Spara inte förmycket i tjänstepensionen, stämmer det verkligen? 🤔

En sak jag funderade på angående påståendet “tjänstepensionsspara inte för mycket” som diskuterades i den här tråden. Slutsatsen var ju att man kan egentligen inte spara för mycket i tjänstepensionen med argumentet att alternativet är att ta statlig skatt nu jämfört med statlig skatt vid pensionen.

Men där tycker jag ju att ha sparandet bundet i pensionen är långt mindre flexibelt och önskvärt (speciellt med tanke på att många kollektivavtal har dyrare alternativ än eget sparande i ISK/KF). Det finns i min mening anledning att inte spara för mycket via tjänstepensionen om man ändå kommer åka på statlig skatt vid uttag.

Eller är det någon fördel jag missat med tjänstepension (utöver inlåsningseffekten som kan vara relevant för nån som inte kan hålla sig från att tulla på sparandet)?

Jag tycker att kommentaren i inlägget var lite udda. Har man så mycket tjänstepension att man når gränsen för statlig skatt är det bara att gå i pension tidigare. Det är min plan. Jag kommer att gå vid 55 istf 65 för att på så sätt få 1) bättre livskvalitet, 2) lägre skatt (även om skatt på pension är högre före än efter 66 så är det ändå billigare än att betala statlig skatt).

Ja, det är ju definitivt ett mer lockande alternativ om man har “för mycket” i tjänstepension.

Jag tror vi pratar förbi varandra allihop här. :slightly_smiling_face:

Mitt påstående kommer delvis från att det finns människor som sparar mycket i sin tjänstepension men inte kommer upp till statlig skatt i dagsläget. I det fallet blir det dumt att spara för mycket i tjänstepension då det det på sätt och vis är en spekulation i framtida skatt.

Den andra delen i mitt påstående kommer från att man behöver ju inte mer pengar än man behöver i framtiden. Det vill säga att man kan ha mer glädje av dem i dagsläget än “där framme”.

Jag tror att @Kollis tolkade det som att om du sparar så mycket så har du sannolikt statlig skatt redan idag och kommer få det även i framtiden, det vill säga att det går på jämnt ut.

Det är de tre olika aspekterna jag ser på det. Sedan har du absolut en poäng @Monica som jag inte tänkt på. :+1: