Sommarhus kan kosta mer än man tror

I det här sammanhanget borde husbytande tas med som en relevant parameter. Det har dykt upp trådar om huruvida det är klokt att köpa ett dyrt sommarhus som investering. Med dyrt menar jag nu ett hus med tydliga premium-egenskaper som kostar åtminstone 10 mkr, sannolikt mer.

Om huset kan användas som medel för att få till vistelser i liknande objekt i södra Italien, i Thailand eller på öar i Karibien så har det en ganska betydande ekonomisk påverkan. Det enklaste är förstås att få till byten med rika länder i västvärlden men det finns ju även de som äger ”elitbostäder” i fattigare länder. Det är tydlig konkurrens om dessa boenden men om man spelar i rätt division borde det vara fullt möjligt att få till även sådana byten.

1 gillning

Grattis till ett fantastiskt upplägg!

1 gillning

Huset ligger i mellansverige!
700m ifrån en av sveriges största sjöar!
1 mil till en liten stad och 3 till en större!
Köpte huset för 700” för 6 år sedan.
120m2. Renoverad det för 300”

Ligger en stor arbetsplats 1 mil därifrån.
Har kontrakt på att hyra ut det i två år till!

Hör företaget till någon särskild bransch eller liknande eller handlar det i grunden om brist på hyresbostäder som har högre standard och som är enkelt tillgängliga?

Jag köpte sommarstuga 2014 utan lån.
Driftskostnaderna inkl. reparationer/underhåll och köp av luftluft-värmepump har varit i snitt 2500-3000kr i månaden och då är en stor del de fasta kostnaderna för el och VA.
Jag älskar stället och är där året runt, minst var tredje helg så jag kommer nog ner på ca 500kr/natten :blush:
Fastigheten har givetvis stigit i värde men det räknar jag inte in i kalkylen då värdet bara är en ögonblicksbild.

2 gillningar

Det är väl en sund inställning. Du gillar att vara där och har råd. Det räcker, det är väl bra nog. Om det är en bra affär eller ej betyder inget, som jag ser det. Pengar i sig har inget värde.

Mitt sommarställe är verkligen inte dyrt och troligen i sig en ren vinstaffär då jag roas av att renovera och förbättra det. Den största utgiften jag har är körningen dit.

Tankespjärn att kostnaden för det ordinarie boendet per övernattning inte längre ska delas med 365 utan man få dra bort de nätter man sover i sommarstugan.

En sommarstuga gör alltså det ordinarie boendet dyrare per användningstillfälle.

1 gillning

Sant, då får jag lägga på 150kr per övernattning

Njaaa nu går det lite för långt med alternativ kostnader :grinning:

Man får väl jämföra en natt i sommarstugan/ semesterlägenhen med en natt på hotell eller liknande semester boende tycker jag.

Om man jämför med att stanna hemma blir det konstigt :grinning:

Konstigt men sant.

Jämför med att du har två bilar.

Man kan ju dock ha valt ett billigare boende (t.ex. lägenhet isf hus) pga tillgången till sommarstugan.
Då får man ta med det i kalkylen med.

1 gillning

Jag tror att våra kostnader är betydligt högre för ordinarie bostad (och en tänkt stuga på kobben) är att vi vill göra fint och ringer in hantverkare eftersom vi inte står ut med att fixa det själva.

I min kalkyl ovan tog jag bort det som inte är absolut nödvändigt. Vi hade säkert:

• byggt en rejäl altan (30-50k)
  • målat om (30k)
  • byggt bra förvaring och sängskåp (50k)
  • skaffat trivsamma möbler (inte tagit det som vi ogillar av det befintliga)

Om man är så lata som vi så blir kostnaden hög. Men vi vet efter 20 år tillsammans att vi funkar på detta sätt och ser den uteblivna stugan på kobben som en mindre försakelse. Äktenskapet består.

Du borde väl ha med resekostnader också, du ska ju ta dig till och från sommarstället.

1 gillning

Bra! :+1:

Det hade vi faktiskt initialt men detta glömdes bort nu. Vi räknade då med ett avstånd på 10 mil tur och retur a 40 kr milen. Det blir minst nio resor (4 höst, 4 vår och en på sommaren) så 3600 kr/ 12=300 kr i månaden till. Sen tror jag att sommarsemester på fyra veckor kanske avbryts av fler resor hem.

Vi hade också skaffat båt igen. Även om den ställts på trailer och förvarats på landet är det minst 1000 kr i månaden till.

Vi hade en mellanstor motorbåt några år (2013 och framåt). Snittkostnaden var 7000kr i månaden exklusive bränsle :smiling_face_with_tear: då.

Nu är du väldigt optimisk om du tror att man reser till ett sommarhus en gång på 4 veckor och så är det bra med det. Det kommer bli besök på plantskolan 3 ggr i veckan och besök hos bygghandeln varje dag, bilen kommer inte hinna kallna mellan resorna.

2 gillningar

Asgarvar :joy::joy::joy:

Ser det framför mig, liksom att vi vill göra om uppfarten, trädgården och huset. Men jag undvek att skriva det för att slippa kommentarer som ”det är så billigt att vara på landet, kostar inget, ät mat från landet, hyr ut huset i stan så kan du betala av alla lån på två år och livet är så lätt och billigt och bra när man är en superman…”

Nej, jag är den där gubben som handlar krukor på Blomsterlandet för 23.000 dagen innan det är utförsäljning. Vi är också typerna som tycker att snickarna alltid är billiga och att vi behöver hjälp av en inredare när vi väljer möbler och färg för att inte ångra oss senare.

Du förstår att vårt enda sätt att hålla förmögenheten hyfsat intakt är att ha en pytteliten bostad, en liten bil och enkla vanor…,

4 gillningar