SOS Minova, spara eller sälja?

Jag har en del pengar i fonder i SOS Minova. Inget jag själv lagt in utan fått det från företaget jag jobbade för. Nu kommer jag kunna börja ta ut dessa pengar men undrar om jag ska det eller om jag bara ska låta pengarna vara…? Jag har försökt söka lite för att se om jag kan få fram någon info men hittar inget… Hjälp?

Det verkar vara en personalstiftelse genom SOS Alarm. Jag ser ingen poäng med att binda sparpengar där om du kan själv placera pengarna genom t.ex. Lysa utifrån din risknivå.

Frågan är om det är skattade eller oskattade pengar? Är det oskattade pengar, och större summor, så är det dumt att ta ut så att du hamnar över brytpunkten för statlig skatt (540 700 kr) inklusive dina övriga inkomster. I så fall bör du sprida ut uttaget över flera år.

Så ingen möjlighet att pengarna ligger där och växer?

Jo, det kan de så klart göra. Jag misstänker bara att det är en “one size fits none”-placering. Du får höra av dig till dem och be dem förklara hur de placerar och varför och vilken förvaltningskostnaden är. Jag misstänker att det är en relativt dyr förvaltning likt pensionsförvaltarnas “traditionella förvaltning” där det är en korg av lite allt möjligt. Lägre risk än t.ex. en globalfond i så fall, men också lägre förväntad avkastning.

Därav att Lysa är en enkel lösning så du får rätt risknivå för dig.

Jag är också intresserad om någon vet mer om förvaltningen, avgifter etc kring SOS minova. Hittar ingen info :sweat_smile: