Söker en beteendeexpert

Hej alla fina medlemmar,

Vet inte om detta är rätt kategori eller ens rätt forum men jag är lite desperat!

Jag behöver hjälp med att hitta en duktig beteende expert ( tänker en expert som på lyxfällan där deltagarna få träffa en expert och prata om sitt beteende). Det får gärna kosta rimliga summor!

Anledningen (endast om du är nyfiken): jag har en familjemedlem som sitter med en hel del skulder (runt 450k) och som inte verkar kunna ändra på sitt beteende! När jag eller en annan familjemedlem försöker prata med hen så möts vi antigen av en otrolig defensiv inställning eller att hen säger (ja ja jag vet vad jag ska göra och ni har helt rätt och jag är dum i huvet mm) men efter ett tag inser vi att det var bara tomma ord!

Personen i frågan öppnar inte fakturakuvert, köper dyra prylar och reser utomlands trots den stora skulden! Däremot kan vi se att hen inte mår så bra och är väldigt deprimerad och att hens beteende är ett sätt för hen att fly verkligheten! Därför vill vi försöka hjälpa hen att bryta detta mönster och förändra beteendet! Men det kan inte vi göra som står så nära hen!

Har ni tips eller känner ni experter som kan hjälpa vår familjemedlem?

2 gillningar

En start kanske kan vara att få till ett möte med kommunens budget- och skuldrådgivare. Annars har kanske @Niklas-Opti några tips?

2 gillningar

Personen är antagligen inte redo att ta emot hjälp, motiverad. Du kan inte tvinga någon att delta i ex. KBT-terapi.

Börja med kommunens skuldrådgivare. Det är kostnadsfritt. De samarbetar ofta med psykologer eller terapeuter som kan hjälpa er vidare. Skulle börja där.

Man kan även gå direkt till vårdcentral/1177 eller via privata mottagningar.

En extern person kan prata med din anhörige så skammen inte blir lika stort hinder. Lycka till och ta hand om er själva under tiden också.

6 gillningar

Han har varit i kontakt med dem men fick bara svar att: de kan hjälpa honom med att ansöka om skuldsanering!

Tack för tipset :heart:

Det har du helt rätt i! Det är omöjligt att tvinga någon att ta emot hjälp!

Jag tänker att ett fysiskt möte, där skuldsanering tas upp som en lösning kanske skulle vara en väckarklocka för din anhöriga.

2 gillningar

Det kan vara bra om du eller annan får följa med till rådgivningen. Skuldsanering kan absolut vara på tapeten men att det är det enda svar hen fick behöver inte vara korrekt.

Självklart måste den skuldsatte ge samtycke till det.

Etablera tydligt att du/nån annan är där för att stödja men att skuldrådgivaren leder samtalet.

1 gillning

Nu när du säger det och av erfarenhet så håller jag med om att det kan ha varit att han fick mer svar som kanske han inte tyckte om.

1 gillning

det kan nog stämma! Håller tummarna! Han är utomlands just nu men kommer be honom boka en ny tid och jag ska försöka vara med!

Det kan vara så enkelt att det inte klickade med den första rådgivaren. Det är helt okej att fråga om en annan. Även små kommuner har ofta flera

Förklara gärna att ev. terapi som kan bli resultatet av mötet också handlar om personens mående, inte själva skulden i pengar. Att de ska må bra.

Tillägger att om kommunen inte samarbetar med psykolog/terapeut så kan impulskontroll eller beteendeproblematik vara nyckelord när du söker vidare. Kommunen borde dock peka er i rätt riktning, tycker jag iallafall.

2 gillningar

Kan tipsa om Kickass-coachen Philip Diab som bland annat coachar i Lyxfällan https://www.kickasscoach.se/

2 gillningar

Skulle det kunna finnas någon ADHD-problematik med den här anhöriga? Tycker mig känna igen beteendet. Det borde i så fall kunna hjälpa att få reda på huruvida så är fallet, så man vet vilken sorts åtgärder brukar hjälpa. Svaret är väl ändå oftast KBT.

2 gillningar

Tack för tipset! Kommer absolut rekommendera det till honom :heart:

Vi har länge misstänkt någon typ av ADHD men han har aldrig blivit diagnostiserad! Men en hel del beteende kan peka på ADHD! Han kan exempelvis inte sitta ner mer än ett par minuter. Alla våra samtal med honom sker medan han står upp och rör på sig :woman_shrugging:

Beklagar över denna situation, men vad fint att du vill hjälpa din anhörig. @ERM har många bra poänger om att det är väldigt svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Ett riktigt moment-22 som ställer till med en hel del trassel.

Är personen nedstämd (misstänkt depression) är det helt rätt att gå via vården. Hens beteende är sannolikt ett symtom på ett lidande så att börja där är helt rätt. Tipsen att träffa kommunens stöd kring skuldsannering är helt rätt, även om väldigt få får just skuldsannering (5000 om året ungefär, jämfört med de ca 400’ som har ärenden hos Kronofogden).

Tyvärr tror jag verkligen att det kan bli svårt att få din anhörig att i detta läge ta sig an förändringen tillsammans med sig en privatpraktiserande psykolog. Eller hur har hen reagerat när ni föreslagit detta?

1 gillning