SPAC - ersättare till IPO?

Hej!

Det har på senare tid dykt upp en hel del artiklar i nyhetsflödet angående SPAC-(Special-purpose acquisition company) och nu kommer snart den första till Stockholmsbörsen. Därför tänkte jag bidra med mitt första inlägg på forumet för att starta en diskussion inom ämnet.

Vad jag har förstått är det ett skalbolag innehållandes pengar med syftet att “hitta” ett onoterat bolag att ta till börsen. Traditionellt har detta genomförts med en IPO men en SPAC ska, enligt artiklarna, underlätta processen att notera ett bolag. Vid investering i en SPAC är det inte bestämt vilket bolaget blir utan det avgörs av de som står bakom skalbolaget.

Frågorna som för mig dyker upp är hur detta kommer påverka dagens IPO-marknad som senaste tiden varit “stekhet” där mer eller mindre varje IPO blir övertecknad. Kommer inträdandet av SPAC att förflytta intresset från den traditionella börsintroduktionen?

Nedan har jag länkat lite läsning jag har tagit del av angående ämnet som kan föra diskussionen framåt. Det skulle även vara intressant vad Jans kompanjon Niklas Danaliv på Goda Tider har att säga i ämnet, är detta något han kommer att rikta in sig på framöver?

What is a SPAC? | CNBC Explains
Sveriges första SPAC
Bure först med SPAC på börsen

Mvh
Anton

Hej Anton,

Det är absolut ett sjukt spännande koncept, en ”påse” pengar med några personer bakom som man investerar i och hoppas på att dom ska kunna förvärva ett grymt bolag.

Lite tankar kring detta, ofta så köps dessa till premie (alltså för mer pengar än vad som finns i ”påsen”), förklaringen för det är just att man tror att dom som ska göra förvärven kommer lyckas så bra att det kan vara värt att betala t.ex 110kr för 100kr just nu men som i framtiden ska generera mer pengar. Så du betalar 10kr per 100kr i ”förvaltningsavgift” i detta exemplet.

Sedan finns det inget som säger att det kommer bli ett spännande bolag som just du vill investera i, så lite av ett lotteri där du lägger helt ditt förtroende i någon annans händer och hoppas dom gör bra ifrån sig.
Så skillnaden från en IPO och en SPAC blir egentligen att i en IPO vet du vad du får men i en SPAC vet du kunskapen bakom dom som ska förvärva men inte riktigt vad du får.

Tror detta kommer plocka in spännande bolag till börsen framöver men lite ett lotteri att man själv ska träffa rätt SPAC.
Kanske kommer kyla ned IPO-marknaden lite, men för personer som vill fortsätta äga större delar i ett bolag dom startat men vill fortfarande notera det så kanske inte en SPAC är vägen att gå utan då en traditionell IPO.

Kommer indexfonder investera i SPACs? Lär ju bli ett köptryck i början bara av den orsaken.

Introduceras själva SPAC bolaget genom en IPO?

Vi människor är ganska primitiva, så tror att det (som vanligt) blir en hausse som sedan kraschar för att senare bli mogen och komma tillbaka i en skepnad som är mer grundad verkligheten igen.

Personligen tycker jag det verkar vara ICA Basic-varianten av ett investmentbolag.

1 gillning

Funderar också lite på det här, alla som vill kan ju knappast få en andel eftersom det verkar finnas ett begränsat antal?
Tittar man enbart på ankarinvesterarna så är de ju bra namn på den första SPACEN i Sverige; “AMF Fonder, Fjärde AP-fonden och SEB Fonder och SEB-stiftelsen”
Beter sig en SPAC likadant som en IPO hade ju enbart dessa ankare givit en köprek oavsett företaget som noteras…

I pressmeddelandet står det:
Bure has established the acquisition company ACQ with the intention to raise capital amounting to approximately SEK 3.5 billion through an initial public offering and within 36 months thereafter acquire an unlisted company. Bure intends to invest SEK 700 million in ACQ

Initial public offering är väl själva definitionen på IPO, så det verkar vara det som det handlar om.
Det finns krav på ägarspridning vid börsnotering för att det ska bli tillräckligt mycket handel i värdepappret, så det skulle inte funka att en handfull finansjättar bara registrerar in sitt tomma företag på börsen. Det finns krav både på antal ägare och hur stora andelarna minst måste vara.

Villkoren kommer enligt pressmeddelandet att publiceras i mitten på mars, så det borde inte vara många dagar kvar.

Nordnet snackar SPAC i Tradinghörnan:

1 gillning

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/03/15/ipo-25-mars-forsta-handelsdag-for-spac-bolaget-acq-bure-r.html

Verkar gå att teckna på AF och ISK hos Avanza och SEB. Nordnet nämns ej i prospektet. Ej heller står det något om KF.

Oj, döda pengar i upp till 3 år :grimacing: för något jag inte vet vad det är :thinking:

Jag har köpt Bure aktien istället.

Jag kanske misstolkar Youtube-klippet från Nordnet, men jag fattar det som att den typiska SPAC:en går som bäst innan de gör det de ska. Nämligen tar ett onoterat bolag till börsen.

Det verkar motsägelsefullt. Är nog bäst att hålla sig till en liten del av lekportföljen innan man förstår hur saker och ting hänger ihop.

Ja, döda pengar i verkligheten (inget bolag som tjänar pengar för att motivera ett värde) men som du säger kan säkert spekulationen på börsen driva upp kursen av ren förväntan.

Det är ju samma princip som en del serieförvärvande bolag använder. Köper onoterat till PE 5-8 som sedan värderas som en del av ett listat bolag till PE 15-20 typ ish. Bra affärsmodell när PE talen är på historiskt höga nivåer.

Eftersom man inte vet vad det är för bolag, vad dess vinst kan vara, vad en rimlig värdering kan vara så blir SPAC ren spekulation fram tills detta är känt. En lottsedel med kända frontfigurer på.

Men visst så som börsen är idag så kan det säkert rusa :slight_smile:

Jag läste just om Söderhavsbubblan på 1700-talet. Där nämner de att under bubblan startades en hel del oklara företag, till exempel ett som hade denna affärsidén:

A company for carrying out an undertaking of great advantage, but nobody to know what it is