Snart nyexad civilekonom — Eftersöker tips på en tuff arbetsmarknad

För en potentiell arbetsgivare är nog frågan om kommande (lätta) studier mindre viktig än frågan om du har en examen eller inte.

Allt annat lika kommer många prioritera sökande som har en examen framför dem som inte har det.

2 gillningar

Att välja en kurs för att den är lätt och inte kräver något säger också något när den hamnar på ditt CV och i din examen…Varför inte välja kurser som kan vara användbara och värdefulla för de jobb du söker eller de tjänster du kan tänka dig? Finns ju hur många kurser som helst som är nyttiga att ha i arbetslivet (projektledning, ledarskap, fler ekonomikurser eller liknande) som ändå visar att du inte tagit den lättaste vägen bara för att ta ut en examen. När jag var nyexad och inte hade erfarenhet tryckte jag väldigt mycket på de kurser jag läst som passade tjänsterna som jag sökte och det funkade väldig bra :blush:

2 gillningar

Det låter rimligt! Backa upp egenskapen med konkret erfarenhet. Har försökt göra det en del på sistone. Här är ett personligt brev som jag skrivit för en tjänst inom bank som kundtjänst:

“Ni verkar se kundservice som en central del av banken, och inte bara som en supportfunktion, och jag gillar verkligen den inställningen. För mig handlar bra kundkontakt inte bara om att svara snabbt, utan om att förstå vad kunden faktiskt behöver och göra det enkelt, tydligt och tryggt för personen på andra sidan.

Jag har en bakgrund inom ekonomi samt erfarenhet av kundkontakt, försäljning och teamledning. Det har tränat mig i att lyssna, ställa rätt frågor och faktiskt förstå behoven bakom orden. Jag har även arbetat som privatlärare inom ekonomi, där jag blivit van vid att göra ekonomiska begrepp begripliga och anpassa förklaringen efter personen framför mig. Jag tycker om att bygga relationer, men också att ta ansvar för samtalet och hjälpa kunden vidare på ett professionellt sätt.

Det jag tror skulle passa mig extra bra hos er är tempot och utvecklingen. Jag är nyfiken, gillar att lära mig snabbt och tar gärna feedback. Efter samtal funderar jag naturligt på vad som gick bra, vad som kunde gjorts bättre och hur jag kan förbättra nästa kontakt. Den typen av feedback-loopar är något jag verkligen trivs med!”

Säg gärna till vad du tycker

Tack så jättemycket för det uförliga svaret! Tar till mig alla tips.

Vad gäller “överkvalifikationen” har jag hört från många nyexade och vissa rekryterare att pga den höga konkurrensen på arbetsmarknaden nu har tröskeln flyttats upp för vilka de anställer. Tjänster som ekonomiassistenter som förr bara behövde gymnasieutbildning är nu examinerade ekonomer osv. I början sökte jag såklart jobb inom det jag faktiskt ville ha, men med tiden har jag behövt sänka “standarden” rejält bara för jag vill ta mig in på arbetsmarknaden.

När det kommer till att jag inte skriver att jag är student så är det den lösningen jag tyckte var bäst eftersom jag inte vill att någon ska tänka att jag inte kan jobba heltid. Jag vill ärligt bara skaffa ett jobb så jag kan jobba upp mig så snart som möjligt, har ingen anledning egentligen till att vänta tills efter examen, eftersom flera av de tjänsterna jag söker inte kräver examen. Jag förstår att det kanske låter ivrigt, men har ändå sökt “lättare” jobb och inte ens fått de vilket ger lite stress. Du får berätta om du tänker annorlunda

Dunder tips!

Smart! Var / är inne på samma spår. Letar också efter en praktikplats så är villig att jobba gratis och köra lager på sidan av för att få det att gå runt, men när det kommer till praktik har jag kanske lite högre krav eftersom hela meningen bara är att få meriter och erfarenhet och ser gärna till att det är relevant till det jag vill jobba med sen, men du kanske tänker på ett annat sätt?

Helt ärligt, jag sticker inte ut. Jag säger inte detta för jag inte tror på mig själv utan för att jag är realistisk. Just därför har jag accepterat att jag får börja med att jobba lite “enklare” jobb och sticka ut genom att praktiskt bidra och visa framfötterna. Hur tänker du?

Du har rätt. Just därför söker jag även jobb som inte kräver examen men fortfarande kan vara relevanta, t.ex kundtjänst inom bank. Men i CVt står det inte att jag saknar examen, så förstår inte hur det skulle prioriteras bort?

Du har helt rätt, men jag har fått en liten annan uppfattning i slutet av min utbildning som fick mig välja en enklare kurs istället för en “meriterande” kurs:

Arbetslivserfarenhet verkar tydligen väga 1000x mer än vilken kurs jag läst. Därför var min tanke att jag tar en enkel kurs, inte för att det är lättaste vägen att få examen, utan för att jag parallellt kan jobba heltid och få en fot in i arbetsmarknaden. För jag har hört så många som inte hittar jobb månader / år efter examen.

Jag vill verkligen inte hamna där och tänkte antingen tar jag en “meriterande” kurs och hoppas på att en arbetsgivare går in och läser den lilla detaljen, eller så jobbar jag och får praktisk erfarenhet. Valde andra vägen men jobb-delen saknas hahaha

Anställer 70+ om året, och får jag ansökningar via system kommer det alltid ske ett urval, tester etc som hanteras av rekryterare. Kommer det ett cv via mail eller LinkedIn som sticker ut, då slår jag ett öga och kan ta in i process. Nätverka på mässor etc där rätt personer rör sig. Sök även traineeprogram brett är mitt tips, få in en fort även om det inte är exakt det du vill och önskar. Bygg cv

1 gillning

Vad står det i ditt CV under utbildning?

Jag skulle inte skriva brev i personlig form utan uttrycka mig mer formellt. Det är lätt att fixa sådant med AI.

Jag skulle helt undvika att skriva om ”inställning”. Det är bara en annan variant av personlighet.

Jag skulle fokusera på egenskaper eller erfarenheter som efterfrågas i annonsen och underbygga varje sådant exempel med ett bevis. Det måste inte vara enbart jobbrelaterade bevis utan kan även handla om ideellt engagemang i olika former. Det bör dock alltid handla om formella roller, inte rent privatliv.

1 gillning

Just det kan bidra till en otydlighet som upplevs som negativt. Att den potentiella arbetsgivaren snabbt försöker förstå om en viss person har examen eller inte, för att som en grovsållning titta närmare på alla sökande som har examen (även i fall då själva tjänsten egentligen inte kräver examen),

Om jag har rätt så innebär detta att det blir en viktig milstolpe i ditt jobbsökande när du är klar med din examen, och tydligt kan skriva detta i ditt CV. Lycka till!

1 gillning

Min personliga åsikt är att du lägger för lite fokus på vad du gjort och hur det gör dig relevant för rollen. Stycke 1 och 3 kan du kombinera till ett kortare stycke. Fokusera på stycke 2.

Du skriver att du har erfarenhet inom kundkontakt, försäljning och teamledning. Men inget om vad det inneburit?

• Vad har du sålt? Hur gick det? Kan du styrka att du är en bra säljare?
  • Var har du lett för team? Hur länge? hur många personer har du lett? Vilka uppgifter har du utfört?
  • Privatlärare i ekonomi? Har du gjort detta samtidigt som du pluggar? Isåfall skulle du kunna spinna på att du är ambitiös som kombinerat jobb och studier. Hur många har du undervisat? På vilken nivå?

Kom ihåg att hitta innovativa sätt att lyfta fram det du gjort. Att sälja för 100 kr i januari och 500 kr i juni är kanske skitdåligt som säljare, men att ha femdubblat sin försäljning under 6 månader är inte fy skam. Man kan såklart inte överdriva för mycket men detta är ett exempel på hur man kan vara lite smart kring hur man kommunicerar.

Sen tycker jag att du behöver ha en mer formell ton i brevet. Meningar som ”Det har tränat mig i att lyssna” låter inte professionellt.

Lycka till!

2 gillningar

Vad definierar du som enklare jobb? Du har ju redan börjat söka enligt nedan, men utan framgång.

Jag tänker:

1. Ge inte upp. Det kan ta tid och kraft.
  2. Någon edge måste du ju ha som gör att du inte alltid hamnar slumpmässigt i en ansökningshög. Nåt intresse? Nån kusin du känner? etc.
    Sluta skicka random ansökningar om du inte är övertygad om att du vill ha jobbet och att det är stor chans att du kommer få det.
1 gillning

Kör hårt, jag skulle tipsa om att försöka tänka på hur du kan skapa värde för det tänkta företaget. Identifiera kunder som du kan ge vidare till seniora medarbetare, skapa verktyg eller dylikt som underlättar för verksamheten. Etc etc. Tänk utanför ekonomboxen och visa att du inte är rädd att ta i för att skapa resultat. Som nyexad har du energi, förhoppningsvis kreativitet och inget att förlora. Kontakta VDn/VDar och säg att du villig att slita hårt för att göra företaget bättre med dig i kulisserna än utan. Berätta vad du vill göra för att skapa värde. Ta för dig och låt inga nejsägare hindra dig. Kanske får du 30 eller 50 nej innan ett ja men det är det värt.

1 gillning

Varför inte vidga vyerna och titta på jobb utanför Sverige, bättre betalt och en väldigt bra erfarenhet :+1:

1 gillning

Det står civilekonom kakrlstad 2021. Civilekonom örebro universitet 2023

Pluggade i karlstad ett år, tog ett års uppehåll, sen började jag i örebro och tillgodoräknade från karlstad

Okej, det låter rimligt. Tror jag försöker göra lite som du säger t.ex när jag skriver om att jag jobbat som privatlärare vilket gjort mig an att förklara ekonomiska begrepp på ett begripligt sätt (just pga detta är ett jobb inom kundtjänst för bank där man ändå har kundkontakt med “lekmän”. Tycker du något sånt är på rätt spår eller har jag missuppfattat?

Tack så jättemycket för feedbacken. Tar verkligen till mig av det och kommer nu framöver skriva mer konkret. Vad gäller den oformella tonen var tanken nog att just inte få det att låta som ai eftersom jag hört att vissa rekryterare nuförtiden blir misstänksamma på för formella bre, men då kanske jag har fel och får tänka om lite. Tack!