Rekylen är av allt att döma imaginär och beror på att många av de ordinära eller sämre objekten inte blir sålda och i hög grad dras tillbaka från marknaden.
Det kan man bara spekulera i. Men faktum är ändå att pristrenden gick ner i nästan ett år och numera går upp med samma mätmetoder. D.v.s typ Boolis index och husmask.se:s slutpriser.
Men jag tycker mig i alla fall märka studsen rent anekdotiskt på min lokala marknad också. Vitt och brett.
Gemene man lyssnar inte på Thedéen, utan typ Alexander Norén eller någon inbjuden ”expert” från random bank genom SVT/SR.
Dessutom är inte heller RB tydliga, utan har haft medarbetare som varit med i media (korthårig kvinna bland annat, minns inte namnet) som använt fraser som ”den höga räntan” och pratat om framtida sänkningar. RB borde enbart prata om närmaste halvåret, hänvisa till att längre perioder än så är datadrivna samt påtala att räntorna vi ser idag på intet sätt är höga.
Om du pratar med personer ur random grupper så kommer du upptäckta att det numera är en mycket utbredd uppfattning att räntorna inte bara kommer sjunka framöver utan återgå till nivåerna som var innan inflationen drog igång på allvar.
Det är inte min privata bedömning att det ser ut så. Om du läser det som skrivs om ämnet i media så är den bilden tydlig. Det är olika mäklare som är källan där.
Jag uppfattar att den här utvecklingen i någon mening är typisk. Det här är en tidig fas i en fallande marknad. Det är alltså inget avvikande eller oväntat. Detta är min högst privata teori och det vore värdefullt med input från någon mer kunnig person.
Eftersom vi inte längre har tillgång till kvalitetsjusterade siffror. Apropå tajming…
Folk var rädda pga energikrisen, som de nu tror är löst. Är du lika optimistisk på den punkten?
Att folk skulle tro att ”energikrisen är löst” låter konstigt. Var har du fått det ifrån?
OK. Har inte följt media så slaviskt på den punkten men statistiken visar ju i alla fall omsättning runt 70-80% av pandeminivåerna i riket.
Det är i linje med pre-pandemiska nivåer och torde inkludera många “sämre objekt” kan jag tycka.
Konstaterar att det finns bundna elavtal på 100-200 öre/kWh i allt från 3 år till 10 år. Så inte i termer av akut effektbrist under vindstilla januaridagar. Men visst ser priskrisen ut att vara över!
Man kan åtminstone se till att den är över för sitt egna hushåll ![]()
Som de bryter eller konkar sig ur om det inte går deras väg, håvar in cashen om det går bra.
Om man likt dig har den uppfattningen så påverkar det naturligtvis kalkylen, allt annat lika. Jag tror det kan bli glöddyrt i vinter om den blir kall, vi hade bara tur i fjol.
Då får jag väl som en sidonotis säga att jag tycker Norén tillhör de bättre i genren. Han pratar om att han också har lån, försöker vara pedagogisk och kör inte bara ekonomiterminologi.
Men alla vuxna är ansvariga för sin egen informationsinhämtning. Jag blir så trött på daltandet och “det var det ingen som sa till mig” som verkar omge oss idag.
Fullt medhåll här!
Det får bli när jag är tillbaka på jobbet. Fikapausens samtal är grunden för mitt inhämtande av info kring vad “folk” tycker. ![]()
Det finns så klart de som av olika skäl måste sälja. Väldigt många har samtidigt valt att hyra ut olika objekt istället för att sälja. Andra väljer att bo kvar. Sannolikt kommer utbudet att öka på lite sikt. Hur stor påverkan blir på priserna beror i slutänden mest på arbetslösheten.
Tveksamt! De som i nuläget tar över nyproduktion har redan fått ökade kostnader genom månadsavgift och räntor, högst osannolikt att de börja sälja med förlust om de inte måste. Däremot kommer många behöva snåla in på resan till Thailand ![]()
För övrigt trodde jag att det redan fanns en tråd där det spekulerades fritt om den uteblivna kraschen på bostadsmarknaden… ![]()
Problemet är bara att samma personer deltar i budgivningar om bostäder som alla andra, och de är många ![]()
Utebliven krasch hade jag kanske inte sagt, på vissa håll är nedgången 20%. Jag tycker snarare det är en ojämn krasch/mild nedgång som drabbat många av Sveriges lokala bostadsmarknader men där vissa lokala marknader samtidigt klarat sig relativt bra. Det är intressant att läsa om vad andra här tror om hösten och att det finns så många vitt skilda idéer kring hur det kan bli. ![]()
Det kanske borde införas någon slags körkort för att få vara med i budgivningar? Man får plugga in lite teori om vad ränta och amortering är och innan man klarat provet får man inte vara med och trissa upp priserna. ![]()
Så är det nog, men jag tänkte snarare på att det finns en hel del osålt där med inflyttning snart, samt säkert en hel del som är köpt med tanken att säljas strax innan inflyttning, och att det kommer att öka utbudet rejält på lokala marknaden.
När folk inte har råd med de ökade kostnaderna så kommer priserna falla. Allt (kringkostnader, el, material, etc) med husägande har dessutom blivit dyrare. Tror dock på en långsam utdragen prisjustering nedåt på 1-3 år. Det är mycket luft i dagens priser efter årtionde av stimulanser. RB kommer inte sänka räntan före FED och det kommer ta tid. Ser vi stora varseltendenser så kan nedsidan bli brantare. (Vilket RB vill se för att kyla av inflationen).
Vad menar du med att det är mycket luft i dagens priser? Tillgångsinflationen är knappast begränsad till bostäder, och det finns resurser att undvika en kris - för det är det sista politiker vill behöva hantera.
Jo men RB och politiken sitter inte ihop/ har inte samma mål. Politiken vill vinna nästa val och RB vill få 2% inflation/stabilitet. Lite förenklat. Att vi får djup recession emellanåt är normalt och inte något att undvika till varje kostnad. Men som privatperson gäller det att vara förberedd på att det sker. Förstår att det är jobbigt för de som lever på marginaler men detta är systemet vi lever i, och kommer leva i ett bra tag till.
De med små marginaler är alltid utsatta, oavsett om de äger eller hyr sitt boende. Men hittills har alla experter haft fel om såväl stundande lågkonjunktur och bostadskrasch - vi får helt enkelt vänta och se ![]()
Säg en enda expert som trodde på krasch. Alla har ju sagt en nedgång om Max 10% först, sedan var det Max 15%, sedan Max 20% och nu har väl en expert (danske bank tror jag) sagt 25% som mest. De justerar ner allt eftersom för att inte skapa panik. Detta kommer bli vårt 2008 som usa hade på bostadsmarknaden.