Okej, det blir då lite annorlunda från hur jag har tänkt innan. Jag tänkte att jag skulle maximera min input (söka så mycket som möjligt) för att få en output (jobbintervju) då min leverage mellan input och output (relevant konkret erfarenhet / toppbetyg osv) inte är hög och behöver därmed kompenseras med volym? Vet inte om jag förklarar det på ett bra sätt.
Det som inte kräver en akademisk examen. Ja precis, men från början fick jag höra att jag hade för hög standard på vad jag sökte och borde sänka förväntningarna ganska rejält.
Jag hör dig. Ska börja med att söka lite andra städer, men vet inte om jag är beredd att flytta utomlands. Var skulle du säga är ett bra ställe som är mer betalt och inom vilken bransch isåfall? Jobbar du utomlands?
Jag håller egentligen med om att man kanske ska fokusera på jobb man kan och vill få.
Men jobbsökning är också lite av ett ”hantverk” att lära sig. Skriva bra CV och ansökningar, genomföra intervjuerna, lösa eventuella case under press etc. Så att söka så mycket man kan för att få öva tror jag kan vara värdefullt - iallafall nu när arbetsmarknaden är tuff.
Men steg 1 är att ha ett bra CV. Googla, leta bra exempel, jämför med andra, och se till att det är bra skrivet och strukturerat.
Om du endast skrivit dessa två meningar tycker jag du bör ändra. Det riskerar inte bara att upplevas oklart utan även vilseledande. Ordet Civilekonom används normalt för en examen, och ett enskilt årtal i utbildningssammanhang används normalt för att indikera ett examensår.
Edit: vet inte dina detaljer, men jämför med alternativa formuleringen:
Maximera inputs är inte att skicka random ansökningar.
Leta efter jobb du verkligen vill ha, och verkligen tror du kan få. Kontakta någon relaterad till anställningen. Ta reda på om det verkligen är en aktuell tjänst för dig.
Ta reda på hur de gör sin screening. Bra om de inte screenar så mkt på cv utan kör exempelvis tester direkt.
Kontakta bemanningsföretag. Gå på mässor. Etc
Ditt cv kommer inte vinna, tyvärr. Då behöver du skapa relation på annat sätt. Prata med folk.
Vad har du jobbat med nu i sommar? Vad har du gjort på helgerna? Nån connection med nån på arbetsmarknaden måste du ju ha
Bättre att skriva “kurser inom ekonomi” som föreslagits.
Som du skriver nu framstår det som att du har två examen och förmodligen är överkvalificerad för många jobb du söker. Eller att du inte skriver sanningsenlig information.
Kanske kan du skriva i personliga brevet att du slutför sista delen av din civilekonomexamen på kvällstid. Då framgår att du avser slutföra (positivt) och att studierna inte inkräktar på jobbet.
Se till att plugga färdigt och ta din examen. I CV skriver du sen bara årtal och lärosäte/stad där du tog examen. Förstår du är otålig och smart söka i förväg men det normala är att man är klar. MEN man kan också som ett tecken på AMBITION/PLANERING ange att man tar examen nu i vår men redan nu vill börja söka jobb. Nackdelen är samtidigt att man kan uppfattas på annat sätt eftersom man inte är klar ännu men ändå söker jobb. Finns alltid två sidor av ett mynt.
Precis som du och andra är inne på KONKRETISERA ”egenskaper” (t ex =pedagogisk) med EXEMPEL som du gjort, gärna ”KVANTIFIERAT” och på ”vilken NIVÅ”. (t ex =jobbat som privatlärare på universitetsnivå inom privatekonomi sedan 2023 och haft betalande elever 2-3 ggr/vecka och har 3 mån väntelista för när jag kan ta mig an nya).
Försök få med så det syns att du LÄST PÅ om företaget du söker jobb hos. Samma sak där enligt ovan. ”-Jag ser era ÅTTA lokalkontor som en stor möjlighet att kunna stanna kvar framöver och växa inom företaget. Där er NYLIGA OMORGANISATION med fokus på XXX ser ut att skapa bra förutsättningar för YYY.”
VAR PÅLÄST och RING sen ev angiven kontaktperson i annonsen och ställ RELEVANTA, gärna också ÖPPNA frågor också så de pratar på lite om jobbet.företaget. (Börja självklart med att inleda om det passar med samtal ju eller om du ska återkomma en viss tid). De kommer snart ändå börja fråga dig lite saker. Du vill att de ska lägga dig på minnet med positiva tankar (=påläst, intresserad, intressant) och sen koppla ihop det med din ansökan om/när de ser den. Har döttrar 22/25år gamla och får intrycket av de och många av deras kompisar har någon slags aversion/motstånd mot att ringa. Så bara genom att du RINGER så sticker du antagligen ut lite. (Den rekryterande chefen är ofta lite äldre än dig och kanske mer ”van/positiv” till telefonkontakt. Dessutom kan de ju inte lägga/sortera bort ett samtal utan att lyssna. Ett mail/brev/ansökan kan man ju bläddra förbi på 10 sec.
Försök ”stick ut” på ett positivt sätt. Har du en ovanlig hobby/intresse? Har du gjort något RELEVANT som är ovanligt som LÄRDE dig något specifikt?
Känner INGEN på mitt program eller andra vänner som väntat till efter examen med att söka jobb, Det är standard att man söker jobb i slutet på sin utbildning eftersom ansökningarna för jobben kommer ut 6-12 månader innan start.
Gör det inte så komplicerat, skriv typ:
Civilekonom, Örebro Universitet 2023-2026 (examen juni 2026)
Nånting om kurser och inriktning
Nånting om betyg (om dom är bra) eller exjobb/uppsats ämne
Jag har mitt första år från ett universitet, och resterande 4 från KTH. Det var inget jag skrev i CV men mer en sak jag kunde nämna under intervjun - som en del av min korta ”livsberättelse” om varför jag pluggat och varför jag bytte inriktning efter 1 år.
Här tänker kanske jag helt tokig men i min värld, och de jobb jag brukar se numera innebär ofta att “sök omgående eftersom tjänsten tillsätts när rätt kandidat hittas” eller att man behöver någon som kan starta ganska snart/omgående och då ligger det vanligtvis 1-3 mån bort. Är tveksam till att rekrytering till “random mer normal ekonomitjänst/kundtjänstroll som TS söker” har en framförhålling där jobbannonsen läggs ut externt 6-12 i förväg. (Internt är det vanligare att en efterträdare söks/skolas in i tid även om det även där tyvärr är dålig framförhålling enligt min erfarenhet) De undantagen jag kommer på generellt brukar vara Trainee-program osv där man kanske drar igång de 1 eller 2 ggr/år.
SEN att många/de flesta ändå söker jobb innan de är helt klara kan du nog ha helt rätt i , åtminstone idag. Förr var det nog vanligare att man pluggade klart, eller sökte jobbet när man började närma sig examen och kanske hade 1-3 månader kvar =under uppsatstiden. (Eftersom jobben 6-12mån bort helt enkelt inte låg ute på annonser och företagen ofta heller inte hade den framförhållningen) Så att man sen kunde börja jobba ganska omgående efter examen, alt efter sommaren om man tog examen på våren.
(Sen kontaktade man självklart även förr företag som inte hade annonser ut för att ha ett försprång när det väl dök upp något.)
Borde jag då bara skriva Örebro universitet? Men jag började där 2023. Ska jag då bara skriva tex 2022 där istället? Annars är det ju inte tillräckligt många år
Jag förstår. Jag sitter på ekonomstyret på Akavias fackförbund. Har även skrivit med många på Linkedin så nån connection finns ju på det sättet. På helger jobbar jag lager och är privatlärare för universitetsstudenter.
Skrev lite snabbt. Har skrivit “Civilekonomprogrammet” på mitt CV. Att skriva att jag slutför sista delen av examen på kvällstid lät ganska bra! Ska testa med det