Sommarlägenhet

Hej,

Jag har ett par hundratusen på kontot jag skulle vilja investera i ett sommarboende för mig och min snart tvååriga dotter. Jag studerar för tillfället så kan ej ta några större lån så har därför tittat lite på sommar bostadsrättslägenheter som hyrs ut av pensionat när man inte är där och man erhåller 50% av intäkterna.

Ett av boendena jag kollat på går man plus ca 10-15 000 per år (lågt räknat) efter avgift till föreningen, energi o.s.v. Pensionatet sköter all uthyrning och städning. Det här känns spontant som en bra idé då jag inte får en massa extra utgifter när jag pluggar och jag och dottern har strandnära boende att hänga vid några veckor per år och att det ändå ger en bättre avkastning än räntan på banken som är obefintlig…

Undrar vad den här typen av bostadsrätt kallas för så jag kan läsa på om det men även vad ni har för åsikt om formen?

Mvh Emma

Hej,

Det låter som att du isåfall blir delägare i ett pensionat snarare än en ägare till en bostadsrätt?

Det behöver inte vara fel men viktigt att veta detaljerna. Har du nån länk med mer information om upplägget?

Det finns ett koncept som kallas “time-sharing” som var väl rätt populärt i Spanien för 10-20 år sen, kanske fortfarande, men det var många som kände sig lurade när de förstog att de betalt mycket pengar för en lägenhet som de bara fick använda specifika veckor varje år då samma lägenhet “såldes” till flera personer.

Det var nog främst lägenhetssäljarna som tjänade på det upplägget…

Sommaren är det kort! Hur många månader och hur många turister vill stanna i sommarlägenheten i området?