Hej,
Jag är ensamstående med tre barn 13 14 17 år
Har 30 000 kr som jag vill investera långsiktigt till dem att använda som unga vuxna eller för fortsatt sparande
Funderar på
ska jag dela det i tre 10 000 var?
lägga allt i Lysa eller/ global indexfond? eller dela upp i fler ?
i deras namn eller mitt?
Fler råd och tips önskas!
Alltså det är ju rätt stor skillnad på hur du bör hantera det om syftet är att ge t ex sjuttonåringen en grundplåt till körkort om ett år, eller att ge trettonåringen en första start på sparandet till egen bostad om femton år.
Fundera på vilket som är mest kritiskt.
Ja det ska jag göra
tack!
Tänker att just dessa 30t ska vara långsiktigt sparande till ngt de behöver om ca8-10år tidigast
Kan du inte stötta med en grundplåt till körkortet utöver det som du nu tänker spara, är det kanske bättre att inte spara alls till dem utan istället säga att du betalar hela eller delar av deras körkort när det blir aktuellt. De får alla samma gåva (ett körkort) oavsett vad det kostar.
Men det förutsätter att du kan hålla i pengarna och verkligen kan leverera vad du lovat.
Bra ide
Tack!
Men jag välkomnar tips o råd om hur placera dess a30t
Globala indexfonder har gynnats mycket av kronförsvagningen. Frågan är hur det går där framöver? I din situation hade jag nog satt hälften i en global indexfond och andra hälften i en svensk indexfond. Och så hade jag sparat i en kapitalförsäkring i ditt namn med barnen gemensamt som förmånstagare.
Vad än du gör, ge inte pengarna i cash på deras 18 års dag. Då försvinner allt till fest, resande och mat.
Har flera vänner som gjorde detta, och ångrar sig DJUPT i sluten på 20-åren när de kollar på lägenhet. Men när de var 18 visste de inte bättre.
Håller med, körkort har i sig ett enormt värde och öppnar många möjligheter, att ge en bra grundplåt för detta är guld värt.