Jag hjälper en äldre släkting att placera sina sparpengar. Först tänkte vi Lysa, men då hen behöver hjälp med förvaltningen behöver vi välja ett alternativ där man kan agera med hjälp av fullmakt, vilket Lysa inte erbjuder, så vi har valt att sätta in pengarna på ett ISK hos Avanza istället.
Min släkting vill ha 50/50 fördelning av aktie- och räntefonder. Jag har kollat på Avanza auto 3 men tycker avkastningen verkar låg i förhållande till vad Lysa hade gett för en 50/50 fördelningen. Jag såg sen när att Avanza auto har fokus på hållbarhet. Jämför man mot Lysas hållbarhetsalternativ så är nog avkastningen likvärdig, men betydligt lägre om man jämför mot Lysas “normala” fonder.
Pga av den lägre avkastningen går Avanza auto bort just nu bland alternativen. Kvarstår är alternativet att bygga en egen fondportfölj med regelbunden ombalansering. Länsförsäkringar global index, alternativt Avanza global tänker jag annars för aktiefonder. Men räntefonder har jag mindre koll på. Vad rekommenderar ni? Vad och varför