Spara till utlandssvenska barnbarn

Hej Jan!

Min syster och jag bor sedan 10 år i utlandet (Danmark och Arabemiraten) och har nu fått barn båda två. Min mor vill därför spara till dem i en KF. Ser du några problem i detta förutom valutaexponeringen och är det överhuvudtaget möjligt att ha utländska barnbarn som förmånstagare i en KF?

Hej Jim!

Vad jag vet när jag själv startade en KF med min systerson som förmånstagare, är att du måste ha personnummer på personen i fråga. Om barnet inte då har ett svenskt personnummer så tror jag inte att det går.

Hon skulle såklart kunna spara det i sitt egna namn i ett ISK och ifall ni flyttar tillbaka till Sverige så kan hon då flytta det till en KF.

Finns kanske någon annan som vet mera exakt om det går med en KF?

Jag bor i Sverige har en gudson som är född och bor utomlands. Jag valde att starta en ISK i mitt eget namn och komplettera med ett testamente. I testamentet identifieras han med namn, nu gällande adress och sitt svenska samordningsnummer (han är svensk medborgare men har aldrig varit folkbokförd i Sverige).

Tack för båda svaren. Får bli ett ISK och testamente som får komplitteras när det kommer fler barnbarn.