvinner. Tror dagens säkerhetskrav uppfyller motsvarande funktion men med färre nackdelar.
Fiatvalutor existerar för att stater vill ha in skatter. Staterna vill inte ha in skatterna i något annat än vad de har (rimlig) kontroll över, se EURO.

Valutor i sig är inget annat än en social konstruktion för att facilitera handel. Sedan om det är digitala apor i PNGs eller metallcirklar är rätt ovidkommande.

Skuld och lån är ytterligare ett sätt att facilitera handel. En effektiv handel gynnar både säljande och köpande part.

På vilket sätt skulle “alternativa monetära strukturer” kunna tillgodose detta grundbehov av en valuta på ett bättre sätt än den nuvarande strukturen?

Inläggets start i sig känns som någon form av AI-hallucination utan stabil mark att stå på. Du får gärna fylla ut hur du faktiskt själv tänker och menar för det framgår inte riktigt.

3 gillningar