Solceller och batteri, hur billigt för breakeven?

Jag har läst flertalet trådar på forumet här och på byggahus.se som förklarar glädjekalkylen som företag som söljer solceller + batteri erbjuder. Beräknad ROI är ofta rena fantasisiffror. Samtidigt erfar branschen nu en stark tillbakagång på grund av minskade subventioner, och många företag kan gissningsvis gå under.

Nu till frågan: En vän till mig har vänt 3-4 solcellsföretag mot varandra i en slags omvänd budgivning. Han har fått ner offerten från 130 tkr till nu 93 tkr (and counting!). Det gäller 10kw solceller och 18 kwh batteri.

NU till frågan: Solceller (+ batteri) vid dagens prisnivåer är helt klart inte värt det ekonomiskt, men finns det ett “break even”, en nivå där det faktiskt börjar bli en rimlig tid tills ROI? Eller är det alltid bättre med indexfond.

Det är inte riktigt väldefinierat utan att ge fullständiga premiser

Om t.ex tänker dig att du har 93000 idag, och kan välja mellan

1. Investera allt i en indexfond
  2. Köp solceller, investera frigjort kassa flöde i indexfond

och sedan tittar på hur mycket pengar du har investerat om 30 år med 7% nominell avkastning och att det frigjorda kassaflödet som investeras ökar med inflation på 2%, så är break-even vid en besparing idag på 6100 om året.

Men samtidigt så är det ju mycket mer som går in i en investering, såsom diversifiering och volatilitet på investering.

2 gillningar

Ställa det helt mot en indexfond känns lite lurigt. Då syftet med solcellerna kan ha andra syften t.ex. minska löpande utgifter/kassaflöde i hushållet eller göra hushållet mindre känsligt för högre elpriser.

1 gillning

Klokt!

Kan alltså också räkna baklänges: om jag kan göra ett rimligt antagande på årlig besparing (säg 5000 kr per år, med inflation) så kan jag räkna vad det skulle motsvara för summa engångsisättning i en indexfond.

Jag förstår hur du menar. Men jag kan inte låta bli att tänka att jag 93 tkr mindre investerad (i solceller) också kan hantera ganska höga elpriser. Jag kan inte elmarknaden men har noterat att priserna är betydligt högre på vintern då solcellerna inte ger så mkt. Batteriet på 18 kwh kan väl täcka ca 3 timmar under hög belastning på vintern så där kan man spara några dagliga kronor också.

Har försökt estimera snittbesparing per månad med solkollen.se. Landade på ca 5100 kr om året eller 425 kr i månaden. Se antaganden längst ner.

Om jag då skulle räkna med 5000 kr per år +/- 2000 kr och matcha mot en klumpsumma i indexfond med 7% avkastning över 30 år, så får jag resultatet 30-73 tkr.

Dina antaganden

Postnummer:
Riktning: Syd
Lutning: 25°
Elanvändning: 13 000 kWh
Storlek system: 10 kW
Kostnad före avdrag: 120 000 kr
Typ av avdrag: Grönt avdrag
Elkostnad: 1 kr per kWh
Elpris: 0,5 kr per kWh
Livslängd: 25 år
Degradering: 0,3 % per år
Underhåll: 1 000 kr per år
Elcertifikat: 0 kr per kWh
Nätnytta: 0,05 kr per kWh
Skattereduktion: 0 kr per kWh
1 gillning

Att jämföra indexfonder/solcells paneler finns några trådar på å samtidigt är de som att jämföra potatisar med vindruvor… Me andra ord är solcells paneler en helt annan typ av investering… Hur lönsamt de är beror på var man bor, hur solen lyser å hur mycke… Sånt kan variera från år till år…
Sen så är frågan hur mycke el man förbrukar å när på dygnet å året…
Med batteri går de ladda ner energi på natten å använda på dagen, under typ vinter halvåret eller mulna dagar…
Har man luft-luft värmepump så kan man använda AC funktionen när solen lyser å de är varmt…
De finns fördelar med solcells paneler å batteri, men de handlar mer om hur man tänker använda sina pengar till…
Vi vet inte hur börsen går framöver å även svårt å veta hur elpriserna blir framöver…

1 gillning

Du måste fortfarande ha en definition av vad du jämför. Eftersom teknisk livslängd ofta brukar sägas vara 30 år vad jag förstått, så kan ju det vara en rimlig siffra att göra slutbedömning vid (dvs om de två alternativen ger exakt samma slutkapital efter 30 år, så är de ekvivalenta eftersom du därefter ej längre har något kassaflöde att investera ty du har plockat ner anläggningen, i teorin).

Och igen, du har du bara jämfört en helt rak avkastningssiffra helt utan att ta andra aspekter i beaktande, såsom riskspridning i att investera över flera år och hedge mot elprischocker.

1 gillning

Jer ser inte hur du kommit fram till de siffrorna. Du nämner inte inflation, så då antar jag att du räknar realt och att du således räknar med fixt 3000/7000 om året, och då har du 707k på dina investerade 93k, medan löpande investering av 3000 resp 7000 om året gör att du landar på 283k resp 661k

Jag är öppen för att jämföra med annan investeringsform. Jag förstår mig också på osäkerhetsfaktorn. Det är dock inget hinder att försäkra sig på en “best guess” med olika antaganden och estimat. Det hörligt motsägelsefulla med slumpen är att den är förutsägbar och sannolikheter kan kvantifieras.

Vi får se om vi landar i någon form av gissning!

Förlåt räknade nog fel. Tog lite hjälp av chatgpt och fick då samma resultat som du, dvs 6100 kr per år el-besparing matchar 93 tkr initial investering. Tidshorisonten på 30 är dock väldigt lång och tveksamt praktiskt relevant.

Håller med om hedging.