Tack för det förtydligandet. Då förstår jag den retroaktiva delen i det hela.
För att stärka upp mitt eget beslutsfattande kring detta tittade jag även på vad som händer med uppskovet vid dödsfall. Det visar sig att om det nuvarande boendet via testamente eller gängse arvsordning ärvs av make/maka/sambo eller hemmavarande barn under 18 år så följer uppskovet med till arvtagaren. Dvs dödsboet tvingas i detta läge inte återföra uppskovet och betala vinstskatten utan det kan skjutas upp ytterligare tills den dag arvtagaren säljer bostaden.
Dock gäller detta inte vid arvsskifte till annan arving än de ovan nämnda. Ej heller vid gåva. I dessa fall måste uppskovet återföras och vinstskatten betalas.
Källa: När ersättningsbostaden säljs eller övergår till en ny ägare | Skatteverket
Jag har nu varit i kontakt med Skatteverket angående NÄR uppskovet måste betalas tillbaka. Som jag har tolkat det när jag läst på om detta via Skatteverkets webbsida så måste den betalas tillbaka när man säljer ens ersättningsbostad. Men när jag pratade med Skatteverket så fick jag följande som svar att man kan ha ett så kallat rullande uppskov om man uppfyller följande kriterier för varje gång man säljer sin bostad.
- Att man har bott i bostaden som man säljer i mer än 1år innan försäljningen.
- Att man köper en ny bostad inom 1år.
- Att ersättningsbostadens inköpspris är dyrare än försäljningspriset på bostaden man säljer.
Det finns alltså möjlighet att ta med sig uppskovet till ens nästa boende också.
Så länge man köper dyrare…
Blir jobbigt om man separerar o t.ex. går från villa till lägenhet…
Jobbigt? Det beror ju på vad man lyckas sälja för. Uppskovet blir ju precis som eventuellt bolån något man betalar av med de pengar man får från försäljningen.
Däremot minskar den sannolika förtjänsten från det retroaktiva uppskovet om försäljningen sker alltför snart efter att det tagits ut eftersom man då haft nytta av pengarna under en kortare tid.
Är det någon som har fått tillbaka sin reavinst? Hur lång tid tog det för er innan ni fick tillbaka den?
För mig tog det ca 5-6 veckor att få ett omprövning beslut. Efter ytterligare några dagar fanns pengarna på mitt föranmälda konto.
Gissar att SKV har extra hög belastning nu med dessa omprövningar och årets deklaration.
Tack för svar! Om jag räknar med det dubbla så känns det ändå lugnt med andra ord. Har konsultat på många myndigheter och misstänker att arbetsbelastningen är rätt jämn trots allt. Jag menar även om de får in alla privat deklarationer just nu, så företagare får snällt vänta tills december att få tillbaka sina. Dvs de har spridit ut alla händelser i ett “myndighetsår” för att få just jämn belastning.
Jag sålde min bostadsrätt i år. Gjorde vinst på 750.000. Har lagt undan pengar för vinstskatten nästa år. Men det kanske är klokt i mitt läge att begära uppskov då?
Troligheten är inte alls omöjlig att ni gör förlust om vi köper lägenhet om 3-5 år tänker jag dessutom, då kommer jag ha möjlighet att kvitta. Annars kan jag fortsätta skjuta upp. Tänker jag korrekt?
Du måste köpa ny bostad före 31 dec nästa år för att kunna göra uppskov. Den behöver vara dyrare än den du sålde för att du ska kunna få uppskov på hela beloppet.
Aha, då kanske det inte är värt av den anledningen då. Bäst att pengarna ligger kvar på räntekontot kanske?
Alltså jag tycker att det låter vanskligt att gambla med priserna (antar att ni bettar på att bostadspriserna går ner?). Risken finns ju att priserna har vänt uppåt igen om 3-4 år och då kan ni ju dessutom inte använda summan ni betalat in i skatt på vinsten. Med tanke på att uppskovsbeloppet numera är helt räntefritt är det lite synd.
Men om vi bortser från det och utgår från att ni ska köpa om 3-4 år så är det bäst att ha pengarna som blir över på sparkonto med ränta med så kort tidshorisont och i detta ganska skakiga läge.
Av din text förstår jag inte riktigt om redan köpt nytt eller inte. Om du inte har det, men tror att du ska göra det senast 31 dec året efter försäljningen kan du i deklarationen av försäljningen begära preliminärt uppskov. Uppskov är trevligt om man kan göra det då det för tillfället (kräver riksdagsbeslut för att ändras) är ett räntefritt lån. Men se till att du har pengarna tillgängliga om det inte skulle bli köp inom utsatt tid.
Tänk också på att du kan begära omprövning av din deklaration i efterhand, upp till 6 år bakåt, om du skulle ångra ditt beslut.